کد خبر: 1035149
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
به گفته کارشناسان در خوش‌بینانه‌ترین حالت، واکسن‌های آمریکایی به مصرف داخلی خودشان می‌رسد و تولید انبوه واکسن حداقل یک سال زمان می‌برد.

سرویس اجتماعی جوان آنلاین: اثرات بالینی نامعلوم واکسن فایزر و مدرنا آمریکایی و آستروزیکای انگلیسی به دلیل آنکه تاکنون واکسیناسیون در سطح گسترده در کشور‌های خریدار واکسن انجام نشده است، شائبه مهمی است که نیازمند آزمایش و بررسی دقیق پزشکی و طرح سوال از طرفداران سرسخت واردات این نوع واکسن‌ها به کشور است.

علاوه بر شائبه‌های مطرح شده درباره اثربخشی و ایمنی واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی، جریمه‌های سنگین قریب به ۶ میلیارد دلاری و بدنامی این شرکت‌ها به علت تبلیغ فروش دارو‌های تایید نشده در رسانه‌های خارجی خود اطمینان به این واکسن‌ها را بیش از پیش دشوار می‌کند. از سوی دیگر مشکلاتی همچون: «حمل و نگهداری دشوار واکسن‌های فایزر و مدرنا»، «کمبود واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی به علت نبود مواد اولیه»، «ریسک تأخیر در تحویل واکسن به کشور‌های متقاضی» و «عدم سازگاری ژنتیکی با نژاد ایرانی» در خرید واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی احتمال وقوع دارد.

مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در آذرماه تصریح کرده بود، باید دقت کنیم که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، واکسن‌های آمریکایی به مصرف داخلی خودشان می‌رسد، شرکت‌های تولید واکسن در هندوستان نیز قادر هستند به تولید انبوه واکسن دست پیدا کنند که این امر حداقل یک سال زمان می‌برد. وی معتقد است به طور کلی هر کشوری باید واکسن بومی خود را تولید کند و به دلایل مختلف مانند مسائل ژنتیکی دل بسته واکسن‌های خارجی نباشد.

واکسن‌های فایرز و مدرنا علاوه بر شرایط حمل حساس و شرایط نگه‌داری دشوار آن‌ها در یخچال‌های مخصوص (نگه داری در دمای منفی ۷۰ و ۲۰ درجه)، در حال حاضر به علت تکنولوژی خاص خود، با تأمین مواد اولیه خام برای تولید انبوه مواجه هستند. به همین خاطر ریسک آنکه کشور‌های متقاضی با تاریخ تحویل نامعلوم یا تأخیر فراوان برای دریافت آن مواجه شوند افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ساوت چاینا، یکی از سخنگویان شرکت آمریکایی فایزر، علت کاهش میزان تولیدات واکسن کرونا را مشکلات پیش آمده در زنجیره تأمین مواد خام مورد نیاز و عدم گسترش ظرفیت تولید آن عنوان کرده است. همچنین بنیانگذاران بیون‌تک در اظهاراتی نسبت به کمبود واکسن کووید-۱۹ در اروپا هشدار داده و اعلام‌کردند تا زمانی که سایر واکسن‌های این بیماری به تایید اتحادیه اروپا نرسد، کمبود موجود برطرف نخواهد شد.

به عنوان نمونه چندی قبل موسسه سرم سازی هند که تولیدکننده واکسن کرونا ساخت دانشگاه آکسفورد و شرکت داروسازی آسترازنکا انگلیس است به طور ناگهانی به مدت چندین ماه صادرات واکسن برای کشور‌های توسعه‌یافته را به حال تعلیق درآورده و همین باعث خالی ماندن دستان این کشور‌ها برای دریافت به موقع واکسن شد.

دوگانه واکسن چینی بد و واکسن آمریکایی خوب

فناوری‌های سنتی به کار گرفته شده در تولید واکسن‌های کرونای چینی، امکان تولید این واکسن‌ها را در کوتاه مدت به شکل انبوه فراهم می‌کند و همین مساله باعث برتری زنجیره تامین واکسن‌های چینی در برابر واکسن‌های آمریکایی شده است. جین دونگ یان متخصص ویروس شناس دانشگاه هنگ‌کنگ می‌گوید که چین مدت‌های طولانی است که در زنجیره تأمین واکسن‌های کرونا، خودکفا و بی‌نیاز شده است و هیچ مشکلی در این زمینه ندارد.

از سوی دیگر واکسن‌های شرکت‌های چینی سینوواک و سینوفارم قابلیت توزیع بدون نیاز سردخانه را دارند. طبق گزارش رسانه‌های دولتی چین هر دو واکسن سینوواک و سینوفارم قابلیت نگه‌داری در دمایی بین ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد را خواهند داشت.

ترکیه واکسن ساخته شده توسط تبعه خود را نخرید!

در این میان کشور‌هایی همچون ترکیه، امارات، بحرین، اندوزی، مصر و برزیل یا واکسن‌های چینی را خریدارای کرده‌اند یا قصد خرید آن را دارند. فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه در هفته‌های گذشته گفته بود: نتیجه آزمایش‌ها نشان می‌دهد که واکسن کرونا سینوواک چین، ایمن و موثر است. به همین دلیل ما واکسن خریداری شده از چین را بزودی به کشور منتقل خواهیم کرد.

جالب آنجاست که با وجود آنکه مبدع واکسن فایزر یک فرد با ملیت ترکیه‌ای است، اما در اخبار منتشر شد کشور ترکیه چین را مقصد اصلی خود برای خرید واکسن انتخاب کرده است.

واکسیناسیون به معنای توقف زودهنگام کرونا نیست

پیش از این محمدرضا صالحی استاد دانشگاه علوم پزشکی و مجری تست بالینی واکسن ایرانی در گفتگو با خبرنگار فارس گفته بود که علی رغم اینکه بیش از یکماه از شروع واکسیناسیون عمومی در بریتانیا، آمریکا و روسیه گذشته است، اما هنوز هم آمار مرگ و میر و ابتلا بسیار بالا است.

وی در ادامه پیش‌بینی کرده بود که در کوتاه مدت استفاده از واکسن تاثیر چشمگیری در متوقف کردن شیوع کرونا در جهان نخواهد داشت، چراکه به عقیده متخصصین باید واکسیناسیون در چندین ماه به شکل مستمر صورت پذیرد تا شاهد متوقف شدن ویروس در یک منطقه خاص باشیم.

مجری تست بالینی واکسن ایرانی مستند حرف خود را به توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی ارجاع داد، این سازمان به افراد واکسن زده توصیه کرده است حتی پس از تزریق نیز پروتکل‌های بهداشتی مثل استفاده از ماسک و شست‌وشو را رعایت کنند.

قدرت‌نمایی واکسن سازی ایران در برابر اروپا

پیش از این محمودرضا پورکریم متخصص ویروس شناسی دانشگاه لوین بلژیک با اشاره به فناوری بالای ایران در ساخت واکسن اذعان داشت از سال ۱۲۹۹ انستیتو پاستور و از سال ۱۳۰۳ انستیتو رازی را داشتیم و مردم کشورمان زندگی‌شان را با واکسن‌های ایرانی آغاز کرده‌اند.

به گفته وی ایران تجربه قریب به یک قرن واکسن سازی در دنیا دارد و ایران در زمینه واکسن سازی و اهدا خون در رتبه اول منطقه خاورمیانه قرار داشته و حتی اپیدمی‌های مثل بیماری سرخک که هر از گاهی در اروپا رایج می‌شود را ما هیچ وقت در ایران نداشته‌ایم.

این متخصص ویروس شناسی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از قوی‌ترین مراکز ویروس‌شناسی در دنیا در پنتاگون آمریکا که یک نهاد نظامی است استقرار یافته، تأکید داشت که ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد برکت از بودجه و امکانات کافی برای ساخت واکسن برخوردار است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار