کد خبر: 1026252
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
ابهامات قرعه‌کشی خودرو
قرعه‌کشی شرکت‌های خودروساز این روز‌ها با ابهامات مختلفی همراه است که می‌توان به نامشخص بودن تعداد خودرو‌های قابل عرضه و همچنین شفاف نبودن فرآیند انتخاب برندگان اشاره کرد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: در حال حاضر مردم برای خرید خودرو با نرخ‌های کارخانه راهی جز شرکت در قرعه‌کشی خودروسازان ندارند و در این فرآیند ضمن ثبت‌نام و ارائه اطلاعات شخصی باید منتظر روز اعلام نتایج قرعه‌کشی مانده و با ورود کدپیگیری در سایت شرکت‌های خودروساز، از برنده‌شدن یا نشدن خود باخبر شوند.

هرچند قرعه‌کشی خودروسازان با حضور ناظرانی از وزارت صنعت، سازمان حمایت، دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی، پلیس راهور ناجا و برخی نهاد‌های ذی‌ربط انجام می‌شود، اما همچنان برخی ابهامات برای گروهی از ثبت‌نام‌کنندگان وجود دارد که شاید دلیل اصلی آن بالابودن تعداد متقاضیان خرید در مقایسه با برندگان قرعه‌کشی و ظرفیت فروش خودروهاست، اما گاهی برخی اتفاقات نیز باعث تشدید این ابهامات شده که می‌توان به عدم ارسال پیامک برای برخی برندگان قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو اشاره کنیم، به طوری که در یکی از مراحل ثبت‌نام برای فروش محصولات این شرکت خودروساز، برخی از متقاضیان با این پیغام مواجه شدند که، چون در مرحله قبلی قرعه‌کشی، برنده شده‌اید، ولی برای تکمیل وجه اقدام نکرده‌اید، امکان ثبت‌نام و شرکت در قرعه‌کشی جدید را ندارید.

این اتفاق باعث شد تا گروهی از مشتریان این شرکت برای اعلام اعتراض خود مقابل ساختمان وزارت صنعت تجمع کنند.

برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌هایی با عناوین «لزوم بازنگری در قرعه‌کشی شرکت‌های خودروسازی»، «لزوم شفاف‌سازی در فرآیند قرعه‌کشی خودرو»، «قرعه‌کشی فعلی خودروساز‌ها شفاف نیست» و «نحوه قرعه‌کشی ایران خودرو شفاف‌سازی شود» خواستار شفاف‌سازی قرعه‌کشی شرکت‌های خودروساز شدند.

ابهام در قرعه‌کشی K۱۳۲

یکی دیگر از این ابهامات به عدم اعلام تعداد برندگان قرعه‌کشی برخی خودرو‌ها مربوط می‌شود که می‌توان به موضوع پیش فروش یک ساله محصول پروژه K۱۳۲ ایران خودرو اشاره کرد.

در فرآیند قرعه‌کشی این محصول، تعداد ثبت‌نام کنندگان ۸۰ هزار نفر اعلام و ظرفیت تعیین شده برای عرضه آن ۱۶ هزار دستگاه عنوان شد. در عین حال، برخلاف سایر خودروها، تعداد رزرو‌های خرید این خودرو اعلام نشد و البته برخی منابع نیز از بازنگری در ظرفیت فروش این خودرو در پی تذکر وزارت صنعت به شرکت خودروساز خبر می‌دهند.
در مورد فروش محصولات سایپا نیز برخی ابهاماتی مانند عدم درج مبلغ پیش پرداخت و موعد تحویل خودرو در پیش فروش محصولات این خودروساز یا درج عنوان «فروش فوق العاده» به جای «پیش فروش» روی سایت مطرح بود که البته اصلاح شد.

اعلام عمومی فایل اکسل ثبت‌نام کنندگان پیش از قرعه‌کشی

برخی ثبت‌نام کنندگان خرید خودرو معتقدند برای شفاف‌شدن فرآیند قرعه‌کشی خودروسازان بهتر است پیش از انجام قرعه‌کشی، فایل اکسلی که در آن ثبت‌نام‌کنندگان با عدد یک تا... به ترتیب ردیف شده‌اند در دسترس همگان قرار گیرد و هر کس از شماره ردیفی که در آن قرار گرفته، مطلع باشد یا اصلاً به جای شماره پیگیری که موقع ثبت‌نام به ثبت‌نام‌کننده می‌دهند به ترتیب از عدد یک، شماره ردیف بدهند و مردم قبل از قرعه‌کشی بدانند نفر اولی که شماره ردیفش از گوی‌ها خارج می‌شود، به علاوه چه عدد ثابتی می‌شود تا نفرات بعدی برنده مشخص شوند. ضمناً اعداد و قرعه‌کشی به صورت زنده نمایش داده شود.

به گفته این افراد در روش فعلی، شرکت خودروساز بدون شفاف‌سازی، ثبت‌نام‌کنندگان خودرو را در فایل اکسلی ردیف می‌کند که ما از آن بی‌اطلاع هستیم و هر لحظه امکان جابه‌جایی ردیف‌ها با توجه عدد خارج شده از گوی‌ها حتی به صورت سهوی وجود دارد.

ابهام در تعداد خودرو‌های فروش فوق‌العاده

براساس مصوبه وزارت صنعت در زمان سرپرستی سرقینی مقرر شد، ماهانه ۲۵ هزار دستگاه خودرو توسط ایران خودرو و سایپا به روش فروش فوق العاده عرضه شود. حالا هم ایران خودرو و سایپا اخبار مختلفی در مورد فروش فوق‌العاده محصولاتشان منتشر می‌کنند، ولی مشخص نیست که چه تعداد خودرو در این فروش‌ها عرضه می‌شود و این اخبار تا چه میزان جنبه شو و تبلیغ دارد؟ چراکه اگر تعداد این عرضه‌ها در حد پایینی باشد نمی‌تواند چندان بر کنترل تقاضا اثرگذار باشد. از این رو ضروری است تا ناظران فرآیند قرعه‌کشی خودروسازان نسبت به شفاف‌سازی فرآیند‌ها و تعداد خودرو‌های قابل عرضه نظارت دقیق‌تری داشته باشند و مردم را نیز در جریان جزئیات این نظارت‌ها قرار دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار