کد خبر: 1036373
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری از افزایش بیماران سرپایی و بستری کرونا در تهران خبر داد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: پیام طبرسی در برنامه «تهران ما سلامت رادیو تهران» با اظهار بی اطلاعی از نتیجه جلسه تعیین و تکلیف تعطیلات پایان سال توسط کمیته امنیتی کرونا گفت: تصمیم گیری برای تعطیلات پایان سال بسیار به جا است ضمن اینکه در روز‌های پیش رو هم چند روز تعطیل داریم. تعطیلی‌های قبلی نشان داد اگر برنامه ریزی مناسبی صورت نگیرد مسافرت‌ها می‌تواند شیوع کرونا را افزایش دهد. همانطور که تعطیلات قبلی و سفر‌های هموطنان باعث افزایش آمار مبتلایان شده است. امیدواریم این افزایش تبدیل به موج جدید نشود.

وی با تایید اظهارات دکتر زالی مبنی بر افزایش بیماران سرپایی و بستری گفت: تا دو هفته قبل تعدادی تخت خالی در بیمارستان‌ها بود، ولی دوباره بخش‌ها پر شده و به تعداد افرادی که مرخص می‌شوند تعدادی جایگزین داریم و این خبر خوبی نیست. اگر چه هنوز موجی ایجاد نشده است، ولی افزایش تعداد مبتلایان نشانه چرخش بیماری در جامعه است و اگر غفلت شود با شرایط ماه‌های مهر و آبان مواجه خواهیم شد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به افزایش فوق العاده آمار مبتلایان و مرگ و میر در دنیا به ویژه اروپا و آمریکا گفت: شرایط این کشور‌ها بسیار نگران کننده است و اگر ما با این شرایط مواجه شویم بسیار سخت خواهد بود.

طبرسی با تاکید بر اینکه مسئولان می‌دانند با اعمال محدودیت‌ها به نتایج قابل قبولی رسیده ایم خاطرنشان کرد: با اعمال محدودیت‌ها و رعایت بیشتر مردم، وضعیت بهبود یافته است و هر وقت غفلت داشتیم دچار فاجعه شده ایم. در حال حاضر هم باید تکلیف تعطیلات آخر سال مشخص شود تا مردم هم تعیین و تکلیف شوند و از محدودیت‌ها اطلاع داشته باشند.

وی افزود: شرایط ما بسیار شکننده است. در کشور‌هایی که واکسن کرونا تزریق شده هنوز هم مبتلایان جدید داریم و واکسیناسیون صرف نمی‌تواند از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کند و حتما باید اقدامات پیشگیرانه دیگر هم وجود داشته باشد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره اعمال محدودیت حضور کاری و استفاده مناسب از دورکاری‌ها گفت: به نظرم محدودیت‌های هدفمند اجرا خواهد شد. این محدودیت‌ها با توجه به کسب و کار‌ها صورت خواهد گرفت که بیشتر از این مردم آسیب نبینند. در حال حاضر زمان برگزاری گردهمایی و سفر تفریح و گردش و مهمانی نیست. با توجه به شرایط شکننده امکان آغاز موج دیگر وجود دارد.

طبرسی با انتقاد از بازگشایی تالار‌ها خاطرنشان کرد: بازگشایی تالار‌ها بسیار ضرر دارد. اگر در بین افراد حاضر در سالن‌ها یک نفر بیمار باشد بقیه هم بیمار خواهند شد. ضمن اینکه در خبر‌های هم افزایش بیمارانی که در گردهمایی‌ها و مهمانی‌ها بوده اند را می‌شنویم.

وی درباره وضعیت بیماران بستری در بیمارستان مسیح دانشوری گفت: وضعیت پایدار است و روند کاهشی نداریم. به تعداد افرادی که مرخص می‌شوند بیماران جدید داریم. یک هفته است که روند کاهشی متوقف شده است. امیدواریم این روند توقف، افزایشی نشود و با پیک جدید بیماری روبرو نشویم.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص اظهارات دکتر نادر توکلی مبنی بر ابتلای بیشتر کودکان و نوجوانان در جهش جدید ویروس کرونا گفت: در ایران این روند دیده نشده است. در آلمان طی سه هفته اول ژانویه ۲۰۲۱ بیش از ۵۴۰ هزار کودک ۴ تا ۱۱ ساله به کرونا مبتلا شدند که تجربه بسیار خطرناکی است. کودکان ناقلان قوی هستند ضمن اینکه در هدف واکسیناسیون قرار ندارند. اما آنچه از اطلاعات به دست آمده مشخص است؛ انتقال ویروس جهش یافته انگلیسی بیشتر از ویروس ووهان است. کودکان و نوجوانان بیشتر درگیر این بیماری هستند و متاسفانه ۴۰ درصد بیشتر باعث مرگ و میر افراد مسن می‌شود.

وی درباره دلایل بیماری زایی و کشندگی ویروس کرونای انگلیسی اظهار داشت: اتصال به گیرنده‌های این ویروس قوی‌تر است به همین دلیل بیماری زایی و کشندگی آن بیشتر شده است.

طبرسی با تاکید بر بروز جهش مجدد ویروس با فعال شدن چرخه انتقال ویروس گفت: خاصیت ویروس این است که با چرخش در بدن افراد مختلف جهش پیدا می‌کند. تجویز دارو و واکسیناسیون می‌تواند منجر به تسریع جهش مجدد ویروس شود. اگر واکسیناسیون منجر به قطع زنجیره نشود می‌تواند مضر هم باشد، چون باعث می‌شود ویروس نسبت به آن ویروسی که در واکسن استفاده شده جهش پیدا کند و نگرانی پزشکان کشور‌های مختلف در اروپا و آمریکا هم مبنی بر همین اتفاق است و توصیه می‌کنند تا مراحل واکسیناسیون نباید طولانی شود.

وی افزود: در حال حاضر تمامی واکسن‌های کرونا دو دوز دارد و به فاصله ۳ تا ۴ هفته دوز دوم تکرار می‌شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در انتهای این گفتگوی رادیویی اظهار امیدواری کرد تا با رعایت نکات بهداشتی بتوانیم با این ویروس مقابله کنیم.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار