کد خبر: 1025276
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹
پس از گذشت یک ماه از درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره‌باغ، ایران برای میانجیگری صلح بین طرفین وارد عمل شده و سیدعباس عراقچی نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران به ارمنستان و باکو سفر کرده و طرح ابتکاری تهران را به دو طرف مناقشه ارائه داد. مقامات باکو و ایروان از طرح ایران استقبال کرده و آن را اقدامی مثبت در راستای برقراری ثبات در منطقه خواندند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که جمهوری آذربایجان و ارمنستان به هیچ یک از توافقات آتش‌بس پایبند نیستند و به درگیری‌های مرزی در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ ادامه می‌دهند، با این حال تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف درگیری‌ها بین دو طرف نیز ادامه دارد. پس از تلاش‌های روسیه، این بار ایران نقش میانجی بین باکو و ایروان را ایفا می‌کند تا از گسترش آتش جنگ در منطقه جلوگیری کند. در همین راستا، سیدعباس عراقچی، از روز چهارشنبه در رأس هیئتی به پایتخت آذربایجان سفر و با مقامات باکو دیدار و گفتگو کرد. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: «در دیدار طولانی مثبت و سازنده با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان ابتکار منطقه‌ای ایران را برای کمک جهت پایان دادن به درگیری ناگورنو- قره‌باغ ارائه کردم.» به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، حکمت حاجی اف، دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان هم سفر عراقچی به باکو را پرثمر خواند و از همدردی سفیر ایران در باکو در پی کشته شدن شهروندان آذربایجانی در مناقشه قره‌باغ، قدردانی کرد. جیهوان بایرام اف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان هم روز پنج‌شنبه گفت: «باکو از نقش و پیشنهاد ایران برای میانجیگری در حل مسالمت آمیز مناقشه قره‌باغ قدردانی می‌کند.» بایرام اف در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک افزود: «ایران بار‌ها نشان داده درصدد میانجیگری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای حل مسالمت‌آمیز مناقشه است و ما از این تلاش‌ها بسیار قدردانی می‌کنیم.» وی در عین حال تأکید کرد که همزمان، رایزنی‌هایی در قالب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره‌باغ نیز در جریان است.

عراقچی پس از دیدار و رایزنی با مقام‌های جمهوری آذربایجان و روسیه، پنج‌شنبه شب وارد ایروان پایتخت ارمنستان شد. وی در بدو ورود به ایروان در مصاحبه با خبرنگاران، گفت: «مذاکرات بسیار فشرده و مفیدی در باکو و مسکو داشتیم، قرار است با مقام‌های ارمنستانی هم در خصوص یافتن راه‌حلی برای صلح مذاکره کنیم..» عراقچی افزود: «اکنون زمان بسیار حساسی است و هرچه سریع‌تر باید برای برقراری صلح تصمیم‌گیری و مسیری برای صلح باز شود.» عراقچی در ادامه با بیان اینکه ایران در همسایگی با هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان است، گفت: از هر دو کشور اتباعی در ایران در صلح و آرامش در کنار هموطنان ایرانی زندگی می‌کنند و موضع ما همواره موضع متوازن و متعادلی بوده است. فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری افزود: «در این بحران ما به یکسری اصول بین‌المللی معتقد و پایبند هستیم. حسن نیت و ظرفیتی که ایران دارد می‌تواند در مسیر صلح به کار گرفته شود، به خصوص برای یک صلح پایدار.» به گزارش خبرگزاری تاس، زهراب مناتسکانیان، وزیر خارجه ارمنستان هم در دیدار با عراقچی از نقش ایران در حفظ ثبات منطقه و برقراری صلح استقبال کرد. مناتسکانیان در این دیدار تأکید کرد: «ارمنستان حساسیت‌های ایران را در رابطه با تهدید‌های جدید امنیت منطقه درک می‌کند و از نقش ایران در حفظ ثبات منطقه‌ای و برقراری صلح استقبال می‌کند.» میانجیگری ایران برای توقف درگیری‌ها در قره‌باغ، درحالی است که در یک ماه گذشته سه دور توافق آتش بس بین مقامات باکو و ایروان انجام شده که بلافاصله از سوی دو طرف نقض شده است. مقامات ارمنستان و جمهوری آذربایجان حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیستند و باکو اعلام کرده به هیچ وجه از مواضع خود عقب نخواهد نشست و مناطق اشغال‌شده خود را آزاد خواهد کرد.

ادامه درگیری‌ها

با وجود تلاش‌های منطقه ای، اما جنگ در قره‌باغ همچنان ادامه دارد. رئیس‌جمهور آذربایجان روز جمعه از آزادسازی ۹ روستای دیگر توسط نیرو‌های نظامی این کشور در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ خبر داد. به گزارش خبرگزاری اسوتنیک، علی اف در صفحه توئیتری خود نوشت: ارتش جمهوری آذربایجان در جریان درگیری‌های یک روز اخیر توانست روستا‌های خداوردیلی، قربان تپه، شاه ولدلی و خوبیارلی شهرستان جبرائیل، روستا‌های وجنلی، الدین شهرستان زنگیلان و روستا‌های کاودادیق، ممر و مولالی شهرستان قبدالی را از اشغال نیرو‌های ارمنی آزاد کنند. دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان نیز گفت این کشور روز پنج‌شنبه جسد ۳۰ نظامی ارمنی کشته شده در قره‌باغ را با مساعدت روسیه به ارمنستان تحویل داد. وزارت دفاع آذربایجان هم روز جمعه طی گزارشی از سرنگون شدن دو فروند جنگنده سوخو- ۲۵ ارمنستان توسط پدافند هوایی این کشور در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ خبر داد. این وزارتخانه همچنین طی گزارشی نیرو‌های ارمنی را به حمله توپخانه‌ای به برخی شهرستان‌های این کشور متهم کرد. طبق این گزارش، شهرستان قبادلی که از چند روز پیش در اختیار نیرو‌های جمهوری آذربایجان درآمده است، از محور شهرستان مرزی گروس ارمنستان مورد حمله موشکی قرار گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار