کد خبر: 1026698
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶
حمایت جمهوریخواهان از دعوی ترامپ بیشتر شد
رئیس‌جمهور امریکا و ستاد انتخاباتی‌اش همچنان بر موضع تقلب در انتخابات اصرار می‌کنند و البته صدای‌شان هم در مقایسه با روز‌های قبل بلند‌تر شده است. هواداران ترامپ نیز به اعتراض‌های خیابانی خود ادامه می‌دهند. در چنین شرایطی اقدام دادستان کل امریکا برای تحقیق درباره تخلف و مأموریت ترامپ به معاونش برای جلسه با جمهوریخواهان در سایه حمایت شماری از چهره‌های برجسته این حزب، حاکی از جدی شدن چالش تقلب در انتخابات جنجالی‌ترین انتخابات امریکا است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: قرار است جو بایدن برای تشکیل کابینه و تیم گذار خود اقدام کند، اما یک هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری امریکا که نتیجه آن‌هم چهار روز بعد و در سایه حاشیه‌های فراوان اعلام شد، همچنان دونالد ترامپ با خودداری از پذیرش پیروزی بایدن، بر وقوع تقلب پافشاری دارد. ترامپ شکایاتی را در شماری از ایالات در مورد شمارش آرا به جریان انداخت. وی دیشب در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «در حال دستیابی به پیشرفت‌های بزرگی هستیم. نتایج تا هفته آینده مشخص می‌شود. ما برنده‌ایم.»

یکی از اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ که نخواست نامش فاش شود، مدعی شده که در شهر میلواکی ایالت ویسکانسین، دموکرات‌ها غیرقانونی عمل کرده‌اند، به این ترتیب که رأی‌هایی که در این شهر به نفع بایدن شمارش شده‌اند قانونی موسوم به «قانون بِنفورد» را نقض کرده است. یکی از مشاوران ستاد انتخاباتی ترامپ نیز می‌گوید: «بازرسان اینترنتی طرفدار ترامپ، درباره رأی غیرقانونی به نفع بایدن، حتماً چیزی را کشف کرده‌اند.»

در این بین، ویلیام بار، دادستان کل امریکا که به سیاسی‌کاری شهرت دارد، روز دو شنبه از دادستان‌های فدرال خواست تحقیقاتی را درباره ادعا‌های اساسی از تخلف انتخاباتی در سراسر این کشور آغاز کنند. به این ترتیب، دادستان کل روز دو شنبه به دادستان‌های امریکایی اجازه داد ادعا‌های اساسی درباره رأی‌گیری و تخلف‌های انتخاباتی را پیش از آنکه نتایج این انتخابات تأیید شود، پیگیری کنند. علاوه بر دادستان کل، مایک پنس، معاون ریاست جمهوری با اعلام اینکه انتخابات تمام نشده، با حضور در جبهه ترامپ از دعوای تقلب دفاع می‌کند. پایگاه خبری هیل نوشت که معاون رئیس‌جمهور امریکا به دنبال جلب هرچه بیشتر حمایت سناتور‌های جمهوریخواه از ادعا‌های انتخاباتی ترامپ، با آن‌ها دیداری محرمانه دارد. سناتور لیندسی گراهام از چهره‌های برجسته جمهوریخواهان ترامپ را تشویق کرده در دیوان عالی بابت ادعای تقلب در انتخابات شکایت کند.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای امریکا که با ویلیام بار دیداری داشته است، دیگر چهره جمهوریخواه است که گفته از اقدام دونالد ترامپ در به راه انداختن نزاع حقوقی درباره تقلب حمایت می‌کند. مک‌کانل در این مورد گفت: «این ۱۰۰ درصد جزو حقوق دونالد ترامپ است که به بررسی اتهام وقوع بی‌نظمی‌ها و سنجیدن گزینه‌های حقوقی خود بپردازد.»

لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوریخواه به شبکه فاکس نیوز گفت: «من از تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی امریکا برای به چالش کشیدن برخی از نتایج انتخابات حمایت می‌کنم. نمی‌دانم آیا این شکایت‌ها نتیجه انتخابات را تغییر می‌دهد یا خیر، اما مستحق بررسی مجدد است و این انتخابات به هیچ وجه تمام نشده است.»

شکاف میان جمهوریخواهان

اکثر قانونگذاران جمهوریخواه گفته‌اند باید شکایت‌های دونالد ترامپ اجازه مطرح شدن داشته باشند یا از اظهارنظر علنی درباره نتایج انتخابات خودداری کرده‌اند. سناتور سوزان کالینز روز دو شنبه به خبرنگاران گفت، از نظر وی بعید است که چالش‌های حقوقی رئیس‌جمهور فعلی امریکا نتیجه انتخابات را تغییر دهد. علاوه بر وی، شماری از چهره‌های جمهوریخواه نیز نظر ترامپ را زیر سؤال برده‌اند.

حامیان تقلب در کف خیابان

مشاوران ترامپ می‌گویند او قصد دارد در جهت اعمال فشار با موافقت برای بازشماری آرا، در چند ایالت کلیدی تجمعاتی را برگزار کند و تشکیل تیم‌های ویژه بازشماری آرا در جورجیا، آریزونا و پنسیلوانیا را اعلام کند.

حامیان ترامپ نیز همچون نامزد مورد حمایت خود قصد ندارند نتیجه انتخابات را بپردازند. طی روز‌های اخیر صد‌ها تن از حامیان رئیس‌جمهور امریکا در شهر هریسبورگ تظاهرات و ادعا کرده‌اند که مقام‌های ایالت پنسیلوانیا تقلب گسترده در برگزاری و شمارش آرا در این ایالت را نادیده گرفته‌اند. در فیلم‌هایی که از تظاهرات این شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، معترضان حامی ترامپ و جیم جوردن عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا از حوزه انتخابیه اوهایو به همراه اسکات پِری نماینده ایالت پنسیلوانیا در مجلس نمایندگان این کشور حضور دارند. صد‌ها تن از هواداران ترامپ در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در پنسیلوانیا که ترامپ سلامت انتخابات را زیر سؤال برده است، در یکی از شهر‌های این ایالت کلیدی در انتخابات تظاهرات کردند.

اخراج اسپر؛ آغاز یک سلسله بی‌ثباتی

ترامپ روز دو شنبه در پیامی در توئیتر اعلام کرد مارک اسپر، وزیر دفاع را از سمتش برکنار و کریستوفر میلر، مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرده است. یکی از خبرنگاران سی‌ان‌ان در واکنش به این اقدام ترامپ در پیامی توئیتری نوشت که طبق قوانین امریکا، در صورت برکناری وزیر دفاع، دیوید نورکویست، معاون وی که مورد تأیید سنا است باید وظایف وزیر دفاع را برعهده بگیرد مگر آنکه ترامپ نورکویست را نیز اخراج کرده باشد.

رسانه‌ها این اقدام دولت ترامپ را نشانه‌ای برای یک رشته بی ثباتی در روز‌های باقیمانده از ریاست جمهوری ترامپ ارزیابی کرده‌اند. به خصوص که مارک اسپر در مصاحبه‌ای که روز چهارم نوامبر با روزنامه «میلیتری تایمز» انجام، ولی روز دو شنبه (نهم نوامبر) منتشر شده تصریح کرده است اگر فردی که به جای او برای تصدی وزارتخانه دفاع امریکا به پنتاگون می‌آید «یک مرد بله قربان گوی واقعی» باشد، «خدا به دادمان برسد.»

شبکه خبری سی‌ان‌ان با اشاره به اخراج وزیر دفاع امریکا اعلام کرد: «این اقدام حرکت آغازین برای چیزی است که می‌توان آن را افسارگسیخته‌ترین و بی‌بند و بار‌ترین ۷۲ روز پسا انتخاباتی در تاریخ معاصر امریکا نامید.»‌خبرگزاری رویترز نیز معتقد است: اقدام ترامپ پیامی خطرناک داشت و امید‌ها برای انتقال قدرت به هنگام را از بین برد.

ناظران گفته‌اند که ماجراجویی ترامپ از جمله اقدام نظامی علیه ایران می‌تواند هزینه بالایی برای امریکا داشته باشد؛ اقدامی که با پیامد‌های حمله به پایگاه عین‌الاسد در عراق مقایسه می‌شود.

چک سفید امضای بن‌سلمان برای دعوای تقلب ترامپ

مجتهد، کاربر سعودی، در صفحه توئیتر خود نوشت: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان متعهد شده است تمام هزینه‌های مربوط به دعاوی قضایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا را برای اثبات تقلب در انتخابات ریاست جمهوری تقبل کند. به گفته مجتهد یک خط مستقیم میان بن‌سلمان و جرد کوشنر، داماد ترامپ به وجود آمده است. مجتهد گفته که بن‌سلمان یک چک سفید امضا به ترامپ برای پرداخت تمامی هزینه‌های مربوط به دعاوی قضایی وی داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار