کد خبر: 1029411
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی در گفتگو با «جوان»: ۲ هزار تیم پزشکی در سراسر کشور کرونا را کنترل می‌کنند
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: گزارش ۲۴ ساعته وزارت بهداشت از وضعیت شیوع، بستری‌ها و فوتی‌های کرونا از تداوم روند کاهشی بیماری در کشور حکایت داشت و برای سومین روز متوالی آمار جانباختگان کرونایی نه فقط کمتر از ۴۰۰ نفر بود، بلکه روند کاهشی خود را هم حفظ کرد. با وجود این با عنایت به نظرات کارشناسان سلامت نمی‌توان این روند کاهشی را دستاورد محدودیت‌هایی دانست که ۱۰ روزی می‌شود در سطح کشور در حال اجراست، زیرا برای اثرگذاری محدودیت‌های اینچنینی بر کاهش مرگ و میر‌ها یک ماه تا ۴۰ روز زمان لازم است. از سوی دیگر به گفته وزیر بهداشت با پیک زمستانی ویروس مواجه هستیم و عادی‌انگاری اوضاع و دوری از اجرای پروتکل‌ها می‌تواند دوباره چالش‌برانگیز شود. در این میان همراهی و همدلی دستگاه‌ها و نهاد‌هایی همچون بسیج در یاری وزارت بهداشت برای مهار ویروس تاجدار نقشی مهم دارد. بر همین اساس هم طرح حاج قاسم سلیمانی از سوی سازمان بسیج جامعه پزشکی طراحی‌شده و با تأیید وزارت بهداشت در حال اجراست. در این طرح روزانه از ۱۵۰ هزار فرد آلوده به کرونا و خانواده و نزدیکان آن‌ها حمایت می‌شود. این طرح با تمرکز بر پیشگیری، قرنطینه افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا را در دستور کار خود قرار داده‌است.

با وجود روند کاهشی بیماری کرونا با شیب ملایم، آمار و ارقام شیوع بیماری در کشور وضعیت چندان مناسبی را تصور نمی‌کند. طی ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۱۰ آذر، ۱۳ هزار و ۳۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۲۷۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۶۲ هزار و ۷۰ نفر رسید. در همین زمان، ۳۷۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۸ هزار و ۲۴۶ نفر رسید. همچنین ۵هزارو۸۵۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۶۶۸ هزار و ۱۵۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچون روز‌های گذشته ۲۸ استان کشور از منظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

پیک زمستانه کرونا در پیش است

سعید نمکی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ضمن قدردانی از کادر درمان افزود: «طوفان سهمگینی بود، اما در اکثر استان‌ها داریم به تعادل جدید برمی‌گردیم. دیروز هم از مردم خواستم این کاهش مرگ و میر را به پای بهتر شدن اوضاع و عادی‌انگاری نگذارند و به تله قدیمی عادی‌انگاری شرایط نبرند و با تصور اینکه شرایط بهتر شده‌است، ما را از اجرای دقیق پروتکل‌ها دور نکنند.»

وزیر بهداشت با اشاره به طرح شهید سلیمانی تصریح کرد: «ما اثرات محدودیت‌ها و طرح جدید را که مزین به نام شهید حاج قاسم سلیمانی است در هفته‌های آتی خواهیم دید. این کاهش‌ها اثراتی است که از قبل همکاران ما در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها اجرا کردند و سایر محدودیت‌هایی است که در کشور اعمال کردند.»
به گفته وی، طرح محله‌محور شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری هلال‌احمر، بسیج و سازمان‌های مردم‌نهاد با توصیه مقام معظم رهبری آغاز شد. یکی از این محور‌های بسیار مهم محور آموزش است. نمکی با تأکید بر لزوم نظارت مستمر بر اجرای پروتکل‌های ضدکرونا اظهار کرد: «در این مرحله با هیچ‌کس مماشات نکنید. ما پیک زمستانه‌ای را مانند تمام جهان پیش روی خود داریم. در استان‌های جنوبی الان هوا معتدل‌تر است، ولی با پیش‌روی به سمت سرما شیوع بیماری بالا می‌رود.»

حمایت بیماران کرونایی در قرنطینه

طرح حاج قاسم سلیمانی با تمرکز بر پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا از سوی بسیج جامعه پزشکی طراحی و در حال حاضر چند روزی می‌شود وارد فاز عملیاتی شده‌است، اما این طرح حمایت از بیماران کرونایی به خصوص آن گروه از افرادی را که امکان قرنطینه خانگی ندارند هم فراهم کرده‌است.

شاهین محمد صادقی، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی با تأکید بر لزوم همکاری سازمان‌ها و نهاد‌ها با وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا به «جوان» می‌گوید:

«بر همین اساس سازمان بسیج جامعه پزشکی با طرح شهید حاج قاسم سلیمانی به کمک وزارت بهداشت آمده‌است. در این طرح محوریت کار با وزارت بهداشت است و عوامل بسیج در سطح کشور به عنوان همکاران و کمک‌کنندگان به کادر بهداشت و درمان برای از بین بردن بیماری کمک خواهند کرد.»

به گفته وی در حال حاضر طرح حاج قاسم سلیمانی مورد تأیید وزارت بهداشت و بسیج مستضعفین قرار گرفته و برای اجرایی شدن به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده‌است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی درباره کم و کیف طرح شهید سلیمانی اینگونه توضیح می‌دهد: «بیمار و افرادی که با وی در تماس بوده‌اند و جواب تست آن‌ها مثبت شده‌است باید از جامعه جدا شوند و در خانه بمانند. ۸۰ الی ۹۰ درصد مبتلایان امکان استفاده از قرنطینه خانگی را دارند، اما لازم است مابقی افرادی که امکان ماندن در منزل برای آنان میسر نیست با استفاده از ظرفیت مهمانسرا‌ها و اقامتگاه‌های دستگاه‌های ذی‌ربط قرنطینه شوند. بر این اساس محوریت طرح بسیج قرنطینه افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا خواهد بود؛ یعنی به جای ۸۰ میلیون ایرانی تنها یک میلیون نفر را در طول یک ماه برای ماندن در منزل حمایت خواهیم کرد.»

به گفته وی مسئولیت کار‌های فنی بر عهده وزارت بهداشت و همه حمایت‌ها و اقدامات حمایتی دیگر بر عهده بسیج، خیرین، مساجد و ائمه جمعه خواهد بود.

خدمت ۲ هزار تیم پزشکی در طرح حاج قاسم

به گفته رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی در حال حاضر ۲ هزار تیم پزشکی در طرح حاج قاسم سلیمانی به بیماران ارائه خدمت خواهد کرد که تعداد این نیرو‌ها در تهران ۴۰۰ الی ۶۰۰ نفر است.

وی درباره خدمات این تنها می‌گوید: «قبلاً افراد کرونا مثبت، پس از دریافت جواب آزمایش مسیر مرکز درمانی تا خانه را خودشان طی می‌کردند، اما در طرح حاج قاسم سلیمانی افراد ناقل یا مبتلا به بیماری کووید ۱۹ توسط آمبولانس به منزل منتقل می‌شوند تا زنجیره انتقال ویروس در جامعه شکسته شود. همچنین اگر فردی در خانه متوجه ابتلای خود به این بیماری شود با کمک آمبولانس به مرکز درمانی انتقال داده خواهد شد.»

مسئول بسیج جامعه پزشکی با بیان اینکه طرح حاج قاسم سلیمانی برای دوره‌ای چهار ماهه طراحی شده‌است، می‌افزاید: «در طرح حاج قاسم سلیمانی روزانه از ۱۵۰ هزار فرد آلوده به کرونا و خانواده و نزدیکان آن‌ها حمایت می‌شود. اجرای این طرح باعث می‌شود تا افراد سالم جامعه در امان بمانند و با کاهش شیب تند بیماری در بازه زمانی ۴۰ تا ۶۰ روز تعداد بستری‌ها و فوتی‌ها کمتر شود.»

اجرای طرح حاج قاسم در تهران در ۳ فاز

عیسی مالمیر، دبیر اجرایی طرح شهید سلیمانی در تهران هم درباره طرح حاج قاسم در این کلانشهر می‌گوید: «این طرح سه فاز و سطح مداخله دارد؛ مرحله اول، فاز مراقبت است که طبق تفاهم با وزارت بهداشت، قرار است در سطح تهران بزرگ، پایگاه‌های سلامت، مراکز جامع و مراکز منتخب، در اختیار این طرح قرار بگیرند.» بر این اساس در فاز مراقبت، مراقبین سلامت به در منازل مراجعه و پکیج بهداشتی و بروشور اطلاع رسانی پیشگیری از کرونا به خانوار‌ها ارائه می‌کنند؛ اگر در خانواده‌ای فردی مبتلا به کرونا بود یا مشکلی وجود داشت برای اعزام پزشک یا پرستار اقدام می‌شود. مالمیر با بیان این‌که فاز بعدی، مرحله حمایتی است، می‌گوید: «در این سطح به‌منظور جلوگیری از تردد بیماران کرونایی، برای تأمین معیشت، ارسال بسته‌های حمایتی و پکیج‌های بهداشتی صورت می‌گیرد؛ همچنین پایگاه‌های نواحی مقاومت بسیج به‌صورت محله محور تقبل کرده اند که اگر خانواده‌ای نیاز به خرید دارد و افراد خانواده، سن بالایی دارند و نباید برای خرید از خانه خارج شوند، پایگاه‌های بسیج این خرید را برای آن‌ها انجام دهند.»

به گفته مسئول بسیج جامعه پزشکی تهران بزرگ فاز سوم، مرحله نظارت است؛ در این مرحله تیم‌های بسیجی در نواحی مقاومت کم و کیف اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری را رصد می‌کنند. پس از نظارت، میزان موفقیت عملیات سنجیده می‌شود و بر اساس آن، برای بازبینی عملیات دستورات لازم داده می‌شود.
به گفته دبیر اجرایی طرح شهید سلیمانی در تهران این طرح به‌صورت پایلوت در چهار منطقه شامل مناطق سه، چهار، ۱۶ و ۱۸ شروع شده‌است تا اگر نواقصی در این حوزه موجود است، رفع و طرح بهتر اجرا شود. این طرح در تمامی مناطق تهران بزرگ از روز شنبه اجرایی خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار