کد خبر: 1024975
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
 یک کارشناس بازار سرمایه نوشت: بسیاری از سهم‌ها در بازار با توجه به اصلاح اخیر قیمت‌ها به کف کانال رسیدند، به همین دلیل می‌توانند موقعیتی مناسب برای خرید باشند و به نظر می‌رسد تا پایان امسال سود بالایی را در اختیار سهامداران قرار دهند.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: عرفان هودی به روند اصلاحی شاخص بورس در بازار اشاره کرد و افزود: بورس از مرداد ماه روز‌های نزولی زیادی را تجربه و زمینه ترس سهامداران حاضر در بازار را فراهم کرد.

وی سیر خروج پول سهامداران حقیقی از بازار را یکی از عوامل تاثیرگذار در شتاب روند اصلاحی شاخص بورس مطرح کرد و گفت: مهمترین موضوعی که باید مورد بررسی قرار گیرد، علت خروج نقدینگی از بورس است، در ابتدا اعلام شده بود که قرار است یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به منظور حمایت از معاملات بورس به صندوق تثبیت بازار سرمایه منتقل شود در حالی که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

هودی اظهار داشت: برخی از سیاست گذاری‌های اشتباه مانند قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا، زمینه بهم ریختگی روند معاملات بازار را فراهم کرد که اجرای آن پس از ایجاد حاشیه‌های فراوان لغو شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در کنار قیمت گذاری دستوری فولاد، خبر افزایش نرخ سود بانکی مطرح و شایعات آن قوت گرفت، این دو موضوع از جمله عواملی بودند که باعث ریزش بازار شدند.

وی خاطر نشان کرد: البته این مسایل، بهانه‌ای برای ریزش بازار بودند و علت اصلی ریزش بازار، عدم اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به لحاظ نموداری، روند کنونی معاملات بورس همسو با روند سال ۹۲ است، اظهار داشت: در سال ۹۲ شاهد سیر صعودی بورس بودیم، اما از اواخر نیمه دوم سال ۹۲ شاخص بورس ریزشی را تجربه کرد و بعد از آن وارد دوران رکود شد.

وی ادامه داد: اکنون نمی‌توان اعلام کرد که بعد از روند نزولی بازار، مانند سال ۹۲ شاهد دوران رکود در بازار خواهیم بود یا خیر، صعود بازار در زمان روند افزایشی شاخص بورس بسیار تند بود و بار‌ها اعلام کردیم که سهامداران باید با تحلیل بیشتری در این بازار اقدام به سرمایه گذاری کنند.

هودی با بیان اینکه روز‌های آینده، زمانی مناسب برای خرید سهام در بازار به صورت بلندمدت است، گفت: بسیاری از سهم‌ها در بازار با توجه به اصلاح اخیر قیمت‌ها به کف کانال رسیدند، به همین دلیل می‌توانند موقعیتی مناسب برای خرید باشند و به نظر می‌رسد تا پایان سال، سود بالایی را در اختیار سهامداران قرار دهند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه احتمال اینکه تا سال آینده سهامداران به اندازه نرخ تورم سود کسب کنند بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: اکنون کلیت بازار منفی است، اما در برخی از روز‌ها شاهد روند صعودی شاخص بورس در بازار خواهیم بود.

وی گفت: اکنون همه فعالیت‌های اقتصادی در نرخ دلار و خرید و فروش خودرو و مسکن در انتظار تحولات مربوط به سیاست خارجی است، به همین دلیل بازار سرمایه هم همسو با دیگر بازار‌ها در حرکت است.

هودی ادامه داد: گاهی قوانینی در بازار اعمال می‌شود، اما ضمانت اجرایی ندارد، علت آن ناشی از ضعف‌های موجود در سازمان بورس است که نهاد قانونگذار و نهاد ناظر یکی است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در ابتدا قانونی اعمال شد که از ۱۵ مهر ماه باید فعالیت بازارگردان‌ها در بازار شکل بگیرد، اما اکنون بعد از گذشت حدود ۲۰ روز هنوز بازارگردان‌ها در بازار فعالیتی ندارند، اگر به دنبال بهبود فعالیت بازار هستیم باید هر چه زودتر بازگردان‌ها در بازار فعال شوند.

وی افزود: بر قانون بازگردان باید به شکل ویژه‌تر نظارت شود و دو نهاد قانونگذار و نهاد نظارت از یکدیگر جدا شوند و بهتر است قوه قضاییه به عنوان نهاد ناظر اجرای صحیح قانون جدید به بازار ورود کند.

به گزارش ایرنا، قانون عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت سهام در بازار است، اما اگر به هر دلیلی روند معمول عرضه و تقاضا و به دنبال آن وضعیت معمول در قیمت سهم دچار آشفتگی شود، وجود یک بازارگردان در بازار ضروری خواهد شد.

بازار ممکن است تحت تاثیر هیجان‌های ناشی از اخبار سیاسی و اقتصادی دچار نوسان شود و زمانی که تعادل بازار به دلیل وجود چنین عواملی، بهم ریخته شود دیگر بورس، بازار چندان قابل اعتمادی برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود، به همین دلیل بازارگردان کمک به حفظ تعادل نسبی در بازار خواهد کرد.

سازمان بورس اوراق بهادار مسئول ایجاد بازارگردان برای سهم‌های پرنوسان و پرتقاضا در بازار است، زیرا گاهی به دلیل هیجان‌های موجود در بازار، صف‌های خرید و فروش بدون مبنای اقتصادی ایجاد می‌شود و روند عادی معامله‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

بر اساس قانون، بازارگردان، معامله‌گری است که با اخذ مجوز‌های لازم با تعهد به افزایش نقدشوندگی، تنظیم عرضه و تقاضای اوراق بهادار معین و محدود کردن دامنه نوسان قیمت آن‌ها به دادوستد اوراق می‌پردازد.

بازارگردان‌ها تلاش می‌کنند تا از بر هم خوردن تعادل در معامله‌ها جلوگیری کنند.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار