کد خبر: 1034455
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
امریکا جمعه اعلام کرد که نام رئیس سازمان حشدالشعبی عراق را در فهرست تحریمی خود قرار داده است. گروه‌های مختلف در داخل عراق و حتی حزب‌الله لبنان به شدت از این اقدام خزانه‌داری امریکا انتقاد کردند، با این حال غیر از بیانیه وزارت امور خارجه این کشور، شخص نخست‌وزیر تاکنون به این خبر واکنشی نشان نداده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مصطفی الکاظمی همچنان در برابر قرار گرفتن نام یکی از چهره‌های برجسته مقاومت در فهرست تحریم‌های امریکا سکوت اختیار کرده است. موضع منفعلانه وی این دیدگاه را تقویت می‌کند که او نه‌تن‌ها از این کار راضی است، بلکه خود برای اجرایی شدن آن خط داده است. وزارت خزانه‌داری امریکا جمعه شب اعلام کرد فالح الفیاض، رئیس بسیج مردمی حشدالشعبی عراق را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. نقض جدی حقوق بشر اتهامی است که طرف امریکایی با تکیه بر آن نام فیاض را در فهرست تحریم گنجانده است. این وزارتحانه در همین رابطه اعلام کرد: «ما کسانی را که مانع از اعتراضات صلح آمیز عراقی‌ها، دستیابی به عدالت و ریشه‌کن کردن فساد می‌شوند مجازات خواهیم کرد.»‌وزارت امور خارجه عراق روز شنبه پس از انتقاد‌های فراوان داخلی، در بیانیه‌ای با ابراز تعجب از چنین تصمیمی، آن را اقدامی غیرمنتظره و غیرقابل قبول دانست و به این حد اکتفا کرد که این وزارتخانه همه تصمیمات صادره از جانب وزارت خزانه‌داری امریکا علیه اسامی شخصیت‌های عراقی را در تماس با دولت کنونی و دولت بعدی امریکا با دقت پیگیری و برای رسیدگی به پیامد‌های آن تلاش خواهد کرد.

واشنگتن درگیر پروژه‌ای شکست‌خورده

هاشم الموسوی از رهبران جنبش النجبا در واکنش به اقدام امریکایی‌ها گفت: «هدف قرار دادن الفیاض پس از ناتوانی امریکا در انحلال حشدالشعبی و توطئه علیه آن، یک پروژه شکست خورده امریکایی است.» وی چنین اقدامی را دارای پیامی ناامیدکننده‌ای دانست که شایسته پاسخ نیست.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق نیز از واشنگتن خواست این اشتباه را تصحیح کند. الاعرجی گفت: «درست نیست که نام رئیس حشدالشعبی در فهرست‌های تحریم ایالات متحده باشد. ما از خزانه‌داری امریکا می‌خواهیم که تصمیم تحریم شخصیتی متعلق به دولت عراق را اصلاح کند.»

فالح الفیاض پیش‌تر در سخنانی در نخستین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس گفته بود که خروج نیرو‌های امریکایی، باعث تحقق استقلال واقعی در عراق می‌شود. الفیاض در این مراسم که در استان بصره زادگاه شهید ابومهدی برگزار شد، گفت که پاسخ به ترور دو رهبر یعنی شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس حذف نیرو‌های خارجی از عراق است. وی تصریح کرد: «عراق را بر اساس هویتی که سردار سلیمانی و المهندس می‌خواستند، خواهیم ساخت. بعد از گذشت یک سال از جنایت زشت این مجرم یعنی ترامپ، عاقبتش را امروز مشاهده می‌کنید، او حاکمیت عراق را نادیده گرفت و به ترور عزیزان ما افتخار کرد، اما امروز حتی در میان امریکایی‌ها دچار خواری و ذلت شده است. ما با انتقام خون شهدا به آن‌ها وفادار خواهیم ماند.»

فیاض افزود: «مصوبه مجلس عراق مبنی بر خروج نیرو‌های خارجی از عراق نخستین واکنش بود و ما از اجرای این مصوبه کوتاه نخواهیم آمد. جنگ امروز، جنگ بر سر هویت عراق است، حاج قاسم و ابومهدی هویت عراق بودند و ما هم به همان هویت وفادار هستیم و اجازه نمی‌دهیم کسی هویت‌مان را تغییر دهد.»

دولت عراق موضع‌گیری کند

فاضل جابر، نماینده پارلمان عراق از ائتلاف الفتح، روز شنبه سکوت دولت در برابر درج نام الفیاض در فهرست تحریم‌های امریکا را اقدامی نگران‌کننده دانست و بخشی از برنامه‌های امریکا برای هدف قرار دادن حشدالشعبی دانست. وی در این مورد به پایگاه المعلومه گفت که سکوت دولت و عدم اتخاذ موضعی برای دفاع از الفیاض به خصوص که او یک مسئول مهم دولتی است، سؤال‌برانگیز و نگران‌کننده است. وی از دولت خواست درباره این تصمیم امریکا علیه یکی از مهم‌ترین مسئولان دولتی موضع‌گیری کند.

شیخ همام حمودی، رئیس مجلس اعلای اسلامی نیز اعلام کرد که تصمیم وزارت خزانه‌داری امریکا برای قرار دادن نام فالح الفیاض در فهرست تحریم‌های خود، در راستای افزایش تجاوزاتش به عراق و این سازمان است. حمودی افزود: «ما این تصمیم امریکا را به شدت محکوم می‌کنیم و آن را مصداق نقض آشکار حاکمیت کشور عراق می‌دانیم.»

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تأکید کرد که حشدالشعبی نهادی زیر نظر فرماندهی کل نیرو‌های مسلح است و الفیاض یک شخصیت دولتی و مجاهدی ملی است. در پایان بیانیه شیخ حمودی از دولت عراق خواسته شده که در قبال این موضوع، مواضع رسمی و قاطعی اتخاذ کند.

حلقه‌ای دیگر به زنجیره جنایات امریکا

اقدام خزانه‌داری امریکا واکنش جنبش حزب‌الله لبنان را نیز به دنبال داشت. این جنبش روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدام وزارت خزانه‌داری امریکا در اعمال تحریم علیه فالح الفیاض، رئیس سازمان حشدالشعبی هیچ جای تعجب ندارد. این تحریم به زنجیره جنایت‌های ادامه‌دار امریکا علیه عراق و مردم آن اضافه می‌شود.» حزب‌الله تأکید کرد: «ادعا‌های بی‌ارزشی که وزارت خزانه‌داری امریکا برای توجیه تحریم‌ها استفاده کرد، مسخره است! آن هم پس از رسوایی چند روز پیش کشته و مجرو‌ح کردن ده‌ها نفر از تظاهرات‌کنندگان امریکایی مقابل سنای امریکا.»

در ادامه این بیانیه ضمن محکوم کردن تحریم‌های امریکا علیه فالح الفیاض آمده است که حزب‌الله این تحریم‌ها را مانند نشان افتخاری روی سینه [الفیاض]در نظر می‌گیرد که به سابقه جهادی و پربار او در مقابله تروریسم و تکفیری‌ها می‌افزاید. حزب‌الله افزود: «ما می‌دانیم که علت اصلی این تحریم‌ها، علاوه بر نقش حشدالشعبی در مقابله با داعش و طرح تروریستی این گروه، موضع قاطع وی در قبال اشغالگری امریکا و عدم مشروعیت حضور این اشغالگران در خاک عراق است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار