کد خبر: 1028752
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
سرگرد لیلا حیدری
سرقت انواع وسایط نقلیه اعم از موتور سیکلت و خودرو بر امنیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه آثار نامطلوبی بر جای می‌گذارد. از جمله دلایل سرقت موتور سیکلت امکان سهولت سرقت، فراوانی آن در شهر‌ها و استفاده مجرمان از آن در بسیاری از جرائم است. سرقت امروزه از جهت کمی و کیفی دچار تحول شده و از لحاظ تنوع نیز در انواع و اشکال مختلفی رواج یافته است. در این راستا هر روز تعداد زیادی از این موتور‌ها به شگرد‌های مختلف توسط سارقان سرقت و به انواع مختلف مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند که نه تنها باعث تضرر مالباخته و ایجاد عدم احساس امنیت در بین شهروندان می‌شود، بلکه موتور‌سیکلت سرقتی خود عاملی بر تسریع انجام جرائم مجرمانه دیگر نیز می‌شود.

شاید وقتی صحبت از ضعف ایمنی این وسیله نقلیه خطرناک به میان می‌آید، بیش از هر چیز آسیب‌پذیری راکبان آن در تصادفات رانندگی به ذهن متبادر شود، اما واقعیت این است که ناامنی این وسیله، فقط در مسائل ترافیکی آن خلاصه نمی‌شود؛ ایمنی در برابر سرقت نیز مؤلفه مهمی است که موتورسیکلت‌ها از آن بی‌بهره‌اند. به همان میزان که استفاده از این وسیله نقلیه مورد توجه افراد جامعه قرار دارد، توجه تبهکاران به ویژه سارقان نیز به آن معطوف است. سهولت سرقت موتورسیکلت در مقایسه با سرقت خودرو، همچنین سهولت اوراق کردن و فروش قطعات آن از مهم‌ترین دلایلی است که مجرمان را به سرقت این وسیله ترغیب می‌کند. موتور سیکلت هم مورد علاقه بعضی از سارقان است و با انگیزه‌های مختلف و برای استفاده‌های متنوع انجام می‌شود.

سرقت موتورسیکلت یکی از معضلات اجتماعی شهر تهران و زمینه پیدایش برخی از انحرافات و سرعت بخشیدن به ارتکاب سایر جرائم ازجمله سرقت منزل، مغازه و مزاحمت فراهم ساخته‌است؛ لذا با این تفاسیر سرقت موتورسیکلت حائز اهمیت و برای مسئولان امر و متولیان برقراری امنیت مخاطره انگیز است. همچنین دسته‌ای از سارقان که در ارتکاب جرائم و جنایات مهم دیگری از قبیل قاچاق مواد مخدر، اسلحه و مهمات، آدم‌ربایی و راهزنی، شرارت و سرقت از بانک‌ها که اغلب به صورت مسلحانه انجام می‌شود، موتور‌سیکلت را به عنوان وسیله نقلیه مناسبی مورد استفاده قرار می‌دهند. از طرفی بسیاری از بزهکاران در ارتکاب جرائم خود مانند ترور، قتل، آدم‌ربایی، انواع سرقت‌ها مخصوصاً کیف‌قاپی، از موتورسیکلت مسروقه استفاده می‌کنند و از آنجایی که موتورسیکلت در ارتکاب اکثر قریب به اتفاق جرائم یک‌پای ماجراست. سرقت به عنوان یکی از مسائل اجتماعی نه تنها متأثر از جنبه‌های مختلف حیات بشری است، بلکه بر آن‌ها تأثیر‌گذار خواهد بود. این امر یکی از معضلات جامعه است که به ویژه در شهر تهران به صورت جدید‌تر مطرح است.

در تجزیه و تحلیل به عمل آمده از آمار سرقت موتورسیکلت در سال‌۱۳۹۸ و نیمه‌اول سال‌۱۳۹۹ سرقت موتور سیکلت فراوانی بالایی در بین دیگر مصادیق سرقت داشته‌است. به همین دلیل پلیس آگاهی تهران بزرگ به این نوع سرقت باید توجه بیشتری داشته باشند. ضمن فراوانی این سرقت در سطح شهر تهران نسبت به سایر جرائم استفاده از آن در انجام سایر سرقت‌ها موجب توجه بیشتر به رسیدگی و کشف آن شده‌است و بر اهمیت رسیدگی به این جرم افزوده است.

* کارشناس ارشد اداره برآورد معاونت اجتماعی فاتب
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار