کد خبر: 1035866
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
سعید حجاریان، تئوری‌پرداز اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد پیرامون گزینه تشکیل «دولت نظامی» در انتخابات ۱۴۰۰ سخن گفته است؛ گزینه‌ای که چندان روشن نیست حضور آن در بحث‌های پیرامون انتخابات سال آینده، با کدام مصداق انجام می‌شود. روزنامه اعتماد هم در ابتدای مطلب خود می‌نویسد: «تاکنون فرد یا گروهی نبوده است که ایده نظامی‌گری مورد نظر خود را به لحاظ نظری و همچنین با نیم‌نگاهی به واقعیت‌های موجود به‌طور دقیق تبیین کند.»، اما هرچه باشد، تجربه و سابقه اصلاح‌طلبان نشان می‌دهد احساس خطر جدی برای جایگاه خود در قدرت کرده‌اند که اینگونه تئوری‌های بی سند می‌سازند، به ویژه که این تئوری‌ها را کسی همچون حجاریان با سابقه علنی امنیتی ارائه می‌کند. اصلاح‌طلبان گاه گزینه‌هایی را هم به عنوان رقیب انتخاباتی در ۱۴۰۰ مطرح می‌کنند، اما بیشتر شبیه خبرسازی است تا آنکه منبع روشنی داشته باشد. در هر حال، میان دولت نظامی با رئیس جمهور شدن فردی که سابقه نظامی دارد، تفاوت بسیار است، چنانکه دولت حسن روحانی یا محمد خاتمی را دولت روحانیت قلمداد نمی‌کنیم.

حجاریان در این گفتگو از تئوری‌های موجود پیرامون دولت نظامی صحبت می‌کند و سه صدا را با رگه‌هایی از نظامی‌گری معرفی می‌کند؛ صدای خارج کشور و برای کودتا علیه آنچه رژیم آخوندی می‌نامند؛ صدای داخل کشور و از سوی مدیران جنگ و صدای سوم هم باز از داخل کشور، اما حجاریان آن را «متعلق به تکنو-بروکرات‌ها» تعریف می‌کند و تصریح می‌کند: «اصلی‌ترین نماینده این صدا بخشی از کارگزاران سازندگی هستند.» او می‌گوید: «به لحاظ نظری و تجربی دولت «اقتدارگرای بروکراتیک» برپایه دو نیاز اساسی یعنی معیشت و امنیت شکل می‌گیرد و به تبع آن مقولاتی از جمله آزادی، دموکراسی و... تعلیق می‌شود و این نقطه کانونی تحلیل‌های حامیان دولت نظامی (اعم از نظامی یکپارچه و اقتدارگرای بروکراتیک) است که تلاش دارند براساس آمار دقیق نشان دهند که مردم نان و امنیت می‌خواهند نه آزادی و دموکراسی. باری، عقد این دولت میان بخشی از کارگزاران سازندگی و بخشی از نظامیان در آسمان‌ها بسته شده است!»

حجاریان و روزنامه اعتماد، دولت نظامی را رد می‌کنند. در واقع گزینه‌ای را رد می‌کنند که معلوم نیست چه کسی و کجا آن را مطرح و تأیید کرده است. با این حال سخنان او مورد اعتراض مسئولان حزب کارگزاران قرار گرفته است. حسین مرعشی، سخنگوی این حزب گفته: «آقای حجاریان اگر یک مورد همکاری بین کارگزاران با نظامی‌ها در عرصه سیاسی ایران وجود داشته، سند آن را ارائه کنند تا ما هم مطلع باشیم.»

او با اشاره به سابقه امنیتی سعید حجاریان تصریح کرده: «این جای خوشبختی دارد که دوستانی مثل آقای حجاریان که سابقه پررنگ در نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی داشتند، امروز طرفداران دوآتشه دموکراسی شده‌اند. این تحول برای کشور و مردم ایران مثبت است. این سوابق را همه می‌دانند و از این جهت ما خوشحالیم دوستانی که خودشان نهاد‌های امنیتی را برای این کشور شکل دادند و اداره کردند، خوشبختانه امروز دموکرات هستند.»

مرعشی طعنه دیگری را هم حواله حجاریان کرده و گفته: «دولت کارگزاران دولت آقای هاشمی بود و کارگزاران این افتخار را دارند که انتقال قدرت بعد از آقای هاشمی را مدیریت کنند و کشور را به آقای خاتمی تحویل دادند. دوستانی که به ظاهر از کارگزاران دموکرات‌تر و آزادی‌خواه هستند، نتیجه سیاست‌ورزی‌شان این شد که کشور را به آقای احمدی‌نژاد تحویل دادند. برای همه دوستان آرزوی موفقیت داریم!»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار