کد خبر: 1032530
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
بانک مرکزی روسیه اعلام کرد: تحریم‌های چند سال اخیر آمریکا، باعث کاهش جایگاه دلار در جهان شده به طوری که بر اساس آمار‌های سوئیفت میزان تراکنش‌های یورو در ماه اکتبر از دلار پیشی گرفته است.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که دلار آمریکا قربانی سیاست‌های تحریمی واشنگتن خواهد شد؛ چراکه این سیاست‌ها بازیگران سیاسی را مجبور کرده تا با کنار گذاشتن دلار از ارز‌های ملی در مبادلات دو جانبه و چندجانبه خود استفاده کنند.

الکسی زابوتکین، معاون بانک مرکزی روسیه اعلام کرد: «سیاست‌های تحریمی که توسط مقامات آمریکایی در چند سال اخیر اجرایی شده به شدت شرایط جایگاه دلار در جهان را کاهش داده است.»

این مقام رسمی بانک مرکزی اعلام کرد که نتیجه این تحریم‌ها کاهش حجم مبادلات دلار در تجارت جهانی طی سال‌های گذشته بوده به طوری که کشور‌های مختلف ارز‌های ملی خود را جایگزین استفاده از دلار کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، روسیه مدتی است که از شرکای خود برای تقویت پرداخت‌های غیردلاری درخواست کرده است. در نشست سازمان همکاری‌های شانگ‌های در ماه گذشته، نخست وزیر روسیه اعلام کرد که اعضای این سازمان باید توسعه غیردلاری خود را افزایش داده و مبادلات تجاری خود را با ارز‌های خود انجام دهند.

بر اساس آمار‌های سوئیفت، در حالی که دلار در سال‌های گذشته به عنوان یک ارز اصلی و مهم در تراکنش‌ها و پرداخت‌های بین المللی محسوب می‌شد، اخیراً و برای اولین بار در ۷ سال گذشته توسط یورو کنار گذاشته شد.

بر اساس این آمارها؛ ۳۷.۸ درصد مبادلات سیستم سوئیفتی در ماه اکتبر یورو بوده و در این مدت سهم دلار به ۳۷.۶ درصد کاهش یافته است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار