کد خبر: 1026077
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴
وضعیت شیوع، ابتلا بستری و فوتی‌های کرونایی در کشور همچنان در شرایط بحرانی و وضعیت قرمز قرار دارد و طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت ۴۲۴ مورد فوتی جدید کرونایی ثبت‌شده و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۷ هزار و ۴۰۹ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: کمبود تست‌های تشخیصی کرونا و عدم توفیق در تشخیص زودهنگام بیماری و بیماریابی فعال یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش مرگ و میر بیماران کرونایی است. این مسئله موجب‌شده تا از یک سو بیماران کرونایی به موقع شناسایی نشوند و با حضور در جامعه موجب افزایش شیوع بیماری شوند و از سوی دیگر خود بیمار هم موقعی به بیماری‌اش پی ببرد که دیگر برای انجام درمان‌های قطعی دیر شده و همین مسئله آمار فوتی‌ها را در کشورمان بالا برده‌است. حالا وزیر بهداشت، از برنامه تولید انبوه کیت‌های تشخیص سریع در کشور خبر می‌دهد. میزان اثربخشی این کیت‌ها ۹۸ درصد است و در مقایسه با نمونه‌های خارجی آن، از اثربخشی بالایی برخوردار هستند. قرار است روزانه ۱۸۰ هزار کیت سریع تشخیص کرونا در داخل تولید شود.

وضعیت شیوع، ابتلا بستری و فوتی‌های کرونایی در کشور همچنان در شرایط بحرانی و وضعیت قرمز قرار دارد و طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت ۴۲۴ مورد فوتی جدید کرونایی ثبت‌شده و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۷ هزار و ۴۰۹ نفر رسید. در چنین شرایطی به‌رغم توصیه اغلب کارشناسان بر تعطیلی و اعمال محدودیت‌های شدیدتر برای کنترل بیماری، اما ستاد ملی مقابله با کرونا برای تعطیلی مناطق بحرانی شیوع بیماری همچون تهران برنامه‌ای ندارد. در عین حال رئیس‌جمهور، اعمال محدودیت‌ها در مراکز ۲۵ استان کشور را گامی مؤثر در روند مبارزه با بیماری کرونا برشمرد و بر ادامه این روند در چارچوب مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، تأکید کرد. کمیته‌های امنیتی و اجتماعی و بهداشت و درمان ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد اعمال محدودیت‌های شدیدتری برای مدیریت سریع‌تر مقابله با شیوع بیماری دارند. بر این اساس تعطیلی کسب و کار‌های غیرضروری در تمامی مراکز استان‌ها از ساعت ۱۸ هر روز از تاریخ ۲۰ آبان ماه تا ۲۰ آذرماه و ممنوعیت تردد خودرو‌های شخصی در همه مراکز استان‌ها از تاریخ ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر سال جاری از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد پیشنهادی است که بناست برای تصویب در امروز ستاد ملی ارائه شود.

۴۲۴ مرگ جدید

کووید ۱۹ همچنان در حال یکه‌تازی است. طی ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه ۱۶ آبان ماه، ۸ هزار و ۸۶۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۲۳۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۶۶۳ هزار و ۸۰۰ نفر رسید.

در همین زمان، ۴۲۴ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۷ هزار و ۴۰۹ نفر رسید. تا کنون ۵۰۹ هزار و ۹۵۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵هزارو۴۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. این ویروس همچنان بر کل نقشه کشورمان رنگ قرمز پاشیده‌است. با وجود این، اما هنوز ستاد ملی مقابله با کرونا زیر بار تعطیلی مناطق بحرانی شیوع بیماری همچون پایتخت نمی‌رود. معاون کل وزارت بهداشت در این باره گفت: «ما با تجمع مخالف هستیم، اما این به معنای آن نیست که ادارات را تعطیل کنیم از سوی دیگر مردم شروع به پاساژ گردی و خرید کنند یا مسافرت‌های جاده‌ای را منع کنیم و از سوی دیگر مردم به مسافرت‌های درون شهری روی بیاورند.»

به گفته وی در حال حاضر مردم به دلیل منع مسافرت و بسته بودن جاده‌ها، در شهر‌ها می‌گردند و شاهد شلوغی خیابان‌ها و پارک‌ها هستیم.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم به مردم توصیه کرد سوار اتوبوس و متروی شلوغ نشوند. وی، اما راهکار جایگزینی ارائه نکرد! لاری گفت: «باتوجه به اینکه یکی از راه‌های گسترش زنجیره انتقال ویروس ازدحام افراد در مکان‌های سرپوشیده‌است، رعایت توصیه‌های بهداشتی در وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین درخواست ما از هموطنان کشورمان این است که حتی‌الامکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.»

مداخله فوری از طریق اعمال محدودیت‌های شدید در مناطق قرمز

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنج‌شنبه در جلسه رؤسای کمیته‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا با تأکید بر اینکه کاستن روند شیوع بیماری و کاهش تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی به ویژه بیماران بستری، اولویت نخست و تنها راهکار برای خروج از وضعیت کنونی است، گفت: «از این منظر مداخله فوری از طریق اعمال محدودیت‌های شدید در مناطق قرمز به عنوان راهکاری مؤثر خواهد بود.»

روحانی با تأکید بر نظارت بر اجرای مصوبه ستاد ملی در خصوص دورکاری کارکنان، بر لزوم حرکت هماهنگ و نظام‌مند تمامی ارکان دخیل به ویژه قرارگاه عملیاتی در چارچوب مصوبات ستاد ملی برای نظارت بر روند اجرای این مصوبات گفت: «محدودیت‌های ایجاد شده در مراکز ۲۵ استان کشور نیز در چارچوب همین یافته‌ها اعمال شده است.» وی با اشاره به گزارش فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا از کنترل ۸۶ درصدی رفت و آمد‌ها به مراکز ۲۵ استان کشور تصریح کرد: «دستاورد‌ها و نقاط ضعف اعمال چنین محدودیت‌هایی باید به شکل هوشمند بررسی و در مسیر کاستن از نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت آن گام برداشت.»

در این جلسه پیشنهاد کمیته‌های امنیتی و اجتماعی و بهداشت و درمان در خصوص اعمال محدودیت‌های شدیدتر برای مدیریت سریع‌تر مقابله با شیوع بیماری، موضوع تعطیلی کسب و کار‌های غیرضروری در تمامی مراکز استان‌ها از ساعت ۱۸ هر روز از تاریخ ۲۰ آبان ماه تا ۲۰ آذرماه و ممنوعیت تردد خودرو‌های شخصی در همه مراکز استان‌ها از تاریخ ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر سال جاری از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای تصویب به جلسه امروز ستاد ملی ارائه شود.

برنامه وزارت بهداشت برای تولید روزانه ۱۸۰ هزار کیت تشخیص سریع

در این جلسه همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارائه گزارشی از روند موفقیت‌آمیز تولید کیت‌های تشخیص سریع کرونا در داخل کشور با اعلام اثربخشی ۹۸ درصدی این پروژه در مقایسه با نمونه‌های خارجی آن، از تولید انبوه روزانه ۱۸۰ هزار کیت سریع تشخیص کرونا در داخل کشور خبر داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار