کد خبر: 1026672
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳
تاخت و تاز ویروس تاجدار در کشورمان همچنان ادامه دارد. طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۲۰ آبان ماه بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۳۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۸۸ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۰۳ هزار و ۲۸۸ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: روز گذشته همزمان با آغاز دور جدید محدودیت‌های کرونایی و محدودیت فعالیت مشاغل غیر‌ضروری، گام چهارم بسیج ملی مقابله با بیماری کرونا با تأکید بر کنترل و مهار بیماری به شکل محله‌محور و خانواده‌محور آغاز شد. محوریت این طرح بر مبنای بیماریابی زودرس، قرنطینه بیماران شناسایی شده، حمایت از بیماران در طول زمان قرنطینه، شناسایی صحیح مواردی که با فرد مبتلا در ارتباط بوده‌اند و کشف خوشه‌های گرفتار بیماری خواهد بود. در این طرح بناست هر خانه یک پایگاه سلامت برای مقابله با بیماری شود و با محور آموزش و پیدا کردن زودرس موارد مبتلا، بار بیمارستان‌ها را کم کند. در مراسم آغاز این طرح وزیر بهداشت دو خبر خوش بیمه‌ای هم داشت؛ پوشش بیمه‌ای تمام دارو‌های مؤثر در درمان کرونا و بیمه سلامت برای افراد فاقد بیمه در روز بستری اخبار خوب بیمه‌ای نمکی بود.

تاخت و تاز ویروس تاجدار در کشورمان همچنان ادامه دارد. طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۲۰ آبان ماه بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۳۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۸۸ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷۰۳ هزار و ۲۸۸ نفر رسید. طی همین زمان ۴۵۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۹ هزار و ۲۰۲ نفر رسید. همچنین ۵هزارو۵۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۳۰ هزار و ۶۹۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

آمار بالای ابتلا، بستری و فوتی بیماران کرونایی از شیوع افسار گسیخته این بیماری حکایت دارد و باید برای مهار آن تدابیر جدی‌تری در نظر گرفت، بر این اساس هم روز گذشته چهارمین گام بسیج ملی مبارزه با کرونا با شیوه محله‌محور و خانواده‌محور در کشور آغاز شد. در این گام بناست به‌منظور مدیریت و کنترل کووید۱۹ طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» اجرایی شود.

گام چهارم بسیج ملی مقابله با کرونا با نگاه پیشگیرانه

سعید نمکی، وزیر بهداشت در مراسم آغاز گام چهارم بسیج ملی مقابله با بیماری کرونا - به شکل محله‌محور- که از دیروز در کرمانشاه آغاز شد، با اشاره به نشست ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر کنترل و مهار بیماری به شکل محله‌محور و خانواده‌محور کردن آن افزود: «در این راستا گام چهارم بسیج ملی مقابله با بیماری کرونا آغاز شد. محوریت این طرح بر مبنای بیماریابی زودرس، قرنطینه بیماران شناسایی شده، حمایت از بیماران در طول زمان قرنطینه، شناسایی صحیح مواردی که با فرد مبتلا در ارتباط بوده‌اند و کشف خوشه‌های گرفتار خواهد بود.» وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد، خیرین، بسیج، هلال احمر و وزارت ارتباطات استفاده خواهد شد، گفت: «در این طرح هر خانه را یک پایگاه سلامت برای مقابله با بیماری کرونا خواهیم کرد و برآورد می‌کنیم با محور آموزش و پیدا کردن زودرس موارد مبتلا بتوانیم بار بیمارستان‌ها را کم کنیم.»

نمکی اجرای این طرح را به عنوان یک حرکت پیشگیرانه دانست و با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن گام اول اجرای این طرح در اسفند سال گذشته گفت: «گام نخست این طرح را در همان روز‌های ابتدایی شیوع بیماری کرونا یعنی اسفند سال گذشته اجرایی کردیم که طی آن در کمتر از ۶۰ روز توانستیم با یک بسیج ملی مبارزه با کرونا تعداد مرگ و میر‌ها را به کمتر از ۴۰ مورد در روز و تعداد بستری‌ها را نیز به یک پنجم قبل برسانیم.»

پوشش بیمه‌ای تمام دارو‌های کرونا

وزیر بهداشت با اقدامات صورت گرفته در زمینه تولید دارو و واکسن کرونا افزود: «هنوز هیچ داروی قطعی برای این بیماری در جهان وجود ندارد و در بحث اثرگذاری دارو‌هایی مانند رمدسیویر و فاویپیراویل هم هنوز بحث و گفتگو است، اما در بحث تولید این دارو‌ها خوشبختانه توانستیم ظرف مدت دو ماه این دارو‌ها را در کشور تولید کنیم و در حال حاضر نمونه محلول رمدسیویر هم در کشور تولید شده که ظرفیت تولید را تا ۱۰ برابر افزایش خواهد داد.»

نمکی همچنین از تصویب پوشش بیمه‌ای تمام دارو‌های کرونا در جلسه شورای عالی بیمه در هفته گذشته خبر داد. وی افزود: «در این جلسه بنا شد بیمارانی هم که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند به محض اینکه بستری شوند، در همان روز اول تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.»

وعده افزایش تست‌های تشخیصی کرونا به روزی ۱۰۰ هزار

کمبود تست‌های تشخیصی کرونا یکی از عواملی است که موجب افزایش بیماران بدحال کرونایی و مرگ و میر آن‌ها شده‌است. وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش از افزایش تعداد تست‌های روزانه تشخیص کرونا در کشور از ۲۵ هزار به ۴۵ هزار تست خبر داد و گفت: «این تعداد را طی روز‌های آینده به ۱۰۰ هزار تست در روز می‌رسانیم.» نمکی همچنین با اعلام ساخت دستگاه تست‌های تشخیصی سریع کرونا در کشور عنوان کرد: «درحال حاضر تست‌های تشخیصی سریع که به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه جواب آزمایش کرونا فرد را مشخص می‌کند، در کشور ساخته شده و از سوی دیگر در حال وارد کردن تعدادی از این دستگاه‌ها به کشور هستیم تا بتوانیم موارد روزانه تست کرونا را افزایش دهیم.»

به گفته وی با اجرای این برنامه بیماران را در همان شروع ابتلا شناسایی خواهیم کرد و حلقه مبتلایان بدون علامت که با فرد در ارتباط بوده‌اند نیز زودتر شناسایی می‌شوند.

رفع مشکل کمبود اکسیژن تا ۲ هفته آینده

نمکی همچنین از افزایش ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی در کشور خبر داد و با اشاره به پیگیری‌های متعدد در خصوص رفع مشکل کمبود اکسیژن گفت: «بیماری کرونا مصرف اکسیژن را به حد قابل‌توجهی افزایش داد و هر بیمار خارج از بخش ویژه به ۱۲ لیتر در دقیقه و بیمار درون بخش ویژه به ۲۴ تا ۳۲ لیتر در دقیقه اکسیژن نیاز دارد که این میزان مصرف اصلاً با ظرفیت‌های موجود تناسبی نداشت، بنابراین تمام همکاران شبانه‌روز برای تأمین اکسیژن تلاش کردند. در حال حاضر در تمام استان‌های کشور مشکل کمبود اکسیژن به حداقل رسیده و معدود نقاطی هستند که در این زمینه مشکل داشته باشند و در حال رفع آن هستیم.» وی تصریح کرد: «با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته تا دو هفته آینده هیچ نقطه‌ای در کشور نخواهد بود که مشکل کمبود اکسیژن داشته باشد.»

وزیر بهداشت همچنین تصریح کرد: «در زمینه تأمین تخت هم همه تلاشمان را به کار گرفته‌ایم و تعهد می‌دهم که هیچ‌وقت به هیچ ایرانی نمی‌گوییم تخت خالی نداریم و هر بیماری مراجعه کند تحت هر شرایطی بستری می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار