کد خبر: 1024548
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۶
در چند وقت اخیر به‌واسطه همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ ذهن ما شاید بیش از هر زمان دیگر درگیر شده و بی‌تردید آرام کردن آن از اهمیت ویژه‌ای برای حفظ سلامت‌ کلی ما برخوردار است.
به گزارش ایسنا، عصر ایران به نقل از «ایزی هلث آپشنز» نوشت: حتی در شرایط عادی، توانایی تصمیم‌گیری آگاهانه برای تمرکز روی موضوعاتی خاص و رها کردن موارد دیگر برای کمک به پیشگیری از استرس که با بسیاری از مشکلات سلامت مرتبط است، اهمیت دارد.

اما اگر قادر به آرام کردن ذهن خود نبوده و با هجوم افکار مختلف مواجه باشیم، این شرایط می‌تواند به طور جدی ما را بیمار کند. پرفشاری خون، آسم، بیماری قلبی و افسردگی و همچنین مشکلات گوارشی، خواب و سیستم ایمنی همگی با زندگی همراه با استرس مداوم در ارتباط هستند و در حال حاضر این شرایط به راحتی می تواند رخ دهد.

اما خبر خوب این است که روش‌های مختلفی برای آرام کردن ذهن و پیشگیری از هجوم افکار وجود دارند که در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می شویم.

یوگا

این یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید برای کاهش استرس و هجوم افکار از آن استفاده کنید. هاتا یوگا ترکیبی از حرکت های چالش برانگیز و تنفس کنترل شده است. این نوع یوگا فواید مختلفی از جمله موارد زیر را ارائه می کد:

توجه و آگاهی را روی حال حاضر متمرکز می کند، به جای این که فرد نگران اتفاقاتی باشد که در آینده رخ خواهند داد.

به کاهش واکنش طبیعی استرس کمک می کند.

قدرت و انعطاف پذیری بدن را افزایش می دهد.

طی دوران همه‌گیری کووید-۱۹ کلاس های آنلاین یوگا نیز از محبوبیت بیشتری برخوردار شده اند.

تنفس

اگر در پی آرامش ذهن خود هستید می توانید تمرینات تنفس عمیق را برای تحقق این هدف مد نظر قرار دهید. روی تنفس خود متمرکز شوید. اگر متوجه شدید که سریع و کم عمق عمل دم و بازدم را انجام می دهید، تلاش کنید آرام‌تر و عمیق‌تر این کار را انجام دهید.

به عنوان مثال، عمل دم را طی سه تا چهار شمارش انجام داده و روی بالا آمدن شکم خود متمرکز شوید. سپس، برای سه تا چهار شمارش نفس خود را نگه داشته و در نهایت طی سه تا چهار شمارش عمل بازدم را انجام دهید.

خرید آکواریوم ماهی

برخی مطالعات نشان داده اند که تماشای ماهی ها در یک آکواریوم می تواند به کاهش اضطراب و استرس و فشار خون انسان کمک کند. مشاهده شنای ماهی ها و شنیدن صدای آب موجب تولید سروتونین، هورمون مسئول احساس خوب در بدن، می شود و مغز را برای افزایش تولید اندورفین ها تحریک می کند.

ورزش

برای برخی افراد، رشته هایی مانند یوگا و پیلاتس نظم در انجام حرکات آنها به افزایش تمرکز و آرامش ذهن کمک می کنند. اما برای برخی دیگر رشته هایی پر تحرک‌تر مانند دویدن، شنا یا تمرینات اینتروال با شدت زیاد گزینه بهتری برای خلاص شدن از هجوم افکار مختلف هستند.

گوش دادن به موسیقی

این کار به معنای واقعی کلمه می‌تواند میزان فعالیت در مغز انسان را کاهش دهد. در همین راستا، نورون های کمتری در آمیگدال، بخشی از مغز که مسئول تظاهرات هیجانی مانند ترس است، فعال می شوند. اگر به واسطه درد حواس شما پرت شده است، تمرکز بر موسیقی روشی عالی برای آرام کردن مغز و افزایش تمرکز است.

تن‌آرامی پیش‌رونده عضلانی

این روشی است که به ایجاد آرامش در عضلات کمک می کند. یک قسمت از بدن مانند انگشتان، پا، دست یا دهان را برای آغاز انتخاب کرده و برای چند ثانیه آن را منقبض کنید. سپس برای ۱۰ ثانیه آن را شل کرده و اجازه دهید آرام شود. به این روند ادامه دهید تا آن را در قسمت های مختلف بدن انجام دهید. این می تواند به آرامش ذهن و کاهش هجوم افکار کمک کند.

نگهداری از یک حیوان خانگی

وقت گذراندن با یک حیوان خانگی مانند پرندگان می‌تواند موجب ترشح اکسی‌توسین، هورمونی که در برقراری ارتباط و اعتماد نقش دارد، در بدن می شوند. همچنین، این شرایط به کاهش احساس اضطراب، سردرگمی و بی قراری کمک می کند.

خلاق بودن

فعالیت های ساده که به توجه و تمرکز زیادی نیاز ندارند می توانند شما را از افکار مختلفی که پشت سر هم در ذهنتان نقش می بندند، دور کرده و به افزایش احساس آرامش کمک کنند. به عنوان مثال، ورز دادن خمیر یکی از بهترین گزینه ها در این زمینه است. همچنین، می توانید عکس های مورد علاقه خود را انتخاب کرده و از آنها برای تهیه یک کلاژ استفاده کنید. رنگ کردن تصاویر در یک کتاب رنگ آمیزی نیز از دیگر گزینه هایی است که می توانید مد نظر قرار دهید.

مراقبت از گیاهان

اگرچه فصل سرما فرا رسیده است، شما می توانید نگهداری و مراقبت از گیاهان داخل خانه را مد نظر قرار دهید. در یک مطالعه روی موش ها باکتری های موجود در خاک باغ نشان داد که موجب افزایش تولید سروتونین در مغز سوژه های مورد آزمایش شد.

بازخورد زیستی

اگر گزینه های دیگر در کسب آرامش ذهن و توقف هجوم افکار مختلف موفق نبودند می توانید بازخورد زیستی را امتحان کنید. این روشی است که به افراد چگونگی تنظیم رادی اعمال غیر ارادی بدن مانند تنفس و فشار خون، ضربان قلب که در سلامت کلی بدن تاثیرگذار هستند را آموزش می دهد. یک کامپیوتر امواج مغزی را کنترل کرده و ضربان قلب، دمای پوست و تنفس را دنبال می کند. با گذشت زمان، کنترل این موارد بدون کمک دستگاه انجام می شود و با ادامه تمرینات مهارت‌ها بیشتر می شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار