کد خبر: 1029744
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۹
وزیر دادگستری امریکا و از متحدان رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد که مدرکی از تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری به دست نیامده است. در شرایطی که طرح شکایاتی از حامیان ترامپ و کاخ سفید در دست پیگیری است، موضع‌گیری اخیر ویلیام بار، راه ترامپ برای پیشبرد اتهام تقلب در انتخابات را دشوارتر خواهد کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دونالد ترامپ اگرچه با انتقال قدرت به جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب موافقت کرده، اما تاکنون از پذیرش شکست سر باز زده است. این در حالی است که ویلیام بار که به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری حامی ترامپ بود، در تازه‌ترین موضع‌گیری درباره ادعای تقلب در انتخابات گفت که این وزارتخانه شواهدی از تقلب گسترده که بتواند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را تغییر دهد، پیدا نکرده است.

ویلیام بار پیش از انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) از رأی‌گیری پستی انتقاد و آن را زمینه‌ساز تخلفات انتخاباتی گسترده توصیف کرده بود. او ماه گذشته دستورالعملی را برای تمام دادستان‌های فدرال امریکا صادر کرد که به آن‌ها اجازه می‌داد قبل از تأیید نهایی انتخابات ریاست جمهوری هرگونه ادعای مهم در مورد رأی‌گیری را پیگیری کنند. با این حال، وی اخیراً در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «دادستان‌های امریکا و نیرو‌های «اف‌بی‌آی» در تلاش هستند شکایت‌ها و اطلاعات خاصی را که دریافت کرده‌اند پیگیری کنند، اما آن‌ها هیچ مدرکی را که بتواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد پیدا نکرده‌اند. تا امروز ما تقلب در حدی که بتواند نتیجه دیگری را در انتخابات رقم بزند ندیده‌ایم.»

رودی جولیانی و جنا الیس، دو وکیل ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش در بیانیه‌ای ضمن رد سخنان بار گفتند که آن‌ها شواهد زیادی درباره رأی‌گیری غیرقانونی در حداقل شش ایالت جمع‌آوری کرده‌اند که مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

چاک شومر، رهبر اقلیت مجلس سنای امریکا روز سه شنبه پیش‌بینی کرده که بعد از این اظهارات، احتمالاً ترامپ، ویلیام بار را اخراج خواهد کرد. این اقدام به ویژه پس از اخراج مارک اسپر از سمت وزارت دفاع چندان دور از ذهن نیست. چند هفته پیش نیز کریس کربز، مدیر امنیت سایبری وزارت امنیت داخلی امریکا بعد از اینکه ادعای تقلب و دخالت‌های خارجی در انتخابات را رد کرد، ترامپ او را اخراج کرد.

شکایت‌ها علیه وکیل ترامپ و مقامات کاخ سفید

موجی از اقدامات علیه حامیان ترامپ به راه افتاده است؛ از یک سو، کریستوفر کربز، مدیر اخراجی امنیت سایبری دولت امریکا روز سه شنبه گفت، قصد دارد علیه جوزف دی ژنووا، وکیل ترامپ شکایت کند. دی ژنووا روز سه شنبه در مصاحبه‌ای گفته بود: «هر کسی که فکر کند این انتخابات سالم بوده، مثل کربز احمق، مدیر امنیت سایبری، باید به دار آویخته شود و سحرگاهان به بیرون آورده شود و به او شلیک شود. این مرد یک ابله درجه یک است.»‌کربز پس از اخراجش در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌بی‌اس» اظهارات ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور امریکا را درباره مداخله عاملان خارجی در دستگاه‌های رأی‌گیری امریکا بی‌اساس خوانده بود.
همچنین دادستان‌های فدرال در واشنگتن اعلام کردند که اسناد و مدارک یک طرح ارتشا را به دست آورده‌اند. دادستان‌ها همچنین مشغول تحقیقات درباره یک طرح لابی‌گری محرمانه هستند که در جریان آن دو فرد ناشناس به عنوان لابی‌گر مقام‌های ارشد کاخ سفید بدون تبعیت از الزام به ثبت‌نام طبق قانون افشای لابی‌گری، عمل کرده‌اند.

ترامپ در تلاش برای تبرئه جولیانی

رؤسای جمهور در امریکا از اختیارات مربوط به عفو کردن محکومان مرتبط با جرائم فدرال طبق قانون اساسی امریکا برخوردارند. چند روز پیش دونالد ترامپ، مایکل فلن، مشاور امنیت ملی سابق خود را که دو بار به دروغگویی به اف. بی. آی در تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا اعتراف کرده بود، عفو کرد.

چندین منبع آگاه به شبکه خبری ان‌بی‌سی‌نیوز گفته‌اند که ترامپ با مشاوران خود درباره احتمال صدور حکم عفو برای اعضای خانواده خود و مشاوران و دستیاران نزدیک خود بحث و گفتگو‌هایی داشته است. روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز نوشت که بحث‌هایی صورت گرفته که نشان می‌دهد ترامپ درصدد است قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود برای سه فرزند ارشد خود به نام‌های اریک، دونالد جونیور و ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر دامادش و همچنین رودی جولیانی حکم عفو صادر کند. طبق این گزارش، ترامپ همین هفته گذشته با جولیانی در خصوص صدور حکم عفو برای وی صحبت کرده است. با این حال، جولیانی در گفتگو با شبکه ان‌بی‌سی، با انکار این موضوع، آن را دروغ خواند و گفت که اینگونه گزارش‌ها کاملاً اشتباه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار