کد خبر: 1028959
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
به نظر می‌رسد دولت ترامپ که فقط دو ماه به پایان عمر آن مانده تلاش می‌کند طی این مدت هر چه را در توان دارد برای حمایت از رژیم صهیونیستی و اجرایی کردن خواسته‌های غیرقانونی آن انجام دهد. به گفته حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا دونالد ترامپ، پیروزی خود را مدیون کمک لابی صهیونیستی می‌داند و به همین دلیل ترامپ تعهد کرد هنگام ورود به کاخ سفید، تمام امکانات خود را برای تقویت رژیم صهیونسیتی به کار خواهد گرفت.»
سيدرضا ميرطاهر
سرویس بین الملل جوان آنلاین: امریکا در دوره زمامداری دونالد ترامپ مواضع و اقدامات بی‌سابقه‌ای را به نفع رژیم صهیونیستی انجام داده است. با توجه به ناکامی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، اکنون دولت وی اقدامات دیگری را برای خوش‌خدمتی به اسرائیل و جلب نظر لابی‌های صهیونیستی در امریکا انجام داده است. دولت ترامپ همچنین تلاش مستمری را برای تضعیف و نیز تحریم سازمان‌ها و جنبش‌های ضدصهیونیستی در جهان انجام داده و بر تداوم این رویکرد تأکید می‌کند.

اقدام اول

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در سفر اخیر خود به فلسطین اشغالی، روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان (۱۹ نوامبر) اقداماتی را در راستای رویکرد کلی دولت ترامپ برای خوشایند مقامات رژیم صهیونیستی به ویژه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم انجام داد. پمپئو در اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک، به عنوان اولین وزیر امور خارجه امریکا وارد منطقه جولان اشغالی سوریه شده و در آنجا گفت: «به اینجا آمده‌ام تا بار دیگر بر حاکمیت اسرائیل بر جولان تأکید کنم. رئیس‌جمهور ترامپ حاکمیت اسرائیل بر این منطقه را به رسمیت شناخته است». پمپئو در اسفند ۱۳۹۸ نیز از حذف واژه «اشغالی» برای بلندی‌های جولان سوریه در گزارش سالانه حقوق بشر این کشور حمایت کرده بود. وزیر امور خارجه امریکا همچنین در اقدامی غیرقانونی از یک شهرک صهیونیست‌نشین به نام «پساگوت» در نزدیک «البیره» واقع در کرانه باختری بازدید و اعلام کرد امریکا به دنبال این است که محصولات و کالا‌های تولیدشده در کرانه باختری را به عنوان «تولیدات اسرائیل» بپذیرد.

به نظر می‌رسد دولت ترامپ که فقط دو ماه به پایان عمر آن مانده تلاش می‌کند طی این مدت هر چه را در توان دارد برای حمایت از رژیم صهیونیستی و اجرایی کردن خواسته‌های غیرقانونی آن انجام دهد. به گفته حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا دونالد ترامپ، پیروزی خود را مدیون کمک لابی صهیونیستی می‌داند و به همین دلیل ترامپ تعهد کرد هنگام ورود به کاخ سفید، تمام امکانات خود را برای تقویت رژیم صهیونسیتی به کار خواهد گرفت.»

ترامپ در مارس ۲۰۱۹ در یک اقدام جنجال‌برانگیز و برای اعلام وفاداری خود به رژیم صهیونیستی، بلندی‌های جولان اشغالی سوریه را به عنوان بخشی از قلمرو اسرائیل به رسمیت شناخت. چنین اقدامی نه فقط برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به ویژه قطعنامه ۲۴۲ که خواهان خروج رژیم صهیونیستی از سرزمین‌های اشغالی ۱۹۶۷ از جمله بلندی‌های جولان و کرانه باختری است، بلکه حتی با رویه دولت‌های قبلی امریکا در این زمینه نیز مغایرت دارد. از سال ۱۹۶۷ تمام دولت‌های امریکا بلندی‌های جولان و کرانه باختری را به عنوان اراضی اشغالی می‌شناختند، اما دولت ترامپ، سیاست واشنگتن در این زمینه را تغییر داده و نه فقط بلندی‌های جولان را به عنوان بخشی از قلمرو رژیم صهیونیستی دانست بلکه سیاست امریکا درباره شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری را تغییر داده و به آن‌ها مشروعیت بخشید.

در واقع یکی از موارد بارز رویکرد خارجی دونالد ترامپ، موضع وی در زمینه حمایت بی قید و شرط از اسرائیل و عملی کردن اقداماتی است که رؤسای جمهور قبلی امریکا از انجام آن‌ها خودداری کرده بودند که از مهم‌ترین آن‌ها باید به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، به رسمیت شناختن الحاق جولان اشغالی به فلسطین اشغالی، ارائه طرح معامله قرن که منافع و امتیازات بی‌سابقه‌ای را به رژیم صهیونیستی ارائه داده و در مقابل فلسطینی‌ها را از حقوق مسلم خود محروم می‌کند و نهایتاً رضایت دولت ترامپ به الحاق بخشی از کرانه باختری به فلسطین اشغالی را ذکر کرد. البته پمپئو در جریان سفر خود به فلسطین اشغالی، هدیه دیگری یعنی به رسمیت شناختن وجود شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری با پذیرفتن محصولات و کالا‌های تولیدی در آن‌ها به عنوان تولیدات ساخت اسرائیل به صهیونیست‌ها اعطا کرد. بدین ترتیب دولت ترامپ الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به فلسطین اشغالی را عملاً پذیرفته است. این در حالی است که جامعه جهانی از جمله شرکای اروپایی واشنگتن مخالفت خود با اقدامات دولت ترامپ از جمله به رسمت شناختن الحاق جولان اشغالی و نیز الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به فلسطین اشغالی را به صراحت اعلام کرده‌اند. دولت ترامپ در این زمینه نیز همانند موارد بسیار دیگر رویکردی تکروانه و یکجانبه‌گرانه اتخاذ کرده و بر خلاف رویه سازمان ملل اقدام کرده است. موضع‌گیری واحد جهانی در مخالفت با الحاق جولان اشغالی و الحاق بخشی از کرانه باختری که عملاً از جانب سه عضو از چهار عضو کمیته چهارجانبه یعنی سازمان ملل، اتحادیه اروپا و روسیه صورت گرفته، موجب تشدید فشار‌ها و نیز انزوای هر چه بیشتر اسرائیل و حامی اصلی آن یعنی امریکا شده است.

اقدام دوم

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان (۱۹ نوامبر) در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تل‌آویو، گفت جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل موسوم به بی‌دی‌اس (BDS) و دیگر سازمان‌های ضد رژیم صهیونیستی «یهودستیز» هستند و دولت امریکا هرگونه حمایتی از آن‌ها را قطع خواهد کرد. وی تصریح کرد جنبش بی دی‌اس را رسماً ضدیهود اعلام خواهد کرد.

این جنبش با اعلام اینکه سخنان پمپئو در خصوص جنبش بی‌دی‌اس، نشان از موضع ضدفلسطینی دولت فعلی امریکا دارد تأکید کرد تلاش امریکا برای جرم‌انگاری اقدامات این جنبش و از بین بردنش، نتیجه‌ای جز شکست در پی نخواهد داشت.

در اواخر اکتبر ۲۰۲۰ اعلام شد دولت ترامپ در نظر دارد شماری از نهاد‌های دفاع از حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل شاخه امریکا، دید‌ه‌بان حقوق بشر و آکسفام را سازمان «ضدیهود» اعلام کند. مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا، از «یهودستیز» نامیدن این نهاد‌ها حمایت کرد. این امر موجب خرسندی رژیم صهیونیستی شده و آن را هم‌راستا با سیاست‌های اسرائیل نامید. این سه نهاد حقوق بشری مظنون به حمایت از جنبش «بی‌دی‌اس» هستند. در واقع واشنگتن فقط تا وقتی دیدگاه مثبتی به نهاد‌های بین‌المللی حقوق بشری دارد که آن‌ها در راستای منافع امریکا و متحدانش مانند رژیم صهیونیستی عمل کنند و زمانی که این نهاد‌ها از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و آکسفام اقدام به انتقاد از عملکرد ضدانسانی تل‌آویو بر ضد فلسطینی‌ها از کشتار آن‌ها تا غصب اراضی و بیرون راندن آن‌ها از سرزمین آب و اجدادی‌شان کنند، بلافاصله از جانب امریکا مهر یهودستیز خورده و انواع محدودیت‌ها علیه آن‌ها اعمال می‌شود. تصمیم امریکا برای سرکوب سازمان‌های حامی جنبش بی‌دی‌اس و یهودستیز نامیدن آنها، با واکنش شدید این سازمان‌های حقوق بشری مواجه شده و از این اقدام ابراز تأسف کرده و اتهامات واشنگتن درباره بهودستیز بودن خود را رد کرده و تأکید کرده‌اند انتقاد از اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به معنای یهودستیز بودن نیست. به گفته اریک گلدستین، از مسئولان دیده بان حقوق بشر در نیویورک «انتقاد از سیاست‌های یک دولت، به معنی حمله به یک گروه مشخص نیست». اشاره وی به انتقاد‌های این نهاد از سیاست‌های اسرائیل است که آن را حمله به یهودیان نمی‌داند. اقدام واشنگتن هم‌راستا با اقدامات تل‌آویو علیه این سازمان‌های حقوق بشری صورت گرفته که در سال‌های اخیر ضمن تهدید به ممنوع کردن آنها، برخی مسئولان این سازمان‌ها را از فلسطین اشغالی اخراج کرده است.
جنبش بی‌دی‌اس کمپینی بین‌المللی برای فشار بر رژیم صهیونیستی به دلیل اشغال اراضی فلسطینی و شهرک‌سازی در این اراضی است. این جنبش که در سال ۲۰۰۵ فعالیت خود را توسط ۱۷۱ سازمان غیرانتفاعی فلسطینی آغاز کرد، تاکنون توانسته همراهان زیادی را در سراسر جهان از جمله در اروپا و امریکا به‌دست آورد. رشد و توسعه همه‌جانبه این جنبش در سراسر جهان و به ویژه کشور‌های غربی منجر به نگرانی روزافزون مقامات صهیونیست شده است. جنبش بی‌دی‌اس به عنوان یک جنبش هوادار فلسطینیان، در راستای اهداف بایکوت، منزوی کردن و خودداری از سرمایه‌گذاری و همکاری با اسرائیل فعالیت می‌کند. سیاست‌های توسعه‌طلبانه و ادامه شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین فلسطینیان سبب شده تا احساسات ضداسرائیلی در جامعه بین‌الملل روند فزاینده‌ای به خود بگیرد. در عین حال در شبکه‌های اجتماعی و نیز کمپین‌های مختلف، فشار‌های جهانی علیه اسرائیل در حال افزایش است. در مقابل رژیم صهیونیستی سال‌هاست تلاش دارد هرگونه تحرکی علیه خود را در کشور‌های غربی با برچسب «یهودستیزی» سرکوب کند. از جمله با فشار صهیونیست‌ها، دادگاه حقوق بشر اروپا اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۲ حامی جنبش بی‌دی‌اس را به پرداخت غرامت حدود ۲۸ هزار یورویی محکوم کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار