کد خبر: 1034995
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
خیزش در آمار بیماران سرپایی کرونا احتمال وقوع موج چهارم این بیماری را در ماه‌های سرد پیش رو تشدید می‌کند. همین مسئله هم موجب نگرانی وزیر بهداشت شده‌است. آمار فوتی‌ها هم که تا ۷۱ نفر کاهش یافته‌بود، دوباره تا مرز ۱۰۰ نفر افزایش یافته‌است. حالا بیم آن می‌رود که با بازگشایی‌های شتابزده و عادی‌انگاری اوضاع از سوی مردم و مسئولان، دوباره گرفتار موج تازه‌ای از هجوم ویروس تاجدار شویم.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین:  با مرگ ۹۷ بیمار طی ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه، مجموع جانباختگان این بیماری در کشورمان به ۵۶ هزار و ۴۵۷ نفر رسید.

در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، هفت شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

موج چهارم در کمین

سعید نمکی، وزیر بهداشت با تأکید بر پرهیز از هرگونه عادی‌انگاری و ساده‌انگاری از سوی مردم و مسئولان نسبت به کاهش موارد بیماری کرونا در کشور و با بیان اینکه این عادی‌انگاری همکاران ما را نگران کرده‌است، گفت: «متأسفانه مواردی را از خیز جدید بیماری در کشور به خصوص در موارد سرپایی بیماری داریم می‌بینیم که این موارد می‌تواند بعد از چند روز به افزایش موارد بستری و بعد از آن به افزایش موارد مرگ و میر بدل شود.» نمکی با اشاره به فوت ۲۱ نفر در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته در مازندران درباره وضعیت این استان ابراز نگرانی کرد.

وی تأکید کرد: «اگر این مرگ‌ها در استان مازندران نبود، به سمت مرگ‌های پایین‌تر از ۵۰ می‌رفتیم.»

متأسفانه مواردی را از خیز جدید در کشور به خصوص در موارد سرپایی بیماری داریم می‌بینیم که این موارد می‌تواند بعد از چند روز به افزایش موارد بستری و بعد از آن به افزایش موارد مرگ و میر بدل شود.»

نمکی تصریح کرد: «هر گونه ساده‌انگاری در بین مردم و مسئولان می‌تواند خطرناک باشد و اگر موج چهارم بیاید، ما را به شدت گرفتار می‌کند، چون زیرساخت‌های کشور توان مقابله با موج چهارم را نخواهد داشت.»

به گفته وی در زمینه واکسن داخلی هم آنچه در مجموعه مطالعه بالینی انجام دادیم، بسیار موفق بوده‌است. واکسن کرونای تولید مشترک با کوبا هم بعد از فاز مطالعات حیوانی، فاز اول و دوم بالینی را در بیرون از کشور پاس کرده و قرار است در پاستور به صورت مشترک ساخته شود. نمکی ابراز امیدواری کرد در بهار آینده واکسن داخلی را با اطمینان و خیال راحت در کشور داشته باشیم.

سیاسی‌کاری سازمان ملل

ماجرای برخورد سیاسی و سازمان‌های بین‌المللی و غرب با ایران هم همچنان ادامه دارد. این‌بار تصمیم ایران برای ممنوعیت ورود واکسن پر ابهام امریکایی دستمایه سیاسی‌بازی‌های سازمان ملل شده‌است.

اولین‌ها همیشه در خاطر می‌ماند؛ اولین مورد ابتلا به ایدز در ایران کودک شش ساله مبتلا به هموفیلی بود که به دلیل مصرف فرآورده خونی آلوده وارداتی از فرانسوی به ایدز مبتلا شد. در چنین شرایطی دبیر کل سازمان ملل که در برابر تحریم‌های دارویی و تجهیزات پزشکی برای ایران ساکت بود، در واکنش به ممنوعیت ورود واکسن امریکایی به کشور از سوی رهبری گفته‌است «واکسن کرونا را سیاسی نکنید»! در پاسخ به این اظهارات، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی طی نامه‌ای برای دبیر کل سازمان ملل تأکید کرد که عدم موفقیت این سازمان و سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به تحریم‌های غیرانسانی امریکا همان چیزی است که «سیاسی» شده‌است.

سید رضا مرندی در این نامه با اشاره به تحریم دارو و تجهیزات پزشکی و چالش‌های آن برای بیماران ایرانی نوشته‌است: «اینجانب در مکاتبات متعددی به سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی بار‌ها تأکید کرده‌ام که تحریم‌های ظالمانه امریکا و کشور‌های غربی حامی آن منجر به عدم دسترسی دارو‌های حیاتی برای مردم ایران شده و آن‌ها را از اساسی‌ترین حقوق انسانی خود محروم کرده است. این تحریم‌های ناروا و ناتوان‌کننده در چندین دهه از زمان جنگ تحمیلی رژیم صدام حسین علیه ایران که ایالات‌متحده و بسیاری از کشور‌های غربی در تأمین تجهیزات نظامی و سلاح‌های شیمیایی از او پشتیبانی نمودند تا به امروز یعنی در همه‌گیری کرونا به ما تحمیل شده و می‌شود. کووید ۱۹ به کل کشور‌های جهان ضربه زده‌است که در مورد برخی کشور‌ها مانند جمهوری اسلامی ایران بدتر از دیگر کشور‌ها بوده‌است و برای مردم ایران به دلیل ادامه تحریم‌های وحشیانه‌ای که آن‌ها را از دسترسی به دارو‌ها و تجهیزات پزشکی محروم نموده، فرصت لازم و توان ضروری را گرفته‌است. تأسف‌آور است که همه این اتفاقات تقریباً در سکوت کامل سازمان‌های مدافع حقوق بشر غربی و نهاد‌های بین‌المللی که باید خواستار دسترسی ایران به کمک‌های پزشکی طی این همه‌گیری جهانی باشند، صورت گرفته‌است.»

مرندی تصریح کرده‌است: «در حالی‌که مفهوم سکوت شما و دیگر سازمان‌های مدافع حقوق بشر در مقابل این تحریم‌های ظالمانه پزشکی هنوز برای جامعه پزشکی ما روشن نیست، منظور این گفته مدیر اجرایی برنامه فوریت‌های سلامت سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس مطبوعاتی اخیرش در واکنش به سخنان رهبر ما آیت‌الله خامنه‌ای که واکسن‌هایی که به اندازه کافی آزمایش نشده را رد کرده‌اند، چیست که گفته‌است: کرونا را سیاسی نکنید».

وی ادامه داده‌است: «برای ما، عدم موفقیت سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به تحریم‌های غیرانسانی امریکا همان چیزی است که «سیاسی» شده‌است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
خب چرا در تصمیمات یکسان و قاطع عمل نمیشود مثلا وزارت آموزش و پرورش میگویند مدارس باید باز باشند و وزارت بهداشت میگوید نه ... شما بگویید اینجا هم مردم مقصرند ؟ ... به نظر شما مردم باید به کدام دستورالعمل گوش کنند ؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار