کد خبر: 1029290
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
مخالفت با لایحه امنیت عمومی مردم را به خیابان‌ها کشاند
هزاران نفر از مخالفان قانون ممنوعیت فیلم گرفتن از پلیس در فرانسه، روز شنبه در شهر‌های مختلف به خیابان آمدند. نیرو‌های پلیس نیز در مواجهه با معترضان، ضمن استفاده از گاز اشک‌آور، با آنان درگیر شدند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تصویب ماده ۲۴ لایحه قانونی امنیت عمومی در مجلس فرانسه که انتشار تصاویر پلیس با هدف سوء را ممنوع می‌کند، افکار عمومی را به شدت جریحه‌دار کرده است. قانون امنیتی جدید که باید به تصویب سنا برسد، انتشار تصاویر نیرو‌های پلیس را جرم و برای آن جریمه نقدی و مجازات زندان در نظر گرفته است. رسانه‌ها و فعالان مدنی این اقدام را نقض صریح حقوق بشر و دموکراسی در راستای سرپوش گذاشتن بر خشونت‌های تبعیض آمیز نیرو‌های پلیس می‌دانند. از این رو، هزاران نفر روز شنبه در بیش از ۷۰ شهر فرانسه به خیابان‌ها آمدند. وزارت کشور، شمار شرکت‌کنندگان در این تظاهرات را ۴۶ هزار نفر در پاریس و ۱۳۳ هزار نفر در سایر نقاط این کشور اعلام کرد. این در حالی است که سازمان‌دهندگان این تجمعات، جمعیت شرکت‌کننده را بیش از نیم میلیون نفر برآورد کرده‌اند. روز جمعه نیز معترضان در شهر‌های نانت، تولوز، پاریس و چند شهر دیگر اعتراض خود را به قانون امنیتی جدید نشان دادند.

حوالی غروب درگیری‌هایی در برخی شهر‌ها از جمله پاریس، نانت، رن، لیل، بوردو و لیون رخ داد. فضا به ویژه در پاریس از سایر شهر‌ها متشنج‌تر بود و نیرو‌های پلیس با گاز اشک‌آور و باتوم به معترضان حمله کردند. اوج این درگیری‌ها در میدان باستیل رخ داد. در برخی نقاط پاریس نیز معترضان علاوه بر ایجاد حریق‌های عمدی، خودرو‌ها و بانک‌ها را به آتش کشیدند.

ده‌ها زخمی و بازداشتی

بنابر گزارش رسانه‌ها به دنبال ناآرامی‌های روز شنبه، ۸۱ نفر از معترضان بازداشت و بیش از ۶۰نفر هم زخمی شدند. خبرگزاری فرانسه نوشت: «یک عکاس خبری که پیش‌تر برنده جایزه بین‌المللی شده بود، در جریان این درگیری‌ها به شدت آسیب دید.» جرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه هم اعلام کرد ۳۷ نیروی پلیس در جریان این اعتراضات زخمی شده‌اند و خشونت علیه پلیس را «غیر قابل قبول» خواند.

این اعتراضات بعد از آن تشدید شد که ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن پلیس پاریس به خانه (استودیو موسیقی) میشل زکلر، تهیه‌کننده موسیقی سیاهپوست را مورد ضرب و شتم قرار می‌داد. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه در واکنش به این ویدئو گفت این تصاویر باعث شرمندگی فرانسه است. وی حمله نیرو‌های پلیس به زکلر را غیرقابل قبول دانست. وزیرکشور فرانسه از تعلیق افسران پلیس مسئول این حادثه خبر داده است.

خشونت پلیس فرانسه در جریان تظاهرات متوالی معترضان به سیاست‌های دولت ماکرون موسوم به جلیقه زرد‌ها به ویژه با استفاده نیرو‌های پلیس از سلاح فلش بال شهرت یافت. در جریان تظاهرات‌های شنبه‌های اعتراض، علاوه بر زخمی شدن معترضان، استفاده پلیس از این سلاح مرگبار باعث نقص عضو و کشته شدن تعدادی دیگر شده است. چندی پیش نیز تصاویری از پلیس فرانسه منتشر شده بود که در جریان برچیدن اردوگاه‌های پناهجویان در میدان رپوبلیک پاریس با زور باتوم و گاز اشک‌آور پناهجویان را از چادر‌های خود بیرون می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار