کد خبر: 1027375
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
رئیس‌جمهور پیشین امریکا در بخش‌هایی از کتاب خاطرات جدیدش، با اشاره به نفوذ صهیونیست‌ها در سیاست امریکا، توسل به ابزار یهودستیزی برای ساکت کردن منتقدان و تلاش دموکرات‌ها برای راضی نگه داشتن آیپک، ضمن انتقاد شدید از نقش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به مواردی از اعمال فشار وی علیه خود پرداخته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: باراک اوباما در کتاب «یک سرزمین موعود» که قرار است روز هفدهم ماه نوامبر (۲۷ آبان) منتشر شود، چالش‌ها در روابطش با بنیامین نتانیاهو را تشریح کرده است. رئیس‌جمهور پیشین امریکا که در زمان تصدی قدرت همچون دیگر همتایان خود، از صهیونیست‌ها حمایت می‌کرد و خود نیز از بزرگ‌ترین کمک‌ها به این رژیم و توافق امنیتی میان واشنگتن- تل‌آویو سخن گفته بود، در این کتاب پرده‌هایی از نمایش صهیونیست‌ها در صحنه سیاسی امریکا را به باد انتقاد گرفته است. یکی از موارد برجسته حمایت‌های دولت اوباما از رژیم صهیونیستی این بود که در شرایطی که دموکرات‌ها سیاست‌های شهرک‌سازی را هدف انتقاد قرار داده بودند، دولت وی دو بار کمک‌های تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی را افزایش داد.

ریاست جمهوری اوباما زمینه‌ساز حضور ترامپ

اوباما در بخشی از کتاب یک سرزمین موعود، به نفوذ صهیونیست‌ها پرداخته است. وی با اشاره به حامیان رژیم صهیونیستی در امریکا به این نکته اذعان کرده که آن‌ها اتهام یهودی‌ستیزی را به ابزاری برای سرکوب انتقاد‌ها از سیاست‌های تل‌آویو علیه فلسطینی‌ها تبدیل کرده‌اند. اوباما در این مورد نوشته است: «سیاستمداران امریکایی که با صدای بیش از حد بلند از سیاست اسرائیل انتقاد کنند با خطر برچسب خوردن ضد اسرائیل مواجه شده و در انتخابات بعدی با رقیبی که به خوبی پشتیبانی مالی شده روبه‌رو می‌شوند.» رئیس‌جمهور پیشین امریکا به این نیز اشاره کرده که در زمان رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۰۸، کمپین نجوا با طرح اینکه او به اندازه کافی از اسرائیل حمایت نمی‌کند و حتی به نظر می‌رسد که با آن متخاصم است، از او انتقاد کرده است. او همچنین نوشت که حضورش به عنوان رئیس‌جمهور، در پیشرفت دونالد ترامپ برای به قدرت رسیدن به سبب دامن زدن به اختلافات نژادی نقش داشته است. اوباما در این کتاب وجود اختلافات عمیق در کشورش را تأیید می‌کند و معتقد است با کنار رفتن ترامپ از ریاست جمهوری، این اختلافات آن طور که باید، حل نخواهند شد.

هرگونه توجیه برای بقا در قدرت

سال ۲۰۱۵ و در بحبوحه رایزنی‌ها برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران اختلاف میان اوباما و بنیامین نتانیاهو شدت گرفت. تل‌آویو از این توافق به عنوان وحشتناک‌ترین توافق تاریخ یاد کرده است. اوباما در کتابش از نتانیاهو با عنوان فردی زیرک و سرسخت که مهارت برقراری ارتباط دارد یاد کرده و تصریح کرده است که فشار‌های حامیان اسرائیل بر دولتش را نتانیاهو هماهنگ کرد تا به رئیس‌جمهور امریکا یادآوری کند که اختلافات سیاسی معمولی با یک نخست‌وزیر اسرائیل موجب هزینه سیاسی داخلی می‌شود.

در بخشی از انتقاد‌های اوباما از نتانیاهو آمده است که نتانیاهو خودش را طوری در مقام مدافع ارشد مردم یهود می‌بیند که تقریباً هر کاری که او را در قدرت نگه دارد برای خود توجیه می‌کند. اوباما همچنین به لابی قدرتمند آیپک که حامی اسرائیل است نیز حمله و تصریح کرده است که این گروه به لحاظ ایدئولوژیک به راستگرایی تمایل پیدا کرد تا دولت نتانیاهو را بازتاب دهد و به این ترتیب، از اسرائیل حتی زمانی که اقداماتش ضد سیاست امریکا باشد نیز دفاع کند.

فلسطینیان مشروعیت اسرائیل را بپذیرند

بحران موجود در سرزمین‌های اشغالی یکی از مواردی بود که باراک اوباما سال ۲۰۱۶ و در جریان آخرین سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آن پرداخت و گفت: «اگر فلسطینیان از اظهاراتی که تحریک‌کننده خشونت است دست بکشند و مشروعیت اسرائیل را بپذیرند و اسرائیل نیز این را قبول کند که نمی‌تواند تا ابد سرزمین فلسطینیان را اشغال کند و به شهرک‌سازی در آن ادامه بدهد؛ چنین چیزی برای هر دو طرف بهتر خواهد بود.» اوباما در کتاب جدیدش شرح داد که یک بار رام امانوئل رئیس دفتر وی گفت: «زمانی که رئیس‌جمهور امریکا و نخست‌وزیر اسرائیل متعلق به پیش‌زمینه‌های سیاسی متفاوت باشند، شما پیشرفتی در قبال صلح ندارید.» اوباما گفت که در گذر زمان و به دنبال معاشرت با نتانیاهو و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین متوجه مفهوم این حرف شده است. وی همچنین فاش کرد که در پی انتقاد از شهرک‌سازی‌ها، با انتقاد‌های دموکرات‌ها مواجه شده است و نوشت که جمهوریخواهان در کنگره اهمیتی به حقوق فلسطینی‌ها نمی‌دهند، اما همتایان دموکرات آن‌ها نگران خشمگین شدن لابی آیپک و از دست دادن حمایت آن بوده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار