کد خبر: 1030753
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در آستانه نشست دو روزه اتحادیه اروپا که بررسی تحریم ترکیه یکی از محور‌های دستور کار آن است، از سران این اتحادیه خواست جایگاه مهم ترکیه را فراموش نکنند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: با شدت گرفتن احتمال تحریم آنکارا توسط اتحادیه اروپا به دلیل تنش‌ها بر سر اقدامات اکتشافی و حفاری‌ها در شرق مدیترانه، دبیرکل ناتو به سران اتحادیه اروپا درباره ترکیه توصیه‌هایی کرد.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد: «در آستانه نشست مهم رهبران اتحادیه اروپا، رئیس ناتو پنجشنبه (امروز) از کشور‌های اروپایی خواست اهمیت ترکیه برای این ائتلاف (ناتو) و غرب را فراموش نکنند و (در قبال آنکارا) به دنبال "رویکرد‌های مثبت" باشند».

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در سخنان امروز خود که در آستانه نشست دو روزه سران اتحادیه اروپا ایراد شد، درباره احتمال تحریم ترکیه توسط اتحادیه اروپا اظهارنظر کرد.

استولتنبرگ ضمن اذعان به وجود اختلافات و اختلاف‌نظر‌ها بین کشور‌های متحد عضو ناتو و اتحادیه اروپا تصریح کرد: «البته ما باید از این موضوع اطمینان حاصل کنیم که اهمیت جایگاه ترکیه به عنوان بخشی از ناتو و همچنین خانواده غرب را درک می‌کنیم».

وی ادامه داد: «ناتو بستری است که ما در آن می‌توانیم به صورت کاملا آزادانه درباره اختلافات و اختلاف‌نظر‌ها بین متحدان صحبت کنیم برای مثال می‌توانیم درباره (اختلافات) در خصوص شرق مدیترانه صحبت کنیم».

دبیرکل ناتو خطاب به سران اتحادیه اروپا گفت: «به نظر من، همه ما باید برای یافتن روش‌های پرداختن به اختلافات، به دنبال رویکرد‌های مثبت باشیم».

استولتنبرگ با سوالات خبرنگاران درباره بررسی موضوع اعمال تحریم ترکیه توسط اتحادیه اروپا در نشست سران این اتحادیه مواجه شد که وی در جواب گفت، در نشست هفته گذشته وزرای دفاع عضو ناتو هم درباره این موضوع رایزنی شده بود.

دبیرکل ناتو افزود: «البته که متحدان (کشور‌های عضو ناتو) درباره نگرانی‌هایشان صحبت کردند، اما به نظر من، همه متحدان بایاد این موضوع را تشخیص بدهند که ترکیه یک متحد مهم است چرا که آن‌ها با عراق و سوریه مرز (مشترک) دارند».

به گفته استولتنبرگ، ترکیه در حال جنگ با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه بوده و همچنین میزبان بیشترین تعداد مهاجران در جهان بوده است.

بنا بر گزارش آناتولی، دولت‌های یونان و قبرس یونانی‌نشین به دنبال تشدید تنش‌های اخیر در منطقه شرق مدیترانه به دیگر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم فشار وارد کرده‌اند.

دبیرکل ناتو همچنین اعلام کرد که او در تلاش برای تقویت و توسعه مکانیسم موجود برای حل اختلافات بین ترکیه و یونان بوده است تا از هرگونه اتفاق و درگیری بین این دو کشور عضو ناتو جلوگیری شود.

مسئول این ائتلاف نظامی غربی افزود: «من همچنین به این موضوع باور دارم که از طریق این گفتگو‌های فنی در ناتو برای کاستن از تنش (بین یونان و ترکیه)، ما همچنین می‌توانیم به هموار کردن مسیر برای مذاکرات سیاسی و پرداختن به موضوعات کلیدی و اختلاف اصلی کمک کنیم».

در هفته‌های اخیر تنش‌ها بر سر اقدامات حفاری و اکتشافی آنکارا در آب‌های مورد مناقشه در منطقه شرق مدیترانه شدت گرفته است.

مقام‌های ترکیه ضمن رد مواضع یونان و متحدان اروپایی این کشور، اقدامات آنکارا در شرق مدیترانه را عملی کردن حقوق قانونی و طبیعی ترکیه خوانده و تهدید اتحادیه اروپا برای تحریم را رد کرده است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار