کد خبر: 1036160
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
مشاور امنیت ملی بایدن با همتای صهیونیست تماس گرفت، رئیس موساد به واشنگتن خواهد رفت
مشاور امنیت ملی امریکا برای هماهنگ کردن برنامه‌های خود با تل‌آویو که ایران و به ویژه برجام یکی از محور‌های مهم آن است، تعلل نکرد. رسانه‌های صهیونیستی همچنین از برنامه نخست‌وزیر این رژیم برای راهی کردن رئیس موساد به امریکا به منظور گفتگو‌های برجامی پرده برداشته‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مهره‌هایی که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در دولت خود به کار گرفته خوش‌بینی‌هایی افراطی درباره رویکرد بایدن در قبال ایران ایجاد کرده ولی او از گفتگو با دولت‌های خارجی اجتناب کرده بود، اکنون در راستای صدا‌هایی که پیش‌تر از واشنگتن درباره لزوم هماهنگی با هم‌پیمانان خود و در رأس آن‌ها رژیم صهیونیستی به گوش می‌رسید، عمل می‌کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز‌های گذشته را به گفتگو با همتایان خود درآلمان، فرانسه، انگلیس، کره‌جنوبی و ژاپن سپری کرد. وی در آخرین مورد با مئیر بن شبات، مشاور امنیت داخلی صهیونیست‌ها نیز تلفنی گفتگو کرد. آنچه طرف صهیونیستی در سایه سکوت کاخ سفید درباره این گفتگو اعلام کرد، حاکی از این است که موضوع ایران نیز یکی از محور صحبت‌های سالیوان و شبات بوده است.

اطلاعات هسته‌ای ایران در اختیار امریکا

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش‌تر با ابراز نگرانی از هدف بایدن در تلاش برای پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای با ایران، آن را زمینه‌ساز تنش بین واشنگتن- تل‌آویو ارزیابی کرده بود. کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی در راستای همین نگرانی نتانیاهو، از برنامه وی برای اعزام یوسی کوهن، رئیس موساد به واشنگتن خبر داد تا به این ترتیب خواسته‌های رژیم صهیونیستی از جو بایدن برای پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای به ایران را مطرح کند. پیش‌بینی می‌شود کوهن ماه فوریه به امریکا برود تا در قامت نخستین مقام این رژیم با جو بایدن دیدار کند. ملاقات با مدیر سیا هم احتمالاً در برنامه سفر کوهن قرار دارد. این گزارش با اشاره به رد و بدل شدن پیام‌هایی میان برخی مقامات در دولت بایدن و رژیم صهیونیستی به این نکته اشاره کرد که کوهن و تیمش همه اطلاعات جمع‌آوری شده درباره برنامه هسته ایران را در اختیار دولت بایدن خواهند گذاشت.

صهیونیست‌ها در قالب این سفر، همچنین بسته‌ای از شروط را در ارتباط با پیوستن مجدد امریکا به توافق هسته‌ای برای امریکایی‌ها خواهند برد. توقف غنی‌سازی اورانیوم، پایان تولید سانتریفیوژ‌های پیشرفته، خودداری از حمایت از گروه‌هایی مثل حزب‌الله لبنان و پایان دادن به اقدام علیه اهداف صهیونیست‌ها در خارج از جمله خواسته‌های تل‌آویو از دولت بایدن است.

مجموعه این اقدامات با توجه به سخنان آنتونی بلینکن، نامزد تصدی وزارت امور خارجه امریکا در جلسه تأییدیه‌اش که گفته بود، راهی طولانی تا از سرگیری توافق با ایران وجود دارد، چندان دور از ذهن نیست. بلینکن همچنین تأکید کرد که امریکا برای از سرگیری توافق با ایران با کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس نیز رایزنی می‌کند. لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در جلسه رأی اعتماد سنا از ایران به عنوان تهدیدی برای متحدان امریکا در منطقه غرب آسیا و نیرو‌های مستقر این کشور در منطقه یاد کرده بود. ایملی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا نیز در گفتگو با شبکه خبری الجزیره گفت: «با دوستان و شرکا برای مقابله با نفوذ مخرب ایران همکاری خواهیم کرد. تهدید‌هایی که از سوی ایران ایجاد شده را را رد کرده و اقدامات تهران را شدیدا محکوم می‌کنیم.»

عراقچی: به امریکا و اروپا اعتماد نداریم

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در گفتگو با روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا بار دیگر بر مواضع تهران درباره برجام تأکید کرد و گفت: «درخواست ایران واقع‌گرایانه و عبارت است از اینکه امریکا تحریم‌ها را بردارد و به توافق هسته‌ای بازگردد. من آلترناتیو دیگری نمی‌بینم. ما با حسن نیت مذاکره کردیم و با حسن نیت به برجام عمل کردیم. دیگر نوبت دولت جدید امریکاست که اشتباهات دولت پیشین را جبران کند. امریکا بود که برجام را ر‌ها کرد و خودش باید برگردد. برای بازگشت به توافق هسته‌ای، باید تمام تحریم‌ها را لغوکند. ما آماده انجام تمام تعهدات ذیل برجام هستیم به شرطی که امریکایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند و تحریم‌ها را بردارند.»

عراقچی ضمن رد هرگونه تماسی با دولت جدید امریکا و اینکه قصدی هم برای این اقدام وجود ندارد، گفت که ایران کاملاً اعتماد به امریکا و کشور‌های اروپایی را از دست داده است: «ما با حسن نیت مذاکره و عمل کردیم، ولی امریکا و اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل نکردند. اروپایی‌ها یا نتوانستند یا نخواستند به تعهدات خود عمل کنند که البته در عمل نتیجه‌اش یکی است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار