کد خبر: 1034331
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴
رویداد‌های ۶ ژانویه در واشنگتن برای خیلی از کارشناسان یک نقطه شروع بود؛ از شروع افول امریکا گرفته تا شروع فزاینده خشونت‌ها. برخی دیدگاه‌ها را در زیر بخوانید:
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی امریکا در توئیتر: «شاهد تصاویری هستیم که هرگز گمان نمی‌کردم روزی در امریکا شاهد آن باشیم. در بعضی پایتخت‌های دیگر بله، اما نه اینجا در امریکا. بعید است که از این پس، دیگران مثل قبل به ما نگاه کنند؛ احترام بگذارند، بترسند یا متکی شوند. اگر آغاز دوران پساامریکا تاریخ مشخصی داشته باشد، مطمئناً امروز است.»

هایکو ماس: دموکراسی نمی‌تواند اداره کند؟!

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در گفتگو با بیلد: «در چهار سال گذشته با این رئیس‌جمهور در امریکا به یک سری چیز‌ها عادت کرده بودیم، اما تصاویری را که از واشنگتن دیدیم که چهار کشته داشت واقعاً از حد تصورات من فراتر رفت. روراست بگویم، وقتی واکنش تهران، پکن یا مینسک (روسیه) را به عنوان رقبای‌مان می‌بینم که نتیجه‌گیری می‌کنند این دموکراسی‌ها نمی‌توانند جامعه را اداره کنند، این فوق‌العاده برای ما دردناک است.

الیو لوران:ساختار نهادی امریکا در حال فروپاشی است

الیو لوران، استاد دانشگاه استنفورد کالیفرنیا در گفتگو با لیبراسیون: «قبل از بحران همه‌گیری کووید۱۹، ایالات متحده به عنوان یک قدرت اقتصادی پیشرو در جهان هنوز نرخ رشد ۳ یا ۴ واحدی را ثبت کرده بود، اما امید به زندگی در این کشور رو به کاهش و تخریب اکوسیستم‌ها منجر به تنش‌زایی در برخی مناطق این کشور شده است، مثال بارز آن کالیفرنیا است که حتی نرخ رشد ۵ یا ۶ واحدی را نیز ثبت کرده بود؛ اما در پی وقوع خشکسالی‌های مکرر و آتش سوزی‌های گسترده در این منطقه، به بحران‌های این منطقه دامن زده و باید گفت که ساختار‌های نهادی در این کشور در حال فروپاشی است. دموکراسی متزلزل ایالات متحده که در بحران انتخاباتی این کشور رنگ باخته؛ چه سرنوشتی در انتظار آن است؟ آیا بی‌اعتمادی روز افزون به مسئولان سیاسی و فرآیند‌های انتخاباتی در این کشور زنگ هشداری برای بازآفرینی دموکراتیک این فرآیند‌ها نیست؟»

فلیکس سالمون: بایدن وارث دموکراسی کهنه و پریشان است

فلیکس سالمون، روزنامه‌نگار اقتصادی در آکسیوس: «امریکایی‌ها، که عادت کرده‌اند به پیروز شدن، حالا دوروبرشان را نگاه می‌کنند و کشوری را می‌بینند که نمی‌تواند صندلی دولتی خود را حفظ کند، قادر نیست واکسن برای خودش توزیع کند، با حمله سایبری روسیه به یغما رفته است و با نصف سال تأخیر، طرح محرک (اقتصادی) را تصویب می‌کند که هر دو طرف (حزب) خواستار بودند، که حتی نمی‌تواند انتقال مسالمت آمیز قدرت را تنظیم کند. این ضعف است، نه قدرت. دموکراسی که بایدن رئیس‌جمهور منتخب آن را به دست خواهد گرفت، پریشان، کهنه و ناامن است.»

ایلهان عمر: اقدام ترامپ تحقیر حماسی امریکا بود

ایلهان عمر، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان امریکا در توئیتر: «ترامپ اغلب سعی می‌کند کشور‌های دیگر و ما را که در آن کشور‌ها متولد شده‌ایم تحقیر کند و اقدام نهایی او یک تحقیر حماسی امریکاست. رویداد دیروز برای همیشه بر جایگاه جهانی امریکا تأثیر خواهد گذاشت.»

آیف گالاگر: ماه‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند

فایننشال‌تایمز نوشت: ویلیام هولمز با همسرش از اوهایو به واشنگتن رانندگی کرده بود تا دوتایی بتوانند حمایت خود را از ادعای تقلب دونالد ترامپ نشان دهند. هولمز پس از یک روز خشونت در کپیتول هیل، گفت که ممکن است مجبور شوند دوباره این کار را انجام دهند: «اگر دوباره مجبور شویم اسلحه برداریم، این کار را خواهیم کرد. ما کشور خود را پس خواهیم گرفت. ما مسالمت‌جو هستیم. اگر نمی‌خواهید گوش کنید... دفعه بعد آرام نخواهیم بود ما از این وضع خسته شده‌ایم.» آیف گالاگر، تحلیلگر مؤسسه گفت‌وگوی استراتژیک می‌گوید: «وقتی مکالمه‌هایی را که (حمله‌کنندگان) به صورت آنلاین در حال انجام بودند می‌بینید، اقدامات روز چهار شنبه جای تعجب ندارد. اگر نگوییم این کار را سال‌ها بود برنامه ریزی کرده‌اند، ماه‌ها برای آن برنامه ریخته بودند.»

آن‌ها (مهاجمان) بخشی از طیف گسترده افراد- از توطئه‌گران تندرو تا محافظه‌کاران معتدل‌تر - هستند که اقدامات آن‌ها در واشنگتن‌دی‌سی نقطه عطفی برای جنبش طرفدار ترامپ بود. کارشناسان می‌گویند این نمایش می‌تواند پیش از آغاز مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب، الگوی خشونت در آینده باشد. کارشناسان نگرانند که شورش‌های واشنگتن به جای تلاش آخرین نفس برای نجات ریاست جمهوری ترامپ، آغاز تشدید خشونت باشد. خانم گالاگر می‌گوید: «گرچه گفتن اینکه این جنبش از وضع فعلی‌اش به کجا منتهی خواهد شد، دشوار است، ولی بدون شک اقدامات ۶ ژانویه به عنوان لحظه تجمیع‌کننده برای همه این گروه‌ها در هفته‌ها و ماه‌های آینده عمل خواهد کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار