کد خبر: 1031411
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۲
روحیه جهادی سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» این روز‌ها به الگویی برای مقابله با کرونا تبدیل شده است و دانشگاه علوم پزشکی در کنار پایگاه‌های بسیج طی این طرح بیماریابی، آموزش، تست سریع، قرنطینه و حمایت از مبتلایان به کووید۱۹ را دنبال می‌کنند. اینبار دفاع از حریم سلامت را تنها به دست‌اندرکاران بخش بهداشت و درمان نسپرده‌اند و جهادگران در قالب گروه‌های مردمی بسیج محلات در کنار بسیج جامعه پزشکی، با شعار «هر خانه یک پایگاه سلامت» عزم خود را برای مقابله جدی‌تر با این ویروس جزم کرده‌اند.
محمد‌رضا هاديلو
سرویس ایران جوان آنلاین:  در راستای اجرای منویات مقام‌معظم رهبری، دستورات فرماندهی کل سپاه و پیرو تفاهمنامه سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت به‌منظور قطع زنجیره انتقال ویروس منحوس کرونا در کشور، طرح مشترکی به‌نام شهید عالیقدر حاج‌قاسم سلیمانی در کشور در حال اجراست. طرحی که در تمام استان‌های کشور آغاز شده و خراسان جنوبی توانسته با اجرای درست و دقیق، ویروس منحوس کرونا را تحت‌کنترل خود قرار دهد. در شهر بیرجند مرکز خراسان‌جنوبی چند هفته‌ای است که بسیجی‌ها و کادر درمان در یک صف مشترک برای قطع زنجیره بیماری کرونا، غربالگری مردم و سلامت شهروندان وارد میدان شده‌اند. در این طرح تیم‌های مراقبتی، حمایتی و نظارتی از طریق دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و عملیات محله توسط بسیج، به صورت فعال در صحنه حضور می‌یابند تا منسجم و یکپارچه، سدی در مقابل این بیماری منحوس ایجاد کنند و با اولویت دادن به اقشار آسیب‌پذیر، خانواده‌های کم‌درآمد، سالمندان و بیماران زمینه‌ای، بتوانند بیش از گذشته در مسیر مقابله با بیماری کرونا گام بردارند.

همسویی کمک‌های مؤمنانه در کنار این خدمات، یکی از نکات برجسته اجرای طرح سردار‌سلیمانی به شمار می‌رود و خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند و بیمار کرونایی دارند، با بسته‌های معیشتی و بهداشتی، طی دوران قرنطینه در منزل حمایت می‌شوند.

با ادامه این طرح، در هفته‌های آینده، خانه‌های مردم در خراسان‌جنوبی به پایگاه سلامت تبدیل شد و پزشک و پرستار برای درمان و بررسی وضعیت سلامت بیماران کرونا به منازل بیماران مراجعه می‌کنند. استفاده از آزمایش‎های سریع با زمان پاسخگویی ۲۰ تا ۴۰ دقیقه نیز راهکار بسیار مناسبی برای تعیین تعداد بیماران در هر منزل است و بر‌اساس آنچه در این طرح مطرح شده، بیمار موظف به معرفی تمام کسانی است که طی روز‌های گذشته با آنان در ارتباط بوده است. تمامی تمهیدات لازم برای اجرای این طرح جهادی در شهر بیرجند و دیگر مناطق خراسان‌جنوبی اتخاذ شده است و بنا بر اعلام شبکه بهداشت و درمان این شهرستان طرح خانه به خانه به سرعت اجرا می‌شود.

همکاری ۱۵۰ جهادگر بسیجی

حسین خراسانی‌مطلق، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه بیرجند در رابطه تعداد و نوع همکاری جهادگران بسیجی با کادر درمان جهت قطع زنجیره انتقال کرونا می‌گوید: «با توجه به تأکیدات مقام‌معظم رهبری مبنی بر همکاری بسیج در شناسایی بیماران کرونایی، ۱۵۰ بسیجی در این طرح همکاری می‌کنند که در مرحله نخست تعدادی از آنان به‌عنوان سلامت‌یار به صورت تلفنی یا با مراجعه حضوری به منازل، شرح حال اعضای خانواده را دریافت می‌کنند.»

وی ادامه می‌دهد: «در اجرای این طرح گروه‌های پرستاری آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند که در صورت شناسایی افراد دارای علائم بیماری، پرستاران در خانه افراد حضور پیدا کرده و میزان اکسیژن خون، فشار خون و تب افراد مشکوک را می‌سنجند.» به گفته این مسئول، در معاینات بالینی گروه پرستاری، افراد دارای علائم مبنی بر ابتلا به کرونا به پزشک ارجاع داده می‌شوند. خراسانی می‌گوید: «تیم پزشکی با حضور در منازل افراد، مراحل درمان را آغاز می‌کنند و در صورت نیاز فرد مبتلا، قرنطینه یا به مراکز درمانی انتقال داده خواهد شد. علاوه بر شناسایی افراد مبتلا به کرونا، کمک، حمایت و مراقبت از بیماران کرونایی، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، سالمندان و افراد پرخطر از دیگر فعالیت بسیجیان در این طرح در نظر گرفته شده است.»

طرحی محله‌محور با ابعاد ملی

طرح شهید‌قاسم سلیمانی به صورت کاملاً تخصصی تنظیم شده است تا به نتایج مطلوبی برسد و به همین خاطر بسیج جامعه پزشکی به‌عنوان کمیته مراقبت با فعالان این عرصه همکاری دارد. مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه طرح سپهبد شهید‌حاج‌قاسم سلیمانی با هدف مقابله با بیماری کرونا به شیوه محله‌محور با همکاری بسیج و وزارت بهداشت در حال اجراست، تصریح می‌کند: «این طرح پایگاه‌محور است و براساس پایگاه‌های بسیج و مساجد سطح شهرستان انجام می‌شود.» هاشم هیهات با اشاره به اینکه این طرح در کل کشور در حال انجام است، ادامه می‌دهد: «بسیج جامعه پزشکی به‌عنوان کمیته مراقبت همکاری دارد که مراحل هماهنگی‌های بین بخشی ۱۳ آبان ماه انجام شد و از ۱۲ آذرماه این طرح در چند شهرستان به مرحله اجرا درآمد.» وی تصریح می‌کند: «از ۲۲ آذرماه در کل استان خراسان‌جنوبی این طرح آغاز شده است و تا چهار ماه ادامه دارد و افراد زیادی در این طرح همکاری دارند.»

به گفته این مسئول، پنج تیم این طرح شامل مراقبت، نظارت، حمایت، آموزش و عملیات محله است.
هیهات می‌گوید: «مسئولیت تیم مراقبت، نظارت و آموزش با دانشگاه علوم پزشکی و تیم حمایت و عملیات محله با سپاه است و ۱۵ نفر عضو دارد. در حال حاضر در سطح شهرستان بیرجند ۱۰ تیم مراقبت شامل ۴۰ نفر پرستار و ۱۰ نفر پزشک همکاری می‌کنند.» مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان‌جنوبی ادامه می‌دهد: «در شهرستان‌ها دو محله را به صورت پایلوت آغاز کرده‌ایم تا موانع و مشکلات آن بررسی شود. به دلیل محدودیت پزشک و پرستار در سطح شهرستان‌ها، تعداد پزشک و پرستار کمتری خواهیم داشت.» وی ابراز امیدواری می‌کند طی یک ماه بتوانند کل استان را پایش کنند و به بیمارانی که مبتلا و مثبت هستند، خدمات ارائه بدهند و بیمارانی که نیاز به موارد پزشکی داشته باشند از حضور پزشک و پرستار بهره‌مند می‌شوند.

تیم‌های حمایتی بسیج در خدمت بیماران کرونایی

مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان‌جنوبی می‌گوید: «اگر افراد مبتلا نیاز به خدمات خرید داشتند؛ تیم‌های حمایتی از آن‌ها حمایت می‌کنند، به‌طوری‌که اگر خانواده‌ای محروم باشد و نیاز بود در خانه بماند، تیم حمایتی از آن‌ها حمایت و مایحتاج آن‌ها را تهیه می‌کند تا فرد بیمار از خانه خارج نشود.» هیهات ادامه می‌دهد: «تیم‌های مراقبت علاوه بر اینکه بیماران را تحت‌کنترل قرار می‌دهند، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و به بیماری کرونا مبتلا نشده‌اند را نیز حمایت می‌کنند تا این افراد در خانه بمانند و مبتلا نشوند. همچنین آموزش‌هایی به آحاد جامعه داده می‌شود تا هر چه بیشتر جلوی بیماری را بگیریم تا شعار «هرخانه یک پایگاه سلامت» محقق شود و مردم خودشان مراقب سلامت خودشان باشند.»

وی خاطر نشان می‌کند: «در حال حاضر روستای چهکند و امیرآباد بیرجند در حال پایش است. مردم با همکاران ما که حکم مأموریت و کارت شناسایی دارند و از طرف پایگاه‌های بسیج مراجعه می‌کنند، همکاری کنند. اگر هم افرادی مبتلا هستند و علائم مشکوکی دارند، به سامانه ۴۰۳۰ اطلاع دهند و از طریق این سامانه افرادی که به این سامانه تماس می‌گیرند را کنترل و مراقبت می‌کنیم. هر چقدر همشهریان بیشتر همکاری کنند، موفقیت ما در این طرح بیشتر خواهد بود.»

قرنطینه معکوس مهم‌ترین اقدام

مهم‌ترین گام در طرح شهید‌حاج‌قاسم سلیمانی اجرای «قرنطینه معکوس» است، به این ترتیب که افراد در معرض خطر شامل سالمندان، زنان باردار و اقشار کم‌درآمد تحت مراقبت و کنترل قرار می‌گیرند. در این طرح نیرو‌های بسیجی همراه با کارشناسان حوزه بهداشت و درمان به اجرای پروژه قرنطینه معکوس اقدام می‌کنند و این کار با هدف دور کردن این افراد از محیط‌های آسیب‌زا و حفظ سلامتی آنهاست. استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به آمار دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر اینکه ۸۲ درصد فوتی‌های ناشی از کرونا، بیماران با بیش از ۶۰ سال سن بوده‌اند، می‌گوید: «در طرح محله‌محور با مراجعه به افراد سالمند و تأمین نیاز‌های اولیه آنها، میزان مراجعه به بیرون از منزل کاهش می‌یابد. اجرای موفق طرح شهید‌سلیمانی نیازمند همکاری حوزه‌های مختلف و مردم است، زیرا طرح شهید‌حاج‌قاسم سلیمانی طرحی خانه‌محور و محله‌محور است که از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و در کل کشور اجرا می‌شود.» حمید ملانوری ادامه می‌دهد: «در قالب این طرح به خانواده‌ها تفهیم می‌شود که مقابله با بیماری و مدیریت برای پیشگیری از ابتلا را باید از محیط خانه شروع کنند و اجرای موفق این طرح نیازمند هماهنگی و همکاری حوزه‌های مختلف و مردم است.»
 
با مسئولان
 
اجرای تمام برنامه‌ها بر عهده بسیجیان است
 
طبق آمار، مشخصات ۳۵ هزار و ۱۴۰ خانوار در اپلیکیشن طرح سردار سلیمانی ثبت شده است و از این تعداد هزار و ۴۴۷ خانواده مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند.

در یک بازه زمانی ۱۵ روزه که از اجرای طرح سردارسلیمانی می‌گذرد، فعالیت ناحیه امام حسین در کشور بی‌نظیر بوده، به‌طوری‌که فعالیت ما بالاتر از خیلی از استان‌های دیگر قرار گرفته است. در این میان با راه‌اندازی یک اپلیکیشن موفق شدیم به کار خود انسجام دهیم و در وضعیت بهتری برنامه‌های حمایتی خود را پیش ببریم. طبق آمار فاز ابتدایی طرح شهید‌سلیمانی تاکنون ۴۲۵ نفر خواهر و برادر پای کار آمدند و این طرح را پیش بردند و تمام برنامه‌های حمایتی و بهداشتی با کمک بسیجیان در حال اجراست. در قالب این طرح هر خانه در نقشه به صورت مستطیلی نمایش داده شده و نشان‌دهنده یک قطعه زمین است و تمام بازدید‌ها و مراقبت‌های بهداشتی ما متمرکز بر محلات است. در این طرح محله‌محور وضعیت اشتغال مردم از نظر اینکه شغل آزاد یا درآمد ثابت دارند یا به خاطر کرونا فعلاً بیکار هستند، شناسایی می‌شوند. طبق آمار به‌دست آمده از این طرح ۵٨ درصد مردم دارای وضعیت متوسط و ۲۱ درصدشان در وضعیت ضعیف قرار داشتند که کار اصلی ما برای بخش ضعیف است و در تلاش هستیم مشکلات این گروه را حل کنیم. تلاش خود را کرده ایم که در زمینه‌های مختلف کنار مردم باشیم، بیش از ۱۲۰هزار ماسک تهیه و در بین اقشار مختلف توزیع شد، از کادر درمان تقدیر کردیم و حمایت مالی از خانواده‌های آسیب‌پذیر، ساخت منازل مسکونی، راه‌اندازی کارگاه اشتغال و خرید ویلچر بخش‌هایی از این حمایت‌ها بوده است.
 
سرهنگ دوم پاسدار مجید زنجانی
فرمانده سپاه ناحیه امام حسین (ع)
 
تثبیت اشتغال بیش از یکصد هزار کارگر در کشور
 
در سه ماهه اول سال‌جاری که به فرموده مقام‌معظم سال جهش تولید نامگذاری شد، با پایش و بررسی‌هایی که توسط سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور انجام شد از بین ۲۶۰ کارخانه، مشکل ۱۵۰ کارخانه و مراکز تولیدی مرتفع گردید که به این ترتیب بیش از ۱۰۰ هزار نفر اشتغال تثبیت شد که این یک اتفاق بزرگ به شمار می‌آید، در‌حالی‌که ما در جنگ اقتصادی هستیم.

این سازمان اقدامات گسترده‌ای را در‌خصوص حمایت از تولید و فرهنگ‌سازی استفاده از کالای ایرانی انجام داده که می‌توان به طرح شهید‌برونسی و طرح شهید‌کریمی اشاره کرد. 

ما در کشور کارخانجاتی داریم که مواد‌اولیه تولید می‌کنند و از آن طرف هم کارخانجاتی داریم که برای تولید نیاز به مواد‌اولیه دارند، ولی به دستشان نمی‌رسد و دچار مشکل می‌شوند، با یک تعامل و هماهنگی بین کارخانجات می‌شود بسیاری از مشکلات را مرتفع نمود.

حدود ۷۰ درصد لاستیک خودرو‌های سواری در کشور تولید می‌شود، اما این عدد برای لاستیک خودرو‌های سنگین حدود ۳۰ درصد است. می‌توان با حمایت وزارت صنعت، تولید داخل لاستیک‌های کامیون و اتوبوس را به ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز کشور افزایش داد.

درخصوص مشکلات تولید و واردات مواد‌اولیه صنایع چوب و ام‌دی‌اف در کشور نیز باید اذعان کنیم، با توجه به اینکه براساس قانون تنفس جنگل‌ها، قطع درختان ممنوع شده است، مسئولان وزارت باید به‌گونه‌ای عمل کنند که فعالان این صنعت از کمبود مواد‌اولیه آسیب نبینند.
 
دکتر علی حسین رعیتی‌فرد
مسئول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار