کد خبر: 1034881
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۷
اتفاقات سیاسی چند ماه اخیر در امریکا و هرج و مرج ناشی از آن، اکثریت مردم این کشور را سرخورده و ناراضی کرده است، تا جایی که بر اساس نظرسنجی یک دانشگاه در امریکا مشخص شد که تقریباً سه چهارم رأی‌دهندگان این کشور بر این باورند که در پی شورش‌ها در کنگره، دموکراسی در این کشور در معرض تهدید قرار دارد. نمایندگان کنگره نیز امروز (چهارشنبه) طرح استیضاح ترامپ را به رأی می‌گذارند تا پیش از موعد ترک کاخ سفید، او را از قدرت برکنار کنند. ترامپ دیروز استیضاح خودش را تهدید امنیت ملی خواند و گفت که چنین کاری باعث خشم عمومی می‌شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: درحالی که سردمداران امریکایی برای دهه‌ها شعار ادعای رهبری لیبرال دموکراسی در جهان را سر می‌دادند، حوادث اخیر پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور که به شورش‌های مردمی منجر شد، خلاف ادعای مقامات امریکا را به اثبات رسانده است. به گزارش اسپوتنیک، بر اساس این نظرسنجی که در دانشگاه کوئینیپیاک انجام شد، مشخص شده است که در پی حملات اخیر به کنگره و در جریان نشست تأییدیه آرای الکترال جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا قریب به سه چهارم یا ۷۴ درصد از رأی دهندگان می‌گویند، دموکراسی در این کشور در معرض تهدید قرار دارد. همچنین اکثریت رأی‌دهندگان یعنی ۵۶ درصد – ۹۴ درصد دموکرات‌ها و ۱۷ درصد جمهوریخواهان - نیز گفتند که آن‌ها دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا را مسئول حمله هفته گذشته به کنگره می‌دانند. در این نظرسنجی همچنین مشخص شد «حدود ۵۲ درصد از رأی‌دهندگان نیز گفتند که ترامپ باید کناره‌گیری کند که شامل ۸۹ درصد دموکرات و ۱۰درصد جمهوریخواه می‌شود.» در هفته‌های اخیر نظرسنجی‌های متعددی در امریکا انجام شده است که حاکی از نارضایتی مردم از شرایط سیاسی کشورشان است. ادعای تقلب در انتخابات از سوی دونالد ترامپ و تحریک طرفدارانش برای حمله به کنگره، نشان داد که ساختار‌های سیاسی در این کشور تا چه حد بی‌ثبات است و در صورت بروز آشوب آسیب‌پذیرتر است. علاوه بر نارضایتی‌های سیاسی، شیوع ویروس کرونا در امریکا که منجر به بیکاری میلیون‌ها نفر شده، سبب نارضایتی گسترده عمومی در این کشور شده است.

استیضاح ترامپ روی میز کنگره

مجلس نمایندگان امریکا امروز (چهارشنبه) طرح استیضاح ترامپ برای برکناری وی از قدرت به دلیل تحریک به شورش را به رأی خواهد گذاشت. بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «استنی هویر» رهبر اکثریت دموکرات‌های مجلس نمایندگان طی درخواستی از اعضای مجلس نمایندگان امریکا درخواست کرد که عصر سه شنبه به وقت محلی برای بررسی قطعنامه‌ای به واشنگتن بازگردند که از «مایک پنس» معاون «دونالد ترامپ» درخواست می‌کند با استفاده از قدرتی که قانون اساسی در اختیار وی قرار داده است، برای برکناری ترامپ از قدرت اقدام کند. گرچه قطعنامه فوق احتمالاً در مجلس نمایندگان به تصویب خواهد رسید، اما بعید است که پنس در این زمینه اقدام کند. هویر تصریح کرد: «پس از جلسه سه‌شنبه، روز چهار شنبه طرح استیضاح ترامپ را مورد بررسی قرار خواهند داد و در خصوص آن رأی‌گیری خواهند کرد.»

ترامپ همچنان مدعی است که کاخ سفید را ترک نمی‌کند و عصر دیروز هم گفت که جلسه استیضاح او تهدیدی علیه امنیت ملی امریکاست. او هرچند گفته که دنبال خشونت نیست ولی هشدار داده که تلاش برای استیضاحش باعث خشم عمومی می‌شود. همزمان مقام‌های پلیس کنگره هشدار داده‌اند که طی روز‌های آینده طرفداران ترامپ سه تظاهرات ترتیب داده‌اند که ممکن است به ترور نمایندگان کنگره نیز منجر شود، با همه اینها، اما دو شنبه شب وب‌سایت وزارت خارجه امریکا خبر پایان دولت ترامپ را منتشر کرد. این درحالی است که برخی منابع از هک شدن وب‌سایت وزارت خارجه امریکا خبر دادند. برخی خبرنگاران نیز احتمال می‌دهند «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا موضع خود را در قبال ترامپ تغییر داده است.

همزمان با استیضاح ترامپ در کنگره، بیش از ۲۰۰ تاریخدان شامل «ران چرنو» و «استیسی شف» که برنده جایزه پولیتزر هستند، خواستار کنار گذاشتن دونالد ترامپ از ریاست جمهوری در پی اغتشاش مرگبار اخیر در کنگره امریکا که پنج کشته بر جای گذاشت، شدند. به گزارش پایگاه هیل، این مورخان در نامه‌ای سرگشاده نوشتند: «ترامپ در سراسر ریاست جمهوری‌اش قانون اساسی را به چالش کشیده و قوانین، هنجارها، عرف‌ها و سوابق را شکسته و به خاطر آن باید الان و بعد از ترک ریاست جمهوری پاسخگو شود. نباید الگوی چالش‌آفرینی مجازات نشده او هیچ رئیس‌جمهوری را در آینده وسوسه کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار