کد خبر: 1035665
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
بالاخره دونالد ترامپ از واشنگتن رفت. البته از واشنگتنی که به واسطه ادعای تقلب جمهوریخواهان علیه دموکرات‌ها چنان بر شدت قطبیت در آن افزوده شد که کار به جایی رسید که دو هفته قبل طرفداران ترامپ به مهم‌ترین «معبد دموکراسی» امریکا یعنی ساختمان کنگره حمله کردند. ترامپ رفت در حالی که نه به بایدن تبریک گفت، نه در مراسم تحلیف او حضور یافت و در واقع، حدود دو ساعت قبل از شروع مراسم تحلیف کاخ سفید را ترک کرد و برهمین روی اولین وعده بایدن در سخنرانی پس از تحلیف، مقابله با جنگ و خشونت داخلی شد!
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دیشب حدود ۱۰ دقیقه به ساعت ۸ به وقت تهران مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید امریکا در شرایطی برگزار شد که بیش از ۲۵ هزار نیروی گارد ملی بیشتر از سه برابر نیرویی که هم اکنون به طور کلی در اشغال عراق، افغانستان، سومالی و سوریه شرکت دارند، از ترس خشونت‌های بیشتر در واشنگتن مستقر شده بودند. منطقه نشنال مال روبه‌روی کنگره که در روز‌های تحلیف دیگر رؤسای جمهور امریکا مملو از جمعیت بود، همچون منطقه سبز بغداد بسته و قرق بود و به جای آن جمعیت، در عوض ۲۰۰ هزار پرچم به نشانه کسانی که نمی‌توانند در مراسم شرکت کنند، کاشته شده بود.

بعد از مقدماتی، چون دعا و خواندن سرود ملی امریکا ابتدا کامالا هریس به عنوان معاون رئیس‌جمهور امریکا مقابل سونیا سوتومایور، اولین عضو لاتین‌تبار دیوان عالی امریکا سوگند خورد. مراسم با اجرای یک قطعه آواز ادامه یافت در نهایت بایدن در ساعت ۸ و ۱۸ دقیقه به وقت تهران به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور امریکا سوگند ریاست جمهوری را یاد کرد و درباره ضرورت اتحاد مجدد کشورش و اینکه دموکراسی پیروز شد و باید به همدیگر احترام گذاشت و او رئیس‌جمهور همه امریکایی هاست، سخن گفت. بایدن و کامالا هریس بعدازظهر به وقت واشنگتن به همراه همسران‌شان به قبرستان آرلینگتون رفتند تا حلقه گلی روی قبر یک سرباز گمنام قرار دهند و حدود ساعت ۳ تا کاخ سفید اسکورت شدند. یک دستیار ارشد جو بایدن اعلام کرد که رئیس‌جمهور جدید امریکا در خاتمه روز شلوغ مراسم تحلیفش باید از اختیارات خود در ریاست جمهوری برای اعمال تغییرات در سیاست‌های مربوط به مسکن، وام‌های دانشجویی، تغییرات آب و هوایی و مهاجرت استفاده کند. ران کلین، رئیس دفتر بایدن گفت که در روز تحلیف ریاست جمهوری او از تقریباً ۱۲ اقدام اجرایی سابقاً وعده داده شده، رونمایی خواهد کرد. از جمله اقداماتی که قرار است امروز اتخاذ شوند، ملحق شدن مجدد به توافق آب و هوایی پاریس، لغو ممنوعیت مسافرتی در قبال چند کشور مسلمان، تمدید توقف در قبال پرداخت وام‌های دانشجویی فدرال، متوقف کردن اخراج‌ها و توقیف‌ها در قبال مستأجران و الزامی کردن ماسک در سفر‌های بین ایالتی و املاک فدرال است. البته ازجمله وعده‌هایی که بایدن در سخنرانی داد، این بود که «باید به جنگ داخلی پایان دهیم و بر تفرقه‌ها چیره شویم و باید با افراطی‌گری و خشونت بجنگیم».

ترامپ در فکر تشکیل یک حزب جدید

به نوشته روزنامه امریکایی «وال‌استریت ژورنال»، رئیس‌جمهور در حال خروج امریکا هفته گذشته در گفتگو با دستیاران و متحدان نزدیک خود درباره تشکیل یک حزب جدید گفته که دوست دارد آن را حزب میهن‌پرست (Patriot) منطبق با شعار «اول امریکا» بنامد. به گزارش «دویچه‌وله»، صحبت‌های ترامپ بعد از آن مطرح شده که چند شخصیت سیاسی از حزب جمهوریخواه از نقش ترامپ در تحریک هوادارانش برای حمله به کنگره که در نتیجه آن پنج تن کشته شدند، انتقاد کردند. بنابر این گزارش، با توجه به نظام سیاسی امریکا که تحت سلطه دو حزب دموکرات و جمهوریخواه قرار دارد، تشکیل یک جناح سیاسی بزرگ دیگر کاری دشوار برای ترامپ خواهد بود آن هم با توجه به این موضوع که وی هر روز بیشتر منزوی می‌شود.

سیاست امریکا در گذشته هم شاهد حضور حزب سومی بوده، اما حزب سوم در جذب حامی که از طریق آن‌ها بتواند نقشی مهم ایفا کند، موفق عمل نکرده است. از طرف دیگر، تصمیم ترامپ برای تشکیل حزب جدید، پایگاه رأی‌دهندگان حزب جمهور‌یخواه را کاهش خواهد داد که باید انتظار داشت با مخالفت شدید سیاستمداران این حزب مواجه شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار