کد خبر: 1033264
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
محقق پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا گفت: در مطالعه کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا، از سه نفری که امروز واکسن یا دارونما را دریافت کردند هیچ یک دچار عوارض موضعی یا زودرس نشدند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دکتر مینو محرز با بیان این‌که تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از امروز اغاز شده است، اظهار کرد: روش مطالعه در واکسن ایرانی کرونا، «دوسوکور» است؛ در این روش، یک دسته از دارو‌های تزریقی به افراد، واکسن و یک دسته دیگر، پلاسبو (دارونما) هستند؛ دارونما‌ها واکسن نیستند و اثرات واکسن را ندارند؛ از این روش با این هدف استفاده می‌شود که جهت‌گیری خاصی در افراد مورد مطالعه و محققین ایجاد نشود و نتایج مطالعه بالینی، تحت تأثیر جهت‌گیری‌ها قرار نگیرد و تضاد منافع رخ ندهد.

محرز با بیان این‌که واکسن ایرانی کرونا امروز به سه نفر تزریق شد، تصریح کرد: به افراد داوطلب گفته نشد که به کدام یک از آن‌ها واکسن و به کدام یک از آن‌ها دارونما تزریق شده است. این از ویژگی‌های مطالعه دوسوکور است. وقتی مطالعه‌ای دوسوکور باشد، نتیجه تحقیق و کارآزمایی بالینی به دور از جهت‌گیری خواهد بود؛ همچنین قضاوت نتایج حاصل از مطالعه راحت‌تر خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که عوارض احتمالی ناشی از تزریق واکسن تا چه زمانی بروز می‌یابد، گفت: واکسن‌ها به طور کلی ممکن است یکسری عوارض موضعی در محل تزریق و یکسری عوارض در ارگان‌های بدن داشته باشند. عوارض موضعی و زودرس شامل درد در محل تزریق، ورم محل تزریق و حساسیت‌های شدید، قرمزی دور محل تزریق و واکنش‌های آلرژیک است. دسته‌ای دیگر از عوارض ممکن است مدتی پس از تزریق واکسن ایجاد شوند. آن دسته از عوارضی که در کارآزمایی بالینی برای محققین اهمیت دارد، عوارضی است که ممکن است واکسن‌ها در اعضایی مانند مغز، قلب، کبد، کلیه و ... به جا بگذارند.

وی ادامه داد: اصولاً وقتی یک ماده بیولوژیک وارد بدن می‌شود، آن دسته از عوارضش اهمیت دارد که باعث بروز مشکل در اندام‌های مهم بدن شود مثلاً این‌که پس از تزریق یک واکسن، فرد دچار بثورات جلدی شود و پس از مدتی این بثورات از بین برود، اهمیت چندانی ندارد، اما اگر تزریق واکسن بر ارگان‌های حیاتی تأثیر بگذارد، اهمیت دارد؛ عوارض روی ارگان‌های مهم بدن تا چند روز پس از تزریق واکسن مشخص می‌شوند.

محقق پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا تأکید کرد: در مطالعه کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا، از سه نفری که امروز واکسن یا دارونما را دریافت کردند هیچ یک دچار عوارض موضعی و زوردس (عوارض محل تزریق) نشدند؛ این افراد از لحاظ عوارض دیگر نیز کاملاً تحت نظر قرار می‌گیرند و هرروز بررسی و معاینه خواهند شد.
منبع: تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
asghar
|
Canada
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۱
0
0
با سلام وصبح بخیر . درود بر همکاریهای پزشکی میهنم ایران اسلامی . ❤️❤️
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار