کد خبر: 1033839
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
شهید حاج قاسم سلیمانی بانی ستاد بازسازی عتبات عالیات بود و ماندگارترین کار را در تاریخ انقلاب در عراق به یادگار گذاشت.
سرویس جامعه جوان آنلاین: از دیرباز قهرمان و مقوله قهرمانی به قدری جذاب بوده که تاریخ همه جوامع بشری را پر کرده است. قهرمان‌های واقعی و ساختگی که هر دو مورد اقبال قرار گرفتند و بخش بزرگی از ادبیات فاخر هر جامعه و بسیاری از فیلم‌های پرفروش سینما را به خود اختصاص داده اند.

در زندگی یک قهرمان، حتی اگر خیلی هم اطلاعاتی از زندگی او نداشته باشیم، فقط کافیست چند کنش جوانمردانه و قهرمانانه از او پیدا کنیم، تا به آن قهرمان دل ببندیم.

در زمانه‌ای که جوامع مختلف بشری در به در دنبال یک قهرمان هستند تا او را نماد عزت ملی خود کنند و اگر نداشته باشند، جعلی و مصنوعی آن را می‌سازند، ناگهان جهان متوجه پدیده‌ای می‌شود که همگان را متحیر می‌کند و قاسم سلیمانی قهرمان بلامنازع بین المللی می‌شود.

شهید حاج قاسم سلیمانی نه فقط قهرمان این عصر که گویی تا نسل‌ها بعد خواهد ماند. داستان قهرمان ما از این قرار است که ژنرال سلیمانی جهان دراماتیک مختص به خود و بالتبع قواعد مخصوص آن را خلق کرده است. داستان قهرمان قصه ما همچون کارگردانی است که همزمان طراح صحنه و بازیگر است، سناریو می‌ریزد فرماندهی می‌کند و خود به عنوان نقش اول در دل ماجرا بازی می‌کند.

لوکیشن بازی او بسیار وسیع‌تر از ایران بود، چرا که نه تنها جهان اسلام بلکه همه دنیا را در طراحی اش آورده بود. هم بازی‌های او، طیف‌های مختلفی را شامل می‌شدند و از هر سن و ملیت و جایگاه اجتماعی در آن حضور داشتند. یکجا پدر مهربانی برای یک فرزند شهید افغانی تیپ فاطمیون است، یکجا فرمانده‌ای جدی و سخت گیر برای پاسداران سپاه قدس، جایی دیگر برادر و مشاور صمیمی برای ابومهدی المهندس از عراق است، در یک موقعیت با خبرنگاران شوخی می‌کند، در موقعیت دیگر ترامپ را به مبارزه می‌طلبد، جایی در نماز شاخه گلی را از کودکی میگیرد، جایی هم نامه ژنرال آمریکایی راحتی باز نمی‌کند.

بانی راه اندازی ستاد بازسازی عتبات کسی نیست جز شهید حاج قاسم سلیمانی که نه تنها بانی امر خداپسندانه بازسازی، مقاوم سازی و گسترش حرم‌های مطهر بود بلکه خود همواره از حامیان و مشوقان دست اندرکاران این پروژه‌های مهم محسوب می‌شد و این کار را صدقه فوق العاده جاریه می‌دانست.

او در یکی از سخنرانی‌هایش اظهار کرد‌: مهمترین کار این ستاد این است که ماندگار‌ترین کار تاریخ انقلاب را در عراق به یادگار گذاشت و ما ماندگار‌تر از این در خارج از کشور در بعد معنوی نداریم.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در حالی سال‌ها پیش خارج کردن سامرا از غربت را آرزوی خود عنوان کرد که امروز این آرزو محقق شده و به همت ستاد بازسازی عتبات عالیات حرم امامین عسکریین در سامرا نیز ضمن بازسازی و توسعه از غربت بیرون آمده است و پیش از آن، شهید سلیمانی علاوه بر اجر اخروی برای این حرکت عظیم در ثواب همه خادمانی که در این پروژه‌ها دستی بر آتش داشته و دارند سهیم هست و چه سعادتی بالاتر از این.

جمشید گودرزی رئیس سابق کمیته اربعین و معاون اسبق اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات از یاران شهید سلیمانی در ستاد بازسازی عتبات عالیات است و در خاطراتش با شهید سلیمانی می‌گوید: کاروان‌ها با تدبیر و نظر حاج قاسم به عنوان کمک رسانی به مردم عراق راه اندازی شد. چندین کاروان بزرگ طراحی شد که مواد غذایی و کمک‌های مردم ایران را در میان مردم عراق و بیشتر در مناطق جنوبی عراق توزیع می‌کردند به دلیل مشکلات کمبود گاز و تامین سوخت آن را بود بعدا خدماتی هم اضافه شد در کنار آذوقه تا کپسول گاز هم از اینجا منتقل می‌شد تا اینکه مسئولین به وقت ستاد به این جمع‌بندی رسیدند که باید در حرم‌ها به نوعی مشارکت و در بازسازی حرم‌ها کمک کند.

او با اشاره به فعالیت موکب‌ها به هنگام سیل گفت: این تلاش‌ها در سیل اخیر جنوب و غرب کشور یعنی در لرستان و خوزستان اتفاق افتاد و پیامی که از سوی سردار سلیمانی برای حضور موکب‌ها داده شد، شاهد بودیم خدمات بسیار وسیع و سطح بالایی به سیل زده‌ها چه در خوزستان و لرستان و چه در گلستان داده می‌شود. در شرایطی که هوا مناسب نبود و زندگی مردم زیر آب بود، موکب‌ها، غذای گرم مردم را می‌دادند و شاید بتوان گفت حجم این کار در دنیا بی‌نظیر بود، چون ما در هیچ جا، حتی در زلزله هم شاهد چنین اقداماتی نبودیم. این‌ها ناشی از آن تدبیر و فکری بود که پشت این قضایا وجود داشت.

او تصریح کرد: در این ۲۴ سال آشنایی من با شهید سلیمانی سادگی و معنویت از او بود که بیش از همه ما را تحت تاثیر قرار داده بود. ما با آن‌ها خیلی فاصله داریم البته ما باید همه شهدا را ببینیم اینکه بگوییم این‌ها آسمانی بودند و رفتن واقعاً اثری ندارد. ولی شهیدان خصوصیات ویژه‌ای دارند و وقتی از تشییع او چنین استقبالی می‌شود مشخص است که فاصله زیاد است. یعنی اعتقاد دارم در تشییع خیلی از شخصیت‌های دیگر حتی خیلی از علما تا این اندازه مشایعت کننده در این کشور نداشتیم و شاید تا مدت‌ها کسی نتواند چنین مقبولیت و علاقه را در دل مردم داشته باشد.

جمشیدی عنوان کرد: در میان روحیات حاج قاسم قدرت تصمیم گیری از همه مهم‌تر بود. کسی که با او کار کرده باشد می‌داند که او در بدترین شرایط، بهترین تصمیم‌ها را می‌گرفت و توصیفات ما از او ناقص بود و ما قادر نیستیم قطره‌ای از دریای وجود او را ترسیم کنیم.

یوسف افضلی معاون فرهنگی و جذب مشارکت‌های مردمی ستاد عتبات عالیات در خاطراتش از سردار سلیمانی می‌گوید: بهترین هدیه حاج قاسم به من، آوردن من به ستاد عتبات‌عالیات بود. در آخرین دیدار یکی از صحبت‌هایش این بود که به خانواده شهدا حتما سر بزنید و فرزندان شهدا را دوست بدارید. این روز‌های آخر چند جا هم گفته بود، من دیگر واقعا طاقت دیدن بچه‌های شهید را ندارم.

فراموش نمیکنیم امنیتی که در سال‌های اخیر با وجود تهدیداتی مانند داعش و آمریکای جنایتکار در ایام پیاده روی اربعین حسینی در کشور عراق وجود داشت، مرهون مجاهدت‌های شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بود که امیدواریم به برکت خون پاکشان همچنان در سال‌های آتی بیش از پیش برقرار باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار