کد خبر: 1024861
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۴
چماق فیفا بهانه بقای قدرت مدیران ناکارآمد
دنیا حیدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: فیفا همچنان بهانه خوبی است برای ادامه سلطنت آقایانی که به قیمت نابودی فوتبال ایران هم حاضر به از دست دادن قدرت نیستند. حال آنکه اندکی آگاهی از قوانین فیفا کافی است تا مشخص شود آقایان تنها برای اهداف شخصی خودشان و ماندن در دایره قدرت است که فیفا را چماق کردند بر سر فوتبال.
این درست که فیفا دخالت دولت‌ها در مسائل فدراسیون‌های فوتبال را نمی‌پذیرد و صد البته هرگونه دخالتی در این راستا می‌شود بهانه برای تعلیق. طعم تلخ این جریمه را نه فقط ایران که بسیاری از کشور‌های دیگر هم چشیده اند. اما این بدان معنا نیست که فدراسیون فوتبال نه فقط در ایران که در هر کشور دیگری حکومتی خود مختار تشکیل دهد و خود را موظف به رعایت هیچ یک از قوانین کشوری نداند و هر قدمی هم که برای قطع کردن بازوی فساد در آن برداشته می‌شود بهانه تعلیق از سوی فیفا پیش کشیده شود برای ترساندن آن‌ها که باید نظارت داشته باشند بر امور . 

***

ایراد‌های گرفته شده به اساسنامه فدراسیون فوتبال بهترین بهانه و فرصت بود برای آقایان تا بند‌های آن را به گونه‌ای تنظیم کنند که پایه‌های حکومت خود را در فدراسیون فوتبال سفت‌تر کنند و حالا نه فقط به عنوان بازنشسته می‌توانند در هیئت رئیسه باشند که در ادامه دیگر مشکلاتی، چون بازنشستگی هم نمی‌تواند یقه آن‌ها را برای تکیه زدن بر مسند ریاست بگیرد. حال آنکه تغییر این بند‌ها و حذف این موارد از اساسنامه هیچ گونه مقایرتی با قوانین فیفا و خواسته‌های آن از فدراسیون‌ها برای مستقل بودند ندارد. چرا که نه فقط ایران٬ که هر کشور دیگری قوانینی دارد که هر کسی موظف به رعایت آن است و نمی‌توان به بهانه رعایت اصول و قواعد فیفا از آن سرباز زد.
برای نمونه فیفا هرگز هیچ کشوری را به خاطر بازداشت مسئولان فوتبالی آن کشور به جرم فساد تعلیق نمی‌کند و شاید این درست باشد که برای فیفلا سابقه فوتبالی ملاک انتخاب نباشد و تنها اینکه چه کسی بیشتری رای را می‌آورد حجت باشد، اما بدون تردید فیفا اعتراضی نخواهد کرد برای کنار گذاشتن مدیران نالایقی که جز ضرر برای فوتبال ایران نداشتند؛ که اگر اعتراضی داشته باشد همان به که فوتبال ایران بار دیگر طعم تلخ تعلیق را بچشد تا آنکه به واسطه مشتی مدیر بی کفایت که حاضر به پاسخگویی هم نیستند خون مردم را بمکد!

***

قرار بر این نیست که به بهانه رعایت قوانین فیفا و به بهانه تعلیق فوتبال جواز حضور هر مدیرنالایق و ناکارآمدی در فوتبال ایران امضا شود که در آن صورت نیازی به تعلیق فوتبال نیست و همین مدیران ناکارآمد که تا به امروز با ضربه‌های مهلک خود نفس فوتبال را به شماره انداخته اند مراسم خاکسپاری و ترحیم آن را هم برگزار خواهند کرد. مدیرانی که اگر به واسطه اولین اشتباه مدیریتی که مرتکب شده بودند پای میز محاکمه کشیده می‌شوند و ناچار به پاسخگویی بودند امروز با فساد‌های ریز و درشت و داستان‌های فاجعه باری، چون قرارداد تاسف بار ویلموتس یا ماجرای پول‌های دریافتی بابت حق پخش بازی‌های مرحله مقدماتی که دست آخر هم مشخص نشد سرنوشت شان چه شده که آقای کفاشیان بابت آن جریمه می‌شوند، اما از زمان محرومیت شان کاسته می‌شود. درحالی که محرومیت هرچند اندک او نشان از گناهکار بودن در آن پرونده داشت، اما چرا باید با مدت زمانی کوتاه سر و ته ماجرایش به هم آید که امروز با قیافه‌ای حق به جانب چشم در چشم مردم بگوید که: «مغز فیفا به این چیز‌ها می‌رسد. من برای مملکت زحمت کشیده بودم و ۲۰ سال رئیس فدراسیون، معاون وزیر و دبیرکل کمیته ملی المپیک بودم و با سابقه ورزشی کاملی به فدراسیون آمده بودم. الحمدالله در نتیجه‌گیری هم بسیار موفق بودم و در را کار مربیان دخالت نمی‌کردم که فلان کار را بکن یا این کار را نکن.»

***

همه داستان حول عدم آگاهی و عدم نظارت نهاد‌های نظاری و ذی ربط می‌چرخد. امثال کفاشیان و تاج و اسلامیان و ... که سال‌ها با اساسنامه‌های پر ایراد زمام امور فوتبال را در دست داشتند و هرگز خود را موظف به پاسخگویی در قبال اشتباهاتشان ندانستند و در مقابل اعتراض‌ها نیز قیافه حق به جانب به خود گرفتند که کسی حق گفتن نازک‌تر از گل به آن‌ها را ندارد و نباید با پیشوند و پسوند ناکارآمد و نالایق خطابشان کند اگر یک مرتبه بابت اشتباهات و تصمیمات نادرست و کار‌هایی که آن‌ها را در مضان اتهام قرار می‌داد پای میز محاکمه کشیده می‌شدند نه فقط شاخ و شانه نمی‌کشیدند برای رسانه‌ها و آن‌ها را متهم به شلوغ بازی و جو سازی نمی‌کردند که امروز به خود این اجازه را نمی‌دادند که فیفا را چماق کنند بر سر آن‌هایی که حاضر نیستند یک بار دیگر فوتبال ایران مدیریت امتحان پس داده آنان را تجربه کرده و بیش از اینی که هست به قهقرا برود!

***

برداشتن سقف سنی برای شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال نه فقط مغایر با قانون منع بکارگیری بازنشستگان است که فرصت را از نیروی جوان می‌گیرد برای ورود به این عرصه و بدون شک نه فیفا که هیچ نهاد دیگری در دنیا نمی‌تواند هیچ کشوری را موظف کند به استفاده مداوم از نیرو‌های امتحان پس داده و عدم به کار گیری نیرو‌های جوان و تازه نفس. مسئله‌ای که واعظ آشتیانی ٬ مدیرعامل سابق استقلال نیز بار‌ها و بار‌ها در واکنش به ادعا‌های پوچ آقایان عشق قدرت در فدراسیون فوتبال بدان اشاره کرده: «این منطقی است که یک مدیر باید حداقل ۵ سال سابقه اجرایی موفق داشته باشد، اما افرادی هستند که حتی ۳۰-۴۰ سال سابقه اجرایی دارند، ولی تنها عمر تلف کردند و خاصیتی نداشتند و وقتی مسئولیتی برعهده می‌گیرند مثل گذشته خرابکاری‌های متعدد به بار می‌آورند. استفاده از این‌ها به هیچ عنوان منطقی و اصولی نیست و فیفا نمی‌تواند ما را موظف کند به استفاده از آنها. قرار نیست صفر تا صد اختیاراتمان را به دست فیفا بدهیم. فیفا بدش نمی‌آید با اخباری که وطن فروشانی که تنها به منافع خود می‌اندیشند در اختیارش می‌گذارند تعیین تکلیف کند. نمی‌توان فیفا و مستقل بودن فدراسیون را بهانه داد تا بازنشسته‌ها به بهانه خصوصی بودن برای خود دکان بازکنند و هرجور که می‌خواهند برای خود ببرند و بدوزند.»

***

این در واقع همان بهان‌های است که مدعیان قدرت در فدراسیون فوتبال دستاوزیر قرار دادند و میخواهند. مطرح کردن تعلیق از سوی فیفا برای عدم تمکین به قوانین داخلی، چون منع به کار گیری بازنشسته‌ها و دستاویز قراردادن استقلال فدراسیون برای به کرسی نشاندن حرف‌های بی منطق خود. همان استقلالی که البته به وقت ارتزاق از پول‌های بیت المال به دست فراموشی سپرده می‌شود، اما به وقت انتخابات در بوق و کرنا می‌شود تا عده‌ای سود جود که جز به منافع شخصی خود نمی‌اندیشند به آنچه که در سر می‌پرورانند برسند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار