کد خبر: 1025341
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
رییس اولین بیمارستان کرونایی تهران تشریح کرد
رییس بیمارستان شهدای یافت‌آباد با اشاره به نقش عوامل مختلف در شیوع و بروز کرونا در کشور در عین حال اعمال محدودیت‌ها در کاهش آمار این بیماری را بسیار مهم دانست و گفت: بروز بیماری به فاکتور‌های متفاوتی وابسته است که مهم‌ترین آن اعمال محدودیت‌های جدی است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دکتر امید ترابی با اشاره به اینکه بیمارستان شهدای یافت‌آباد اولین بیمارستانی بود که برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا آماده شد، گفت: بیمارستان ما به دلیل داشتن بخش ایزوله فشار منفی، برای پذیرش بیماران انتخاب شد و پس از ما بیمارستان مسیح دانشوری با بیماری درگیر شدیم.

وی افزود: در روز‌های نخست شیوع کرونا به دلیل ناشناخته بودن ویروس و نداشتن اطلاعات صحیح سبب شد ما هم نتوانیم دقیق برنامه‌ریزی کنیم و این موضوع طبیعتا سبب تغییر مرتب پروتکل‌های بهداشتی و درمانی شد. اما پس از اخذ تجربیات توانستیم مشکلات را رفع کنیم و اکنون اگرچه هنوز ویروس ناشناخته است، اما از نظر علمی و تجهیرات پزشکی دستمان پر است.

وی درباره تعداد تخت‌های اشغال شده توسط مبتلایان به کرونا در این بیمارستان، اظهار کرد: ۱۶۰ تخت در بیمارستان داریم که ۵۰ درصد ظرفیت را به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دادیم؛ یعنی حدودا ۸۰ تخت در بخش‌های ویژه، ایزوله فشار منفی، اورژانس و بخش داخلی تقسیم شده است. در عین‌حال بخش‌های زنان و زایمان، سوختگی و جراحی به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهند.

بخش‌های ایزوله منفی چه کارایی دارند؟

ترابی درباره بخش ایزوله فشارمنفی، توضیح داد: این بخش‌ها توسط سازمان جهانی بهداشت در تمام کشور‌هایی که بیماری مقاوم ریوی و تنفسی مانند آنفلوآنزای H۱N۱، سل مقاوم به درمان و... دارند به عنوان پایلوت ایجاد شده است. این بخش‌ها تجهیزات خاصی دارند که از انتشار عفونت جلوگیری می‌کند و اگر ویروسی در حد نانوگرم در هوا باشد از طریق سیستم‌های مخصوص، فیلتر شود. البته؛ تعداد این بخش‌ها در کشور زیاد نیست.

دغدغه کرونا بیشتر از آنفلوآنزا

وی افزود: از آنجایی که بخش ایزوله فشار منفی در بیمارستان داشتیم آمادگی پذیرش مبتلایان به آنفلوآنزا وجود داشت و در حد توانمان برای پذیرش بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در روز‌های آتی آماده هستیم و ۶ تخت با تجهیزات کامل مشغول خدمت‌رسانی هستند. در حال حاضر دغدغه کرونا بسیار بیشتر از آنفلوآنزا است، زیرا نسبت به آنفلوآنزا آگاهی بیشتری وجود دارد.

رییس بیمارستان شهدای یافت آباد درباره تعداد مبتلایان به کرونا در بیمارستان شهدای یافت‌آباد، تصریح کرد: حدود ۲۰۰ نفر از پرسنل بیمارستان به کرونا مبتلا شدند و همگی به لطف خدا بهبود یافتند و عزیزی را در بیمارستان از دست ندادیم.

بروزرسانی مکرر پروتکل‌های درمانی کرونا

وی درخصوص نحوه درمان مبتلایان به کرونا، تاکید کرد: طبیعتا پروتکل‌های درمانی به واسطه جهش‌هایی که ویروس داشته و به واسطه افزایش امکانات بیمارستانی مرتبا به روزرسانی شده است، اما در حال حاضر بسته به شرایط بیمار از تمام روش‌های دارویی، حمایتی، پلاسمادرمانی و... استفاده می‌کنیم؛ البته این سخنان نباید سبب کاهش دقت در رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم شود.

سخت‌ترین روز‌های بیماران کرونا

رئیس بیمارستان شهدای یافت‌آباد، ادامه داد: خانواده‌های زیادی درگیر ویروس و عوارض آن شده‌اند، سخت‌ترین روز‌های بیماری روز‌های نخست آن است که مشکلات تنفسی، از بین رفتن بویایی و ضعف شدید به وجود می‌آید و عملکرد فرد مختل می‌شود.

وی تاکید کرد: در مواردی که علائم گوارشی بیماری وجود دارد، علایم ریوی کمتر است البته؛ از طرفی در صورت وجود علائم گوارشی احتمال ناقل بودن فرد تا ۳ هفته وجود دارد و بیمار و اطرافیانش باید دقت بیشتری در رفتار خود به خرج دهند. یکی از موارد ثابت شده این است که پس از جهش‌هایی که در ویروس اتفاق افتاد بیشتر به سیستم گوارشی حمله می‌کند، از جهتی خطر این نوع کمتر است، اما قدرت انتقال آن بالاتر است.

کدام بیماران باید به بیمارستان مراجعه کنند؟

وی با بیان اینکه همه مبتلایان کرونا نیازمند بستری در بیمارستان نیستند، خاطرنشان کرد: ما به تمام بیمارانی که به اورژانس مراجعه می‌کنند اعلام می‌کنیم در منزل استراحت کنند مگر اینکه تعداد تنفسشان در دقیقه از ۳۰ تا بیشتر شود، سطح اکسیژن بافتی از ۹۳ کمتر شود و تب همراه با علائم تنفسی داشته باشند.

رییس بیمارستان شهدای یافت آباد با اشاره به تعطیلات روز‌های اخیر، گفت: جمعی از اساتید که سابقه مدیریتی در حوزه سلامت داشتیم از روز‌های نخست شیوع بیماری بر این باور بودیم که محدودیت‌هایی باید اعمال شود تا بتوان ویروس را کنترل کرد. شیوع و بروز بیماری به فاکتور‌های متفاوتی وابسته است که مهم‌ترین آن محدودیت‌های جدی است.

ترابی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره کنترل ویروس کرونا، تاکید کرد: ورود مقام معظم رهبری به موضوع و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در راستای ریشه‌کنی یک بیماری قطعا بسیار اثربخش خواهد بود. همه دستگاه‌ها در مهار ویروس نقش دارند و تنها نمی‌توان به وزارت بهداشت چشم دوخت.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار