کد خبر: 1027190
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
ایجاد این تلقی در افکار عمومی که دیپلمات‌های کارکشته و مسلط به فنون مذاکره می‌توانند با دولت جو بایدن وارد فضای معامله شوند، یکی از اولویت‌دارترین اهداف انتخاباتی - تبلیغاتی جریان غربزده ۹ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است.
سعيد همتي
سرویس سیاست جوان آنلاین: اگر برخی از معذوریت‌های بهداشتی، اجتماعی و سیاسی نبود، امروز باید شاهد حضور کارناوال شادی حامیان جو بایدن در تهران بودیم؛ حامیانی که ماه‌ها قبل از آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده به صورت گسترده از روی کارآمدن بایدن در امریکا استقبال کرده و آن را یک فرصت تاریخی عنوان می‌کردند. تلاش برای ذهنیت‌سازی جامعه ایرانی مبنی بر اینکه روی کارآمدن دموکرات‌ها به معنای پایان‌دهی به مناقشات میان ایران و امریکاست، طی هفته‌های اخیر به اوج خود رسیده و بعد از اعلام پیروزی جو بایدن ارادتمندان این نامزد دموکرات در داخل کماکان سرگرم سفیدنمایی از بایدن است و تلاش می‌کند «توپ کاهش مناقشه» را در زمین نظام بیندازد.

چشم‌انداز روابط در سایه جو

طی ۱۰ روزی که از انتخابات ایالات متحده امریکا گذشته است، رسانه‌های مکتوب و مجازی وابسته به جریان تجدیدنظرطلب در تلاشی همگون و مشترک کاهش مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را در سال گذشته به دلیل ناتوانی حاکمیت سیاسی کشور در تحقق مطالبات مردمی عنوان می‌کنند و روی کارآمدن بایدن را هم، بستری برای افزایش مشارکت انتخابات در سال ۱۴۰۰ می‌دانند! رسانه‌های منسوب به جریان غربزده داخلی حتی طی یک هفته اخیر ویدئوی قدیمی گفت‌وگوی تصویری محمدجواد ظریف را به صورت گسترده در فضای مجازی پخش می‌کنند که در آن وزیر خارجه کشورمان جو بایدن را رفیق قدیمی خود عنوان می‌کند و این اظهارنظر را نمایانگر چشم‌انداز خوب روابط آتی تهران - واشنگتن در سایه بایدن و ظریف عنوان می‌کنند. این جماعت این ویدئو را دلیلی بر یک ضرورت تصنعی می‌دانند و آن ضرورت شرکت محمدجوادظریف به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است.

بحران‌نمایی یک هدف همه‌جانبه

طی ماه‌های اخیر یکی از محور‌های فعالیت سیاسی و رسانه‌ای جریان غربزده داخلی بحران‌نمایی از وضعیت کشور یا القای وجود بن‌بست برای پاسخ به مطالبات مردم است.

علی صوفی، مشاور خاتمی و وزیر دولت اصلاحات یکی از چند ده نفری از وابستگان به جریان غربزده است که در روز‌های اخیر سرگرم تطهیر دموکرات‌های امریکایی است و به‌گونه‌ای از رؤسای جمهور دموکرات در امریکا سخن به میان می‌آورد، گویی که مثلاً باراک اوباما چندین پروژه اقتصادی و تجاری در داخل کشورمان به بهره‌برداری رسانده و آمار بیکاری را در کشور تک رقمی کرده است. انگار نه انگار که همین دموکرات‌ها عامل اصلی بسیاری از تحریم‌های ضدایرانی بوده‌اند و بخش عمده‌ای از محدودیت‌های سیاسی- اقتصادی نظیر آنچه در قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران وضع‌شده، در دوره دموکرات‌ها روی داده است.

مشاور رئیس دولت اصلاحات همانند بسیاری از همفکران خود در گفت‌وگویی که انجام داده است، تلاش می‌کند به افکار عمومی القا کند که کشور دچار انسداد سیاسی- اقتصادی شده است تا در سایه ایجاد و تعمیق چنین القائاتی جامعه را وادار به انتخاب گزاره مورد‌نظر خود که همان پذیرش شروط مذاکرات جدید امریکایی‌ها در حوزه هسته‌ای و غیر‌هسته‌ای است، کند. طبیعی است زمانی که جامعه بپذیرد در کشور بن‌بست سیاسی- اقتصادی وجود دارد، انگیزه و روحیه‌ای برای مقاومت در برابر غرب نداشته و با اهداف جریانی و حزبی جریان غربزده برای امتیازدهی به غرب همراهی می‌کند تا بلکه کشور از بن‌بست ایجاد شده خارج شود.

صوفی در بخشی از گفت‌وگوی خود ابراز می‌کند: «میزان مشارکت در انتخابات ۹۸ به حداقل ممکن رسید. این‌ها هشدار‌های خطرناکی است و آینده را برای کشور ناامن می‌کند. او اضافه می‌کندپیش‌بینی می‌شود که در انتخابات ۱۴۰۰ نیز همین اتفاق بیفتد و رویکرد حاکمیت نیز دیگر مشارکت حداکثری نباشد. این‌ها سبب شد که جریان‌های سیاسی نیز احساس کنند، نمی‌توانند نقشی ایفا کنند؛ بنابراین عملاً یک بن‌بست و انسداد سیاسی غیرمنتظره و بی‌سابقه در کشور ایجاد شد.»

صوفی نیز خوش‌بینی و ذوق‌زدگی خود را از انتخاب بایدن نمی‌تواند پنهان کند و در گفت‌وگوی اشاره شده نفس انتخاب بایدن را دستاورد می‌داند!

در‌حالی‌که امروز به‌دلیل پیشرفت تکنولوژِی و توسعه ارتباطات مجازی، حتی عوام‌الناس نیز نفس حضور بایدن را در دراز‌مدت فاقد اثر در جهت ایجاد تغییرات گسترده در کاهش تحریم‌ها می‌دانند، اما صوفی و همفکران وی نفس آمدن جو بایدن را حاوی دستاورد دانسته و به شکلی کاملاً احساسی و هیجانی از آن یاد می‌کنند. مشاور رئیس دولت اصلاحات در ادامه می‌گوید: «بایدن با توجه به اینکه شعار بازگشت به برجام داده و از همان گروه دموکراتی است که ما با آن‌ها پشت میز مذاکره نشستیم و امیدوار شدیم که تنش‌ها تمام شود و با گسترش مناسبات اقتصادی به توسعه برسیم؛ نوید یک گشایش در عرصه بین‌المللی را به ما می‌دهد. بالاخره انتظارات مردم و کاهش قیمت‌ها در واکنش به پیروزی بایدن را می‌بینیم. این یعنی همه فکر می‌کنند که موفقیت بایدن یعنی عرضه ارز، فروش نفت، کاهش تحریم و. الان هم شاهدیم که با وجود آنکه هیچ اتفاق خاصی در کشور نیفتاده، بازار متحول شده است؛ بنابراین اگر رئیس‌جمهور آینده کسی باشد که بتواند با دنیای خارج تعامل داشته و تنش‌ها را برطرف کند و یک تیم مذاکره‌کننده قوی داشته باشد، وضع خیلی بهتری خواهند داشت؛ بنابراین مردم به خاطر خود رویکردشان نسبت به انتخابات را تغییر خواهند داد.»

فقط غربزده‌ها توان مذاکره دارند؟!

صوفی همچنین ادامه می‌دهد: «علت اینکه اصلاح‌طلبان هم این امید را به حضور بایدن در کاخ سفید دارند، همین است که فکر می‌کنند، می‌تواند یخ‌ها را ذوب کند. یعنی هم می‌توانیم در عرصه سیاسی و هم اجتماعی و اقتصادی از این بن‌بست خارج شویم. امید مردم به اصلاح‌طلبان را از این نظر بیشتر می‌کند که اصلاح‌طلبان خواهان مذاکره هستند و توان مذاکره هم دارند و این را قبلاً اثبات کرده‌اند.»

کارنامه دولت با بایدن درخشان می‌شود!

مهدی آیتی، یکی دیگر از چهره‌های منسوب به جریان غربزده داخلی است که با انتشار یادداشتی در روزنامه آرمان همانند همفکران نمی‌تواند ذوق‌زدگی خود را از روی کارآمدن بایدن در امریکا پنهان کند و با ابراز جملات لطیف و عاطفی برجام را افتخار جریان متبوع خود عنوان کرده و توافق احتمالی بایدن با دولت کنونی را یک اتفاق خارق‌العاده می‌داند که می‌تواند به درخشان شدن کارنامه دولت تدبیر و امید کمک کند!
وی در بخشی از یادداشت خود می‌نویسد: «در زمان باقی مانده از ریاست‌جمهوری و دولت آقای روحانی و در فاصله‌ای که جو بایدن باید ریاست‌جمهوری امریکا را بر عهده بگیرد، قرار داریم. به‌طور طبیعی اگر در این فاصله دولت ما با دولت امریکا به توافق برسد، این کارنامه درخشان باید برای دولت هشت ساله روحانی باشد. بزرگان سیاسی این را می‌گویند و انصاف نیز همین را حکم می‌کند. در این مورد باید همه از دولت جانبداری و دفاع کنند تا زحمات کسانی که طرفدار برجام بودند و آن را به سرانجام رساندند، در تاریخ محفوظ بماند و به نام آن دولتی ثبت بشود که هشت سال برای این کار زحمت کشیده است.»

جامعه در ۱۴۰۰ مذاکره‌کننده می‌خواهد!

مهدی آیتی در بخشی از یادداشت خود جریان رقیب را از اتهام و توهین بی‌نصیب نمی‌گذارد و بیان می‌کند: «با این حال مطمئن باشید که در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ نیز شاهد تنش‌هایی در ایران از سوی اصولگرا‌های تندرو خواهیم بود و هر روز یک بازی جدید را برای به نتیجه نرسیدن برجام می‌بینیم. اگر بناست، برجام به‌عنوان یک برگ زرین در روابط ایران و امریکا باشد، نباید این برگ زرین در کارنامه اصولگرا‌ها ثبت بشود.»

بدیهی است که جناح غربزده داخلی از هم‌اکنون تبلیغات سنگین و گسترده‌ای را علیه نامزد‌های طیف رقیب در انتخابات ۱۴۰۰ آغاز کرده‌اند و با این گزاره عامیانه که دموکرات‌ها بهتر با غربزده‌های داخلی کنار می‌آیند، تلاش خواهند کرد تا کارنامه بحث‌برانگیز خود را طی هفت سال اخیر استتار کرده و با فریب افکار عمومی بار دیگر زمام امور را در قوه مجریه در اختیار بگیرند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
برجامِ بی فرجام...
باز هم مذاکره!!!؟
باز هم تحریم؟؟!!
باز هم تهدید!!!!!
این است نتیجه بی تدبیری و اقتدار نداشتن در مقابلِ قلدران و زورگویان و مستکبران عالم.....
مردم ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
الله الهم اشف کل مریض علی الخصوص مریض سیاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار