کد خبر: 1023148
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳
پاسخ آموزش و پرورش به گزارش «جوان»:
پیرو انتشار مطلبی با عنوان «فاصله تهران با برخی نقاط کشور ۵۷ برابر است» در صفحه ۹ روزنامه اول مهر ۹۹، وزارت آموزش و پرورش پاسخی را به شرح ذیل ارسال کرده‌است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ ۱ /۷ /۹۹ با عنوان «فاصله تهران با برخی نقاط کشور ۵۷ برابر است!» پاسخ معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش را به استحضار می‌رساند:

۱- استناد به نتایج کنکور سراسری معیار قابل‌قبولی برای قضاوت در خصوص کیفیت آموزشی مدارس دولتی نمی‌باشد. در ارزیابی کیفی از برنامه‌ها و فعالیت‌های مدارس شاخص‌ها و معیار متعددی دخالت دارند، البته این شاخص‌ها که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش می‌باشند، همه ساله در ارزیابی عملکرد مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرند و نتایج حاصل از آن‌ها در اصلاح و بهبود برنامه‌های آتی اعمال می‌گردد. آمار برگزیدگان کنکور ۹۸ که رتبه زیر ۱۰ را کسب کرده‌اند، ۸۵ درصد از مدارس دولتی اعم از عادی، نمونه دولتی و استعداد‌های درخشان بوده‌اند و تقریباً ۱۵ درصد دانش‌آموزان متناسب با ۱۵ درصد تقریبی جامعه آماری تحت پوشش از کل دانش‌آموزان در نظام آموزشی کشور از بخش غیردولتی بوده‌است.

۲- متأسفانه در این مصاحبه‌ها، آمار‌ها و اطلاعاتی ارائه شده‌است که فاقد دقت و صحت لازم می‌باشند. به عنوان مثال این ادعا که در میان پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری با رتبه زیر هزار در سال ۹۸، حتی یک نفر از دانش‌آموزان مدارس دولتی هم دیده نمی‌شود، ناصحیح و طرح آن از سوی مصاحبه‌شونده محترم بسیار بعید و دور از انتظار است. انصاف حکم می‌کند که برای اثبات و تبیین ذهنیات پیش‌ساخته به آمار و اطلاعات خودساخته متوسل نشویم.

۳- توسعه مدارس غیردولتی مطابق مصوبه برنامه‌های پنجم و ششم توسعه صورت پذیرفته؛ همچنین مشارکت نظام‌مند اقشار مختلف در امر توسعه آموزش و پرورش از سیاست‌های دولت و آموزش و پرورش بوده‌است و بر این اساس در حال حاضر قریب به ۸۸ درصد دانش‌آموزان در کلیه دوره‌های تحصیلی در مدارس دولتی به تحصیل اشتغال دارند و قریب به ۱۲ درصد آنان نیز در مدارس غیردولتی حضور دارند؛ لذا طرح این موضوع که آموزش و پرورش به دلیل توجه به مدارس غیردولتی نسبت به مدارس دولتی بی‌توجه است، امری غیرواقعی و یک ادعای خلاف واقع است.

۴- طرح این ادعا که مدیران و مسئولان آموزش و پرورش خود صاحب امتیاز مدارس غیردولتی یا عضو هیئت امنای این قبیل مدارس هستند، این موضوع عمومیت ندارد و نمی‌توان آن را علت نابرابری یا پیامد‌های دیگری دانست که به آن اشاره شده‌است. طرح مسائل بی‌پایه و فاقد اعتبار جز تلاش برای تأثیرگذاری بر اذهان عمومی به منظور پذیرش مباحث غیرواقعی هدفی ندارد.

۵- اینکه تمرکز و توجه به مدارس دولتی رضایت‌بخش نیست، دلایل متعددی دارد که بخشی از آن‌ها مورد تأیید است. در شرایط کنونی حل مسائل و مشکلات آموزش و پرورش در اولویت مسائل دولت است و امید می‌رود با رفع موانع و گشایش در امور اقتصادی به این مهم توجه بیشتری شود.

۶- تأثیرپذیری آموزش در دوره متوسطه دوم از کنکور سراسری امری واقعی و مورد تأیید است، لذا وزارت آموزش و پرورش همواره بر جایگزینی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در پذیرش آنان در دانشگاه‌ها پافشاری کرده‌است و امید می‌رود با تغییر در روش‌های سنجش و پذیرش دانشجو تأثیر سوء این پدیده بر نظام رسمی تعلیم و تربیت در کشور از بین برود.

۷- شرایط اقتصادی جامعه و میزان بهره‌مندی‌های آنان از دیگر مزیت‌های جامعه، عامل مهمی در توزیع مدارس دولتی در کشور و در میان شهر‌های برخوردار می‌باشد. این توزیع خود معلول شرایط دیگری است که مرتبط با آموزش و پرورش نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار