کد خبر: 1023477
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰
معاون قضایی دادستان کل کشور: مشکل از ستاد تنظیم بازار و نهاد‌های مداخله‌گر در بورس کالاست که جایگاه واقعی خود را از دست داده است
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گفته فعالان صنعت فولاد قیمت‌ها در زنجیره فولاد در ابتدا و انتها به صورت ریالی تعیین می‌شود، اما در بخش میانی با قیمت‌های دلاری به فروش می‌رسد و تصمیماتی که در این حوزه اتخاذ می‌شود، به نفع کشور‌های همسایه است و تا زمانی که کل زنجیره به صورت متوازن متنفع نشوند، نمی‌توان شاهد متعاد‌ل‌سازی بازار و ساماندهی آن بود.

در نشستی که معاون قضایی دادستان کل کشور با اعضای انجمن نوردکاران فولادی ایران داشت، تولید‌کنندگان به طرح نقطه‌نظرات خود و موانع تولید پرداختند. همچنین در این جلسه رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران نیز حضور داشت و بر مواضع یکسان این انجمن با انجمن نوردکاران فولادی تأکید و مواردی را مطرح کرد.

معاون قضایی دادستانی کل کشور در این جلسه پس از شنیدن صحبت‌ها و دغدغه‌های تولید‌کنندگان اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که از سوی تولید‌کنندگان واحد‌های نوردی کشور در خصوص کمبود شمش فولاد مطرح شد و همچنین به مخاطره افتادن اشتغال کارکنان واحد‌های نوردی حتماً مواردی که از سوی تولید‌کنندگان مطرح شد، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سعید عمرانی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۷ به بازار فولاد ورود کرده و شاهد مباحث تولید‌کنندگان هستم، برخی اوقات تصمیماتی در این حوزه اخذ شده که جای تعجب دارد.

وی همچنین در خصوص گلایه‌های نوردکاران از بورس کالا و تصمیمات سلیقه‌ای و تبعیض‌آمیز گفت: با توجه به ساختار بورس، این پرسش‌ها مطرح می‌شود که آیا بورس کالا می‌تواند در ماهیت معاملات ورود کرده و معاملات را ابطال کند. بورس کالا جایگاهی برای مطرح شدن عرضه و تقاضاست و باید در خدمت شفافیت و تولید‌کنندگان باشد، بنابراین اگر مشکلی در این خصوص وجود دارد، به نظر می‌رسد مشکل از ستاد تنظیم بازار و نهاد‌های مداخله‌گر در بورس کالاست که جایگاه واقعی خود را از دست داده است. معاون قضایی دادستان کل کشور تأکید کرد: با توجه به اینکه میزان تولید شمش فولادی کشور بیش از میزان مصرف آن است، باید نقاط تاریکی که در این بین وجود دارد و مانع تنظیم و متعادل‌سازی بازار می‌شود، شناسایی شود. وی تصریح کرد: در حال حاضر نوردکاران برای حدود ۶۰ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد کرده‌اند و نگرانی من و عامل حضورم در این جلسه حفظ اشتغال این واحد‌ها بوده است چراکه شواهد نشان می‌دهد تولید در این بخش به مخاطره افتاده و امیدوارم با اصلاح روش‌های عرضه و همچنین مقررات و بازنگری در صادرات بتوانیم مانع به مخاطره افتادن اشتغال در این بخش شویم.

عرضه شمش متناسب با تقاضای میلگرد شود

در این جلسه رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در خصوص مشکلات واحد‌های نوردی کشور توضیحاتی را مطرح کرد و اظهار داشت: در حال حاضر نوردکاران فولادی کشور ۳۰ درصد کل فولاد کشور را تولید می‌کنند، اما مقصر عمده گرانی قیمت‌ها شناخته می‌شوند، در حالی که نوردکاران در بخش پایانی این زنجیره هستند و به دلیل کمبود عرضه شمش، خودشان با ۳۰ درصد ظرفیت تولید فعالیت دارند. وی همچنین عنوان کرد: تا زمانی که عرضه با تقاضا برابری نکند، مشکلات نوردکاران مرتفع نخواهد شد. همچنین امیدواریم زیرساخت‌ها برای ورود تمامی شرکت‌های نوردی به بورس هموار شود.

چرا قیمت شمش دلاری تعیین می‌شود؟

مصطفی عبداللهی دیگر عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران نیز در این نشست اظهار داشت: قیمت تمام شده شمش فولاد طبق اعلام فولادسازان در سایت کدال کمتر از ۵ هزار تومان در هر کیلو است، در حالی که آن را با دو برابر قیمت در بورس کالا به فروش می‌رسانند و فروش‌های خارج از بورس کالا نیز عدد مشخصی ندارد.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود نهاد‌های نظارتی در این خصوص وارد عمل شوند تا مشخص شود فولادسازان که مواد اولیه خود را با قیمت‌های ریالی و بسیار کمتر از نرخ‌های جهانی می‌خرند و با برخورداری از انرژی و نیروی انسانی ارزان شمش را تولید می‌کنند، چرا با نرخ‌هایی تا ۳۰ درصد بالاتر از قیمت‌های صادراتی خودشان به فروش می‌رسانند.

نادر یوسفی، مدیرعامل گروه ملی فولاد نیز در این جلسه در خصوص تداوم تولید در این واحد صنعتی هشدار داد و گفت: این واحد صنعتی ۳ هزار نفر پرسنل دارد و با توجه به مشکلاتی که در تأمین مواد اولیه داریم، تداوم فعالیت به مخاطره افتاده است. در حال حاضر تصمیماتی که در عرصه فولاد اتخاذ شده، منجر به حفظ اشتغال در کشور‌های همسایه شده است.

وی تأکید کرد: فرآیند قیمت‌گذاری در بورس کالا مشکل دارد و باید اصلاح شود. همچنین از دیگر مشکلاتی که در خصوص بورس کالا وجود دارد، این است که بخش عمده ترکیب هیئت مدیره بورس کالا از شرکت‌های بزرگ فولادی بوده و متأسفانه در تصمیماتی که می‌گیرند، منافع این شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار