کد خبر: 1035002
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۵
سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی از واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان به شرکت شهرک‌های کشاورزی خبر داد و گفت: در مدت کوتاه دوباره رئیس هیئت مدیره در این شرکت تغییر کرد، زیرا هیئت مدیره‌های جدید به خاطر بدهی ۵۰۰‌میلیارد تومانی که این شرکت به فرد واگذار شده دارد، اداره آن را قبول نکرده‌اند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: پس از سال‌ها وزارت جهاد کشاورزی صاحب سخنگو شد، البته در سال‌های گذشته افرادی در این وزارتخانه به عنوان سخنگو معرفی می‌شدند، اما فقط این اسم را یدک می‌کشیدند و بعد از گذشت چند ماه بر کنار می‌شدند و سمت بهتری می‌گرفتند. روز گذشته محمد مهدی برومندی سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی دریک نشست خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در خصوص مدیریت شرکت کشت و صنعت مغان در پاسخ به این سؤال که مقصر اصلی واگذاری کشت و صنعت مغان چه کسی بود، گفت: همه چیز در اختیار سازمان خصوصی‌سازی بود و آن‌ها واگذار کرده‌بودند، اما اخیراً با دستور قوه‌قضائیه این واگذاری لغو و اداره آن به شرکت شهرک‌های کشاورزی از زیر مجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی محول شد.

به گفته این مسئول این شرکت سالانه هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد و تا سال‌۹۷ در اختیار دولت بود و دو ماه پیش فرایند انتخاب هیئت مدیره جدید پس از لغو واگذاری توسط قوه قضائیه، صورت گرفت. برومندی در پاسخ به سؤالی که دلیل تغییر هیئت مدیره دوبار در مدت کوتاه چه بوده و گفته می‌شود که هیئت مدیره‌های جدید به خاطر بدهی ۵۰۰‌میلیارد تومانی که این شرکت به فرد واگذار شده دارد، اداره آن را قبول نکرده‌اند، گفت: به هر حال اعضای هیئت مدیره انتخاب شده و کار خود را پیش می‌برد و قرار است از سازمان خصوصی‌سازی جزئیات و حساب‌های بازرسی درخواست شود و با کسب اطلاعات بیشتر اطلاع‌رسانی کاملی خواهیم داشت.

معاون امور باغبانی وزارت امور جهاد کشاورزی از تأسیس صندوق برای حمایت از میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری خبر داد و گفت: ۴‌میوه خارجی موز، نارگیل، آناناس و انبه وارد کشور می‌شود، اما با تأسیس این صندوق دنبال این هستیم که این میوه‌ها را در داخل تولید کنیم و از وابستگی به واردات خلاص شویم.

صادرات میگو در قالب قرارداد ۲۵‌ساله به چین

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی از تفاهمنامه صادرات میگو در قالب قرارداد ۲۵‌ساله به چین خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته تولید محصولات شیلاتی در کشور به شدت افزایش یافته و با ۴۵‌درصد رشد تولید سالانه یک میلیون و ۲۸۲‌هزار تن است.

به گفته این مسئول ایران رتبه نخست تولید ماهی قزل‌آلا را در جهان دارد، همچنین رتبه‌۲۳ در تولید محصولات شیلاتی، رتبه‌۲۵ در صید آبزیان و رتبه‌۱۸ در پرورش آبزیان را دارد. مصرف آبزیان هم در سال‌های گذشته از ۵ /۸ کیلوگرم به ۲/ ۱۳ کیلوگرم افزایش یافته است.

۵۰ درصد مرغ اجداد مورد نیاز در کشور تولید می‌شود

برومندی تأکید کرد که مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور به احیای مرغ لاین در کشور تأکید کرده و به وزارت جهاد ابلاغ شده است. بر این اساس این وزارتخانه احیای مرغ لاین ایرانی را در دستورکار خود قرار داد و امسال ۵۰‌درصد اجداد مورد نیاز در کشور تولید می‌شود و سال آینده پیش‌بینی می‌شود در تولید لاین ایرانی به خودکفایی برسیم.

وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود ضریب تبدیل و عملکرد لاین مرغ ایرانی پایین‌تر است و نهاده زیادی برای پرورش لازم است، گفت: این لاین روز به روز اصلاح می‌شود و خوداتکایی برای کشور ارزش بسیار مهمی دارد، ضمن اینکه محققان روز به روز آن را اصلاح می‌کنند.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد که حتماً تا پایان سال باید ۱/ ۳ میلیون تن جو وارد کشور شود و در این زمینه وزارت صمت که کار ثبت سفارش را انجام می‌دهد و بانک مرکزی که ارز اختصاص می‌دهد، باید همکاری لازم را داشته‌باشد. پیش از این یکی از مسئولان از ذخیره ۱۴‌روزه جو در کشور خبر داده و تأکید کرده بود که نیاز دامداران به نهاده جو بسیار جدی است و دولت باید واردات این نهاده را هر چه سریع‌تر انجام دهد. برومندی از کافی بودن واردات کنجاله و ذرت هم خبر داد و گفت: تا آخر سال هیچ نیازی به واردات این نهاده‌ها نیست و به میزان کافی وارد شده است.

وزارت خارجه باید زیربنای صادرات محصولات کشاورزی را فراهم کند

وی تصریح کرد که در هفته گذشته با وزارت امور خارجه جلسات و مذاکراتی با وزارت جهاد داشته و تأکید کرده که باید مقاصد صادراتی جدید برای صادرات محصولات کشاورزی تعیین و در این راه تلاش بیشتری کند، زیرا برخی محصولات کشاورزی ایران واقعاً مازاد تولید دارند و برای توسعه پایدار باید صادرات وجود داشته باشد.

گرانی تخم مرغ به ما ارتباط ندارد

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره گرانی تخم‌مرغ در بازار گفت: وزارت جهاد کشاورزی مسئول حداکثری تولید است، اما قیمت بازار دست این وزارتخانه نیست. تولیدکنندگان تخم‌مرغ این محصول را در مرغداری کیلویی ۱۴‌هزار تومان عرضه می‌کنند و زمانی که به سازمان میادین می‌رسد قیمت ۱۴‌هزار و‌۵۰۰‌تومان تا ۱۴‌هزار و ۹۰۰‌تومان پیدا می‌کند، اما اینکه این محصول زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد قیمت‌های گران‌تری پیدا می‌کند، مقصر وزارت جهاد کشاورزی نیست.

برومندی با اشاره به بخشنامه وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر لزوم عرضه تخم‌مرغ واحد‌های تولیدی با قیمت مصوبه به شرکت پشتیبانی امور دام افزود: اینکه گفته می‌شود تنها ۵۰‌درصد تخم‌مرغ باید در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام قرار گیرد غلط است و طبق تأکیدات وزیر جهاد کشاورزی تخم‌مرغ تولیدی واحد‌های مرغداری باید به طور کامل با قیمت مصوب به شرکت پشتیبانی امور دام فروخته شود. در حال حاضر در میادین میوه و تره بار فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی مراکز دیگر، تخم‌مرغ با قیمت مصوب شانه‌ای ۳۲‌هزار تومان عرضه می‌شود.

برومندی تأکید کرد: وظیفه وزارت جهاد کشاورزی تولید است که در حال حاضر تخم‌مرغ مازاد بر نیاز کشور موجود است و اینکه این محصول با نرخ‌های مختلف و فراتر از قیمت مصوب در بازار عرضه می‌شود، باید توسط ستاد تنظیم بازار مورد پیگیری قرار گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار