کد خبر: 1027826
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۵
رئیس سازمان بازرسی:
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در چهارمین اجلاس اتحادیه آمبودزمان‌های اوراسیا و کنفرانس بین‌المللی صیانت از حقوق بشر، معافیت اقلام بهداشتی از تحریم‌ها را کذب برشمرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا در جهان گفت: یک وضعیت اضطراری و بی‌سابقه در یک قرن گذشته برای سلامت عمومی در جهان اتفاق افتاده که در این میان اولویت نجات جان زندگی انسان‌ها است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه نقش و جایگاه رعایت حقوق بشر در شکل‌گیری واکنش به همه‌گیری کرونا کلیدی است، اظهار داشت: بحران کووید ۱۹ آسیب‌پذیری ضعیف‌ترین اقشار در جوامع را تشدید کرده‌است. از سوی دیگر حقوق بشر مردم را در کانون توجه قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان به تشدید تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ملت ایران در دوران مبارزه با کرونا اشاره کرد و گفت: غیرقانونی و غیرانسانی بودن تحریم‌های یکجانبه، بار‌ها در قطعنامه‌های شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل متحد مورد تأیید قرار گرفته‌است. این اسناد تأکید کرده‌اند که نباید مردم از اولین نیاز‌های انسانی خود به ویژه از حیث غذا و دارو محروم گردند.

وی تأکید کرد: اعمال تحریم‌های یکجانبه فراسرزمینی بر حقوق بشر تأثیرات و پیامد‌های غیرقابل پذیرش و ناگواری داشته که غیرقابل قبول است. حتی این تحریم‌ها مانع شده‌اند که سازمان‌های نیکوکاری جهانی نتوانند کمک‌های مالی و اقلام اهدایی دارویی و بهداشتی خود را به جمعیت و اقشار آسیب‌پذیر کشور‌های تحت تحریم ارسال کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: بنا به تصریح گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر، تحریم‌های یکجانبه پیامد‌های بسیار ناگوار داشته و آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه و بنیادی‌ترین حقوق انسان‌ها یعنی حداقل حیات و سلامت کودکان، سالخوردگان و بیماران را نشانه گرفته‌است. رئیس آمبودزمان جمهوری اسلامی ایران در ادامه با انتقاد از سیاست‌های دولت امریکا مبنی بر وضع تحریم‌های جدید علیه دیگر ملل در هنگامه مبارزه کشور‌ها با کرونا گفت: دستگاه حاکمه دولت ایالات متحده امریکا نه‌تن‌ها این امر مذموم را در انظار جهانیان پنهان نکرده، بلکه در زمانی که ویروس کرونا به یک بیماری همه‌گیر تبدیل شده، با افتخار سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران برقرار نموده که این تحریم‌ها در طول تاریخ روابط بین‌الملل بی‌سابقه بوده‌است. وی با رد ادعای امریکا مبنی بر معافیت اقلام بهداشتی و دارویی از تحریم‌ها افزود: تحریم‌هایی که حتی شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز اعتراف کرده که در بسیاری از موارد نیز هزینه‌های بسیار سنگینی برای مردم عادی به بار آورده‌است، تحریم‌های کورکورانه‌ای که نه‌تن‌ها اقتصاد، امنیت و ثبات، روابط بازرگانی، روابط صنعتی، اجتماعی، علمی و فرهنگی، بلکه زندگی، معیشت و بهداشت توده‌های مردم را هدف گرفته‌اند. حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان با اشاره به هشدار سازمان‌های جهانی درباره تحریم‌های غیرانسانی امریکا علیه ایران گفت: سازمان پناهندگی جهانی هشدار داده‌است که این تحریم‌ها در فاصله ژانویه تا ماه می‌سال ۲۰۲۰ زندگی بیش از یک میلیون مهاجر افغانستانی در ایران را به شدت تحت‌تأثیر قرار داده و نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر از افغانستانی‌هایی را که به ایران مهاجرت کرده بودند، مجبور به بازگشت به کشورشان کرده‌است.

وی تأکید کرد: تحریم‌های اعمال شده با توجه به موازین حقوق بین‌الملل، گزارش‌های گزارشگر حقوق بشر، شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد مخالف قواعد حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و حقوق بشردوستانه است. رئیس سازمان بازرسی تصریح کرد: چنین اقدامات غیرانسانی و بر خلاف حقوق بین‌الملل و حقوق بشر و حقوق بشردوستانه به موجب مواد ۱ و ۲ طرح مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها تهیه شده توسط کمیسیون حقوق بین‌الملل و تأیید شده از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۱ یک اقدام اشتباه و ناقض موازین حقوق بین‌المللی است.

به گزارش فارس در پایان رئیس آمبودزمان ایران پیشنهاد داد که در قطعنامه نهایی این اجلاس مهم بین‌المللی، به مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها ناشی از تحریم‌های یکجانبه که برخی از کشور‌های شرکت‌کننده به ویژه جمهوری اسلامی ایران از قربانیان آن به شمار می‌آیند، تصریح شود.

گفتنی است در مجمع علمی اتحادیه آمبودزمان‌های اوراسیا که با حضور نمایندگان آمبودزمان ۲۰ کشور به صورت وبینار آغاز به کار کرد، کشور‌های عضو دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود را درباره مباحث آمبودزمانی، حقوق بشری، حقوق شهروندی، همه‌گیری کرونا و آمادگی کشور‌ها برای مبارزه با کرونا به اشتراک گذاشته‌اند. در این مجمع، علاوه بر کشور‌های عضو اتحادیه مانند ایران، روسیه، آذربایجان، ارمنستان، قرقیزستان، صربستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و مغولستان، نمایندگان آمبودزمان کشور‌های دیگر مانند قطر، ترکیه و اوکراین نیز حضور داشتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار