کد خبر: 1036280
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۹
یک انحصار دیگر شکست
دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تلاشی بی‌وقفه توانستند ماده بندآورنده خون را تولید کنند تا ایران به جمع چهار کشور محدودی که این ماده را تولید می‌کنند، بپیوندد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: خونریزی‌های غیر‌قابل کنترل بخش گسترده‌ای از آمار مرگ‌و‌میر را در حوادث شامل می‌شود. در حوادث مختلف با عارضه خونریزی‌های شدید کنترل خونریزی یا به حداقل رساندن خون از دست رفته برای حفظ جان بیمار بسیار حائز اهمیت است.

در این میان تولید بندآورنده‌های موضعی خون که به واسطه مکانیسم‌های متفاوتی منجر به قطع خونریزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و کمترین میزان تخریب بافت می‌شوند، از اهمیت بالایی برای دانشمندان این حوزه برخوردار است. دکتر رؤیا صالحی که جزو ۲ درصد دانشمندان دنیا معرفی شده، به همراه دکتر مهدی عدالتی عضو هیئت علمی هماتولوژی (خون شناسی) و طب انتقال خون دانشگاه علوم پزشکی تبریز موفق شدند «ماده بندآورنده خونی» را تولید کنند. این دو محقق برجسته با اشاره به اهمیت این موضوع به خبرگزاری فارس گفتند: «در جراحی‌های مختلف، جان برخی از بیماران در اثر شدت خونریزی به طور جدی تهدید می‌شود، یا در حوادث ناشی از کار و تصادفات به خاطر نبود مواد اختصاصی جهت اقدامات اورژانسی برخی بیماران متأسفانه جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین ما با در نظر گرفتن این موضوع مهم از پنج سال پیش ایده تولید این ماده حیاتی را طراحی و تحقیقات اولیه را شروع کرده‌بودیم، ولی از دو سال قبل تحقیقات و مطالعات خود را به صورت جدی‌تر و مصمم‌تر وارد فاز عملیاتی کردیم.»

این محققان با اشاره به وجود نمونه‌های خارجی در بازار یادآور شدند: «در حال حاضر بازار فروش این ماده عمدتاً در انحصار سه شرکت عمده امریکایی (surgicel)، آلمانی (Gelita) و چک (Tranostomat) است، ولی نتایج تحقیقات و مستندات بسیار دقیق و علمی ما نشان داد نمونه تولید‌شده ما با برند (STAgel) با توجه به مستندات علمی و عملی بسیار قوی‌تر و کاراتر از نمونه‌های وارداتی است.»

محققان تأکید کردند: «در حالت عادی در خونریزی‌ها چندین مسیر بیولوژیکی همزمان فعال شده و باعث کنترل خونریزی می‌شوند. نمونه‌های وارداتی موجود در بازار تنها از طریق فعال کردن یک یا نهایتاً دو مسیر هموستاتیک باعث بند آمدن خونریزی‌ها می‌شوند. در حالی که نمونه طراحی شده ما همزمان از چندین مسیرهموستاتیک وارد عمل شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن با توانمندی بسیار بالاتر باعث کنترل خونریزی می‌شود.»

دکتر رؤیا صالحی و دکتر مهدی عدالتی در مورد ویژگی‌های این محصول اعلام کردند: «نمونه تولیدی ما با توان بسیار بالا از طریق چندین مسیر بیولوژیکی وارد عمل می‌شود و، چون اثر هم‌افزایی دارد در کمترین زمان با توان بالا اثر کرده و مانع از خونریزی شدید می‌شود. این ماده حدود ۸ تا ۱۰ برابر قوی‌تر از نمونه‌های وارداتی عمل می‌کند.» این ماده دارویی مؤثر در سیستم درمانی کشور برای کنترل خونریزی‌های اورژانسی و وسیع و همچنین خونریزی ناشی از جراحی‌های باز در سه مدل پودر، پد و به صورت چسب زخم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. از دیگر خصوصیات این فرآورده، زیست سازگاری بسیار بالای آن است که در صورت استفاده دارای حداقل عوارض جانبی است. شایان ذکر است که در صورت تولید انبوه این ماده می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات اورژانسی مربوط به جعبه کمک‌های اولیه خانواده‌ها مورد استفاده عموم قرار گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار