کد خبر: 1029092
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷
فریدون حسن
یکی از مهم‌ترین مسائل حاشیه‌ای پیرامون فوتبال کشور، مسئله عدم شفافیت و ابهام‌های مالی است. موضوعی که هیچ‌گاه به‌صورت جدی به آن پرداخته نشده و حتی در مجامع عمومی و خصوصی فدراسیون فوتبال همیشه با تصویب کلیات صورت‌حساب‌های فدراسیون از آن عبور شده است. دیروز هم مجمع عمومی فدراسیون فوتبال برگزار شد که اتفاقاً مثل همیشه صورت‌حساب‌های مالی فدراسیون با نظر مثبت اعضا به تصویب رسید، بدون اینکه حساسیتی روی تخلفات صورت گرفته در این مقوله وجود داشته باشد.

بد نیست برای روشن‌تر شدن موضوع چند تخلف واضح را مرور کنیم؛ مثلاً تخلف ۲ میلیون یورویی پرداختی به ویلموتس یا دریافت وام از شستا، حتی می‌توان در مسئله پاداش‌های فیفا و ای‌اف‌سی هم ورود کرد. مسائلی که هیچ‌گاه در خصوص آن‌ها شفاف‌سازی درستی صورت نگرفته است. توجه داشته باشید که هرازچندگاهی سروصدایی راه می‌افتد و جار و جنجالی بلند می‌شود، اما خیلی زود آتش انتقاد‌ها فروکش می‌کند و همه چیز به حال اول برمی‌گردد. نمونه‌اش همین ماجرای ویلموتس‌گیت است. در حالی تصور می‌شد با یک مسئله ملی روبه‌رو هستیم که بعد از چندی همه چیز فراموش شد و تمام متهمان امروز با خیال راحت در شهر می‌چرخند!

حساسیت روی شفافیت مسائل و صورت‌های مالی فدراسیون فوتبال، آن هم از سوی اعضای مجمع بدون تردید کمک شایان توجهی به کنترل و کاهش فساد در فوتبال کشور می‌کند. اصلاً گام نخست مبارزه با فساد در فوتبال محسوب می‌شود و باید از مسائل مالی این مبارزه را شروع کرد. مسئله‌ای که متأسفانه همیشه در مورد آن کوتاهی شده یا با بی‌خیالی محض از کنار آن گذشته‌اند. بدتر اینکه اعضای مجمع عمومی حتی به گزارش‌های پرابهام مالی هم واکنش خاصی نشان نمی‌دهند و آن را تصویب می‌کنند.

این را می‌توان حتی در مجمع عمومی دیروز هم دید، جایی که صالح صفار، حسابرس مستقل فدراسیون فوتبال در گزارش خود به عدم وصول مطالبات فدراسیون فوتبال، عدم ارائه اسناد ۵/۵ میلیاردی اقلام راکد فدراسیون، عدم تصدیق صورت‌های مالی سازمان لیگ، عدم ارائه اسناد و صورت‌های مالی فدراسیون فوتبال به مؤسسه حسابرس مستقل فدراسیون فوتبال، عدم ذخیره منابع مالی برای پرداخت پاداش سومی جام ملت‌های به کارلوس کی‌روش پس از انعقاد قرارداد و عدم ذخیره منابع مالی برای پرداخت دستمزد مارک ویلموتس اشاره کرد، اما کوچک‌ترین بازخوردی از این گزارش دریافت نکرد!

صالح صفار حتی به گزارش‌های مالی سال‌های گذشته و عدم توجیه انحرافات مالی با بودجه فدراسیون هم اشاره کرده است. همچنین درباره پولشویی و بررسی این موارد هم گزارش داده، ولی از سوی مهدی نبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال پاسخ گرفت که «صورت‌های مالی سال ۹۸-۹۷ با ۶۴ رأی موافق به تصویب رسیده است».

چنین حجم از بی‌خیالی در نوع خود بی‌نظیر است، آن هم در حالی که توقع می‌رود اعضای مجمع عمومی فدراسیون با حساسیت زیادی روی مسائل مالی که به‌صورت مستقیم با بیت‌المال و پول مردم سروکار دارد، به‌قول معروف مو را از ماست بکشند، اما متأسفانه با بی‌خیالی محض از کنار آن‌ها عبور می‌کنند. بدیهی است در چنین اوضاعی نباید توقع یک برخورد قاطع و کامل با فساد را داشت، وقتی که هیچ عزمی برای مبارزه با فساد وجود ندارد. بررسی دقیق مسائل مالی که یکی از مهم‌ترین پرونده‌های تخلف فوتبال است، حرکتی مهم و تأثیرگذار در راه مبارزه با فساد در فوتبال است، اما همانطور که قبلاً دیده بودیم و دیروز هم مشاهده شد، توجه به آن برای اهالی مدیریت فوتبال اهمیت چندانی ندارد. شاید هم داستان چیز دیگری است و ما از آن بی‌خبریم، هرچه باشد پای میلیارد‌ها میلیارد پول در میان است و از این سفره باز همه به نوعی سهم خود را می‌برند، پس چه نیازی به حساسیت به خرج دادن و مو را از ماست کشیدن است، تا هستند اوضاع همین است. بعد از آن هم مثل همیشه کسی سراغ متخلفان را نمی‌گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار