کد خبر: 1023702
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
بخشی از حامیان ترامپ در سطوح سیاسی و اجتماعی که خواهان ماندن او به هر قیمت و تحت هر شرایطی هستند، خود را بیش از هر زمان دیگری برای پیش کشیدن سناریوی ادعای تقلب آماده می‌کنند؛ رویکردی که البته خود ترامپ نیز با تحقیر مکرر نامزد رقیب و اصرار بر پیروزی‌اش، بر آن اصرار می‌کند
سرویس بین الملل جوان آنلاین: گزارش‌های غیر رسمی حاکی است که ستاد انتخاباتی جمهوریخواهان خود را برای شکست ترامپ آماده می‌کند، اما خود وی چنین سناریویی را قبول ندارد و در جمع حامیانش شکست مقابل جو بایدن را شکست مقابل «بد‌ترین نامزد تاریخ امریکا» خوانده و به طعنه گفته که در صورت شکست خوردن، ممکن است به فکر ترک امریکا بیفتد. با چنین اوضاع و احوالی، به نظر می‌رسد ترامپ و حامیانش خود را تنها برای یک سناریو آماده می‌کنند؛ اعلام تقلب. ستاد انتخاباتی ترامپ از همین حالا تشکیک در روند‌های اخذ رأی را شروع کرده و هزاران داوطلب را برای نظارت بر حوزه‌هایی که در حال برگزاری انتخابات زودهنگام هستند، بسیج کرده‌اند.

دونالد ترامپ دیروز در تجمع انتخاباتی در جورجیا گفت در صورتی که در مقابل نامزدی مثل «جو بایدن» رقابت‌های انتخاباتی را واگذار کند، دیگر جایی برای او در امریکا نخواهد بود. ترامپ در این تجمع انتخاباتی در حالی که مدام بایدن را تمسخر و باخت مقابل او را خجالت‌آور توصیف می‌کرد، گفت: «رقابت مقابل بد‌ترین نامزد در تاریخ ریاست‌جمهوری مرا تحت فشار قرار می‌دهد. می‌توانید تصور کنید من ببازم؟ زندگی‌ام، چه باید بکنم؟ باید بگویم به بد‌ترین نامزد تاریخ سیاست باختم. حس خوبی نخواهم داشت. شاید مجبور شوم کشور را ترک کنم، نمی‌دانم.» این اظهارات کنایه آمیز که ترامپ در آن تلویحاً می‌خواهد شکست خود را در انتخابات ناممکن توصیف کند در حالی است که بایدن همچنان در اکثر نظرسنجی‌ها از ترامپ جلوتر است. هرچند تجربه انتخابات قبلی نشان داد که نظرسنجی‌ها تا روز آخر، نمی‌تواند برآورد دقیقی از نتیجه انتخابات ارائه کند، ولی پایگاه خبری «آکسیوس» فاش کرده که در هر صورت، ستاد انتخاباتی ترامپ خود را برای شکست در رقابت با جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها آماده می‌کند. آکسیوس روز جمعه از قول سه نفر از مشاوران ارشد ترامپ که اخیراً با «بیل استیپین» رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ دیدار داشته‌اند نوشته که این سه نفر به او گفته‌اند که معتقدند در انتخابات بازنده خواهند بود. هرچند اعضای تیم انتخاباتی ترامپ با نزدیک شدن به زمان انتخابات، درباره دلیل شکست در انتخابات شروع به اتهام‌زنی به یکدیگر کرده‌اند، ولی یکی از مشاوران ترامپ گفته که دلیل اصلی شکست، شخص رئیس‌جمهور است و نمی‌توان مریضی را که نمی‌خواهد بیماری خود را قبول کند، درمان کرد.

شکاف در میان جمهوریخواهان

هرچند استیپین در گفتگو با آکسیوس، گزارش‌ها درباره آماده شدن جمهوریخواهان برای شکست را رد کرده و گفته که با نزدیک شدن به سوم نوامبر (۱۳ آبان) نشانه‌ها حاکی از آن است که رئیس‌جمهور در مسیر دستیابی به ۲۷۰ رأی الکترال است، نظرسنجی‌های ملی می‌گویند که جو بایدن با میانگین حدود ۹ درصد از ترامپ پیش است و او همچنین در ایالت‌های کلیدی شامل آریزونا، ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا که چهار سال پیش در آن‌ها پیروز شد، از نامزد حزب دموکرات عقب است. با این حال، پایگاه خبری هیل از نوعی شرایط دوقطبی آمیخته به تردید در میان جمهوریخواهان صحبت کرده و از قول یک قانونگذار پیشین جمهوریخواه نوشته است: «برای برخی موضوع بقاست و برای برخی دیگر موقعیت‌یابی برای دنیای پساترامپ.» این قانونگذار سابق در حالی تخمین زده شانس ترامپ برای پیروزی مجدد بین ۵ تا ۱۰ درصد است که به نوشته هیل، با نزدیک شدن به زمان انتخابات، تعداد روزافزونی از قانونگذاران حزب جمهوریخواه به دنبال فاصله گرفتن از رئیس‌جمهور امریکا هستند. در کنگره امریکا هم شکاف‌هایی دیده می‌شود و سناتور «لیندسی گراهام» متحد نزدیک ترامپ تأیید کرده که شاید دموکرات‌ها کاخ سفید را از دست جمهوریخواهان خارج کنند و «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا هم از بررسی لایحه محرک اضطراری مورد تمایل رئیس‌جمهور امریکا امتناع می‌ورزد. در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد بخشی از حامیان ترامپ در سطوح سیاسی و اجتماعی که خواهان ماندن او به هر قیمت و تحت هر شرایطی هستند، خود را بیش از هر زمان دیگری برای پیش کشیدن سناریوی ادعای تقلب آماده می‌کنند؛ رویکردی که البته خود ترامپ نیز با تحقیر مکرر نامزد رقیب و اصرار بر پیروزی‌اش، بر آن اصرار می‌کند.

حمام خون؛ در کنگره یا کف خیابان؟

«بن ساس» سناتور جمهوریخواه خطاب به رأی‌دهندگان نبراسکا در انتقاد از ترامپ گفته ترامپ از کاخ سفید برای سودجویی استفاده کرده و با سفیدبرترپندار‌ها همدست شده و عملکرد دولت فدرال در مقابله با همه‌گیری کرونا را به قیمت جان هزاران امریکایی خراب کرده است. ساس در یک کنفرانس که صوت آن به دست «واشنگتن اگزمینر» رسیده، می‌گوید: «او (ترامپ) از مواجهه جدی با بحران کرونا برای ماه‌ها امتناع کرد. احتمال به راه افتادن حمام خون جمهوریخواهان در سنا را می‌دهم و به همین خاطر هرگز سوار قطار ترامپ نشدم.» این دومین باری است که یک جمهوریخواه از واژگان حمام خون استفاده می‌کند. پیش از این یک هفته قبل هم «تد کروز» سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس با طرح احتمال باخت دونالد ترامپ آن را رسوایی بزرگ و حمام خونی در ابعاد «واترگیت» تعبیر کرده بود. از طرف دیگر، درلایه‌های پایین اجتماعی، بحث‌ها بیش از هر موقع دیگری بر سر این بالاگرفته که حامیان رئیس‌جمهور امریکا در صورت شکست او، در چه مسیری گام برمی‌دارند. ۲۰ منبع آگاه به الجزیره گفته‌اند در سراسر ایالت‌های محل رقابت نظیر «پنسیلوانیا»، «فلوریدا» و «ویسکانسین» ناظران انتخاباتی به دنبال یافتن تخلفاتی به خصوص در رأی گیری‌های پستی خواهند بود. این مقام‌ها از اظهارنظر درباره اینکه چند نفر تا به حال برای انجام این مأموریت نظارتی داوطلب شده‌اند، خودداری کردند، اما ستاد انتخاباتی ترامپ قبلاً اعلام کرده بود قصد دارد ۵۰هزار نفر را در سراسر ایالات متحده برای انجام این کار به خدمت بگیرد. ناظران طرفدار ترامپ قرار است عکس‌ها یا فیلم‌هایی در راستای هدف جمهوریخواهان برای اثبات متقلبانه بودن رأی‌گیری‌های پستی تهیه کنند. آن‌ها قصد دارند در صورت مسئله‌انگیزشدن نتایج انتخابات سوم نوامبر میان دونالد ترامپ و جو بایدن، از این عکس‌ها و فیلم‌ها برای مستند کردن استدلال‌های خودشان بهره بگیرند. ستاد انتخاباتی ترامپ از هم‌اکنون تشکیک در روند‌های اخذ رأی را در ایالت‌هایی که رأی‌گیری زودهنگام در آن‌ها آغاز شده، آغاز کرده است، به عنوان مثال، این تیم فیلمی منتشر کرده که ممانعت از حضور یکی از ناظران طرفدار ترامپ در یک حوزه رأی‌گیری در «فیلادلفیا» را نشان می‌دهد. برخی تحلیلگران از دامن زدن به چنین تنش‌هایی در سالی پرآشوب که شاهد زد و خورد شبه‌نظامیان مسلح با معترضان در خیابان‌های امریکا بوده، نگران هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار