کد خبر: 1032928
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
شهرداری تهران به عنوان سازنده خط مترو پرند معرفی شده‌است، اما از آنجایی که این خط در خارج از محدوده شهر تهران است، دولت هم باید نسبت به تأمین منابع مالی اقدام کند. به استناد جزئیات قرارداد مترو پرند، مقرر شده تأمین مالی این خط مترو هم از سوی وزارت راه و هم از جانب شهرداری انجام شود. حال آنکه متولیان مترو شهر تهران معتقد هستند، تأمین مالی کل این پروژه به عهده وزارت راه است و شهرداری تهران تنها اجرای پروژه را بر عهده دارد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: ساکنان شهر پرند در شبکه‌های اجتماعی گلایه دارند که عبور مرور هر روزه با وسیله نقلیه شخصی از شهر جدید پرند به تهران نیاز به هزینه ۴ هزار تومانی عوارض دارد! از سوی دیگر وسایل حمل و نقل عمومی بخصوص مترو هم در این شهر همچنان وجود ندارد.

یک دهه انتظار

نزدیک به ۱۰ سال از مراسم کلنگ‌زنی متروی شهر جدید پرند می‌گذرد. این شهر که با ظرفیت ۷۰۰ هزار نفری بیخ گوش پایتخت قرار گرفته همچنان معطل یک مترو مانده‌است. طبق بررسی‌های خبرگزاری فارس حداکثر ۱۰ درصد از جمعیت پرند به طور روزانه با استفاده از وسایل نقلیه عمومی نظیر، تاکسی، اتوبوس و قطار‌های حومه‌ای خود را به تهران می‌رسانند.

توجه به جمعیت نیازمند به وسایل حمل و نقل عمومی در شهر جدید پرند از اهمیت بیش از پیش خط متروی شهری بین این شهر جدید و پایتخت خبر می‌دهد.

بر همین اساس، احداث متروی شهر پرند از سال ۱۳۸۹ آغاز شد. روند ساخت این خط و ایستگاه‌های مرتبط با آن نیز به کندترین شکل ممکن پیش می‌رود. طبق استناد به جزئیات قرارداد مترو پرند، اینگونه تعیین شده که تأمین مالی این خط مترو توسط وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران انجام شود.

به بیان ساده‌تر تأمین مالی آن بخش از مسیر که در حوزه شهر تهران واقع شد، به عهده شهرداری تهران و تأمین بودجه بخش خارج از شهر تهران نیز به عهده وزارت راه و شهرسازی است.

نکته قابل توجه در مسئله قرارداد متروی پرند آن است که متولیان مترو شهر تهران معتقد هستند، تأمین مالی کل این پروژه به عهده وزارت راه و شهرسازی است و شهرداری تهران تنها اجرای پروژه را بر عهده دارد.

جنجال برای ۱۹ کیلومتر

در همین رابطه مهرماه امسال افشین حبیب‌زاده، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه تا رسیدن مترو به پرند تنها ۱۹ کیلومتر (۱۵ درصد مسیر) باقی‌مانده که نیازمند تأمین منابع مالی از سوی دولت است، به خبرگزاری ایسنا گفت: «شهرداری تهران به عنوان سازنده این خط مترو معرفی شده‌است، اما از آنجایی که این خط در خارج از محدوده شهر تهران است، دولت باید نسبت به تأمین منابع مالی اقدام کند که در این مدت این مسئله مغفول مانده‌است.»

خرداد ماه امسال شرکت عمران شهر‌های جدید پیشنهادی را مطرح کرد که این شرکت مجری احداث مترو از مسیر فرودگاه امام خمینی تا پرند شود و شهرداری تهران مجری راه‌اندازی فرودگاه امام خمینی تا تهران باشد. ولی این مسئله با مخالفت مدیران مترو و شهرداری همراه شد؛ چراکه مدیران شهری معتقد بودند شرکت عمران شهر‌های جدید، منابع مالی خوبی دارد ولی شهرداری از بودجه ناچیز دولتی بهره‌مند است. همین مسئله هم باز به تأخیر در راه‌اندازی مترو پرند اضافه کرد.

جالب اینکه از ۵۰ کیلومتر مترو پرند تنها ۱۹ کیلومتر باقی‌مانده است. در جلسه‌ای که ۷ مهرماه درباره این مترو بین وزارت راه، شورای شهر و شهرداری برگزار شد، مقرر شده دولت زمینی برای تأمین منابع مالی تکمیل مترو پرند در اختیار شهرداری قرار دهد. این زمین برای ادامه ساخت خط مترو پرند ضروری است و شورای شهر می‌تواند تا قبل از اتمام این دوره مدیریت شهری، خط پرند را به بهره‌برداری برساند.

البته شهرداری در صورت تکمیل این خط با مشکل کمبود واگن مواجه هست و با تکمیل خط مترو، دولت می‌بایست برای تأمین واگن نیز چاره‌اندیشی کند.

از بورس کمک بگیرند

بر اساس بررسی‌های انجام شده، مشکلات مترو پرند به مسئله تأمین مالی وزارت راه و شهرسازی باز می‌گردد. این در حالی ا‌ست که این وزارتخانه با استفاده از شیوه‌های گوناگون می‌تواند شرایط را برای تأمین مالی این طرح مهیا کند. در همین راستا، محمد حمید‌زاده، کارشناس اقتصاد و مسکن با اشاره به راهکار اول وزارت راه و شهرسازی برای تأمین مالی مترو پرند گفت: «وزارت راه و شهرسازی مالکیت بسیاری از واحد‌های مسکونی موجود و زمین‌های شهر جدید پرند را در اختیار دارد و می‌تواند با تهاتر این منابع موجود، شرایط تأمین مالی مترو پرند را مهیا کند.»

این کارشناس اقتصاد و مسکن با اشاره به راهکار دوم تأمین مالی مترو پرند توسط وزارت راه و شهرسازی افزود: «هدایت نقدینگی موجود در بورس و استفاده از سرمایه‌های خورد مردم با استفاده از سازوکار صندوق سهام پروژه می‌تواند بهترین راه تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی نظیر متروی پرند باشد.»

قول استاندار به مردم

شهریور ماه امسال هم استاندار تهران اعلام کرد که مترو پرند در سه فاز تا خرداد ١٤٠٠ به بهره‌برداری می‌رسد و اجرای فاز سوم احداث آن بنابه دلایلی از جمله تأمین نشدن بودجه و تخصیص نیافتن زمین پروژه طولانی شده‌است.

انوشیروان محسنی‌بندپی در این زمینه گفت: «اکنون تمام تلاش ما در مجموعه استانداری این است، با همراهی سایر دستگاه‌ها، این پروژه را به سرانجام برسانیم تا مطالبه دیرینه مردم منطقه پرند محقق شود.»
در همین باره مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه هم به ایرنا گفت: «ساخت مترو پرند به کندی پیش می‌رود و برای سرعت بخشیدن به آن باید دولت کمک کند. طبق قانون بودجه ساخت مترو پرند متکی به بودجه دولتی است و اگر دولت کمک کند تا قبل از پایان دولت این خط راه‌اندازی خواهد شد.»

علی امام افزود: «امسال ۶۴ میلیارد تومان به شهرداری تهران برای ساخت مترو پرند اختصاص یافت در صورتی که حداقل یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی اولیه مترو پرند بودجه نیاز داریم. در این خصوص تفاهمنامه‌ای با وزارت راه، استانداری تهران و شهرداری در زمینه احداث و راه‌اندازی مترو پرند تهیه شده ولی هنوز نهایی نشده‌است.»

وی درباره اینکه قرار بود از طریق تهاتر برخی از املاک، ساخت مترو پرند انجام گیرد و تفاهمنامه‌ای با شرکت شهر‌های جدید انجام شود نیز گفت: «دو سال پیش تفاهمی در این زمینه حاصل شد، ولی به دلیل سد قانونی فقط ۶ میلیارد تومان از این طریق تأمین شد؛ در حالی که ما برای ساخت مترو پرند نیاز به تزریق پول به صورت فوریتی هستیم.»

شهر پرند در ۳۵ کیلومتری غرب تهران و در کنار اتوبان ساوه احداث شده‌است. این شهر دارای ۷ فاز است و در آینده قرار است به ۱۶ فاز گسترش پیدا کند. فاز‌های صفر تا سه شامل املاک سنددار شرکتی یا شخصی‌ساز و فاز‌های ۴ تا ۶ شامل املاک مسکن مهر می‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار