کد خبر: 1022859
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
نبود سیستم فاضلاب و شبکه‌ای برای جمع‌آوری آن موجب شده است حتی فاضلاب‌های انسانی در سطح زمین بوده و با ریخته شدن به رودخانه‌ها موجب آلودگی و بروز بیماری شوند. اتفاقی که مسئولان بار‌ها و بار‌ها نسبت به ساماندهی آن قول داده‌اند، اما هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.
سجاد مرسلي

سرویس ایران جوان آنلاین: سال‌هاست که تعدادی از روستا‌های کرمانشاه با مشکل تأمین آب شرب مواجه هستند. مناطقی مثل ریجاب، کرند و جوانرود که آب آن‌ها از طرق رودخانه‌ها تأمین می‌شود و با هر بار بارش و کدورت و گل‌آلود شدن آب رودخانه‌ها، زندگی نیز بر ساکنان این مناطق سخت می‌شود، اما این تنها معضل موجود در این روستا‌ها نیست. نبود سیستم فاضلاب و شبکه‌ای برای جمع‌آوری آن موجب شده است حتی فاضلاب‌های انسانی در سطح زمین بوده و با ریخته شدن به رودخانه‌ها موجب آلودگی و بروز بیماری شوند. اتفاقی که مسئولان بار‌ها و بار‌ها نسبت به ساماندهی آن قول داده‌اند، اما هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

هر سال و با آغاز بارندگی‌ها در غرب کشور در استان کرمانشاه، بارندگی منابع تأمین آب ریجاب، کرند و جوانرود را کدر و زندگی ساکنان این مناطق را مختل می‌کند.


آب «چشمه کاوات» که به‌عنوان یکی از منابع تأمین آب شهر جوانرود و همچنین منابع تأمین آب کرند و ریجاب به شمار می‌آید با بارندگی‌های پاییزی کدر می‌شود و گل و لای موجود در آن، آب مصرفی ساکنان را آلوده و تأمین آب شرب را برای آن‌ها سخت می‌کند. سال گذشته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه با بیان اینکه هر بارندگی شدیدی باعث طغیان چشمه کاوات به‌عنوان یکی از منابع تأمین آب شهر جوانرود شده و این چشمه را از مدار بهره‌برداری خارج می‌کند، گفته بود: «منابع جایگزینی برای تأمین آب جوانرود در نظر گرفته شده و مشکلی برای تأمین آب شهروندان وجود ندارد. اکنون سه حلقه چاه در محدوده روانسر و تعدادی چاه در مسیر روستا‌های جوانرود برای تأمین آب شرب ساکنان این مناطق در مدار است.»


هر چند کدورت آب بعد از بارندگی‌ها از بین می‌رفت، اما این چاره کار نبود و مسئولان باید فکری اساسی برای از بین بردن این مشکل می‌کردند. با اینکه بعد از هر باران به مردم توصیه می‌شد در کرند و ریجاب از آب بسته‌بندی برای مصارف شرب استفاده کنند و آبرسانی با تانکر نیز در دستور کار قرار می‌گرفت، اما این تمام ماجرا نبود و موضوع فاضلاب و روان بودن آن در سطح شهر و ریخته شدن حتی فاضلاب انسانی به رودخانه‌ها معضل بزرگ‌تری است که همچنان ادامه دارد.


مشکلات روی هم تلمبار شده


همین چند ماه پیش یعنی تیر سال جاری بود که فرماندار دالاهو از اختصاص مبلغ ۳ میلیارد تومان برای تکمیل تصفیه‌خانه آب شرب شهر‌های کرند و ریجاب خبر داد که مقرر شده بود تا پایان مرداد به بهره‌برداری برسد. کرم محمدی با بیان اینکه یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ماده ۱۰ به شهرستان دالاهو اختصاص یافته است، گفت: «روستا‌هایی که در مناطق ریجاب، گهواره و بخش مرکزی دارای تنش آبی هستند، باید ضمن آبرسانی سیار، براساس برنامه زمان‌بندی شده توأم با تسریع مشکل آن‌ها مرتفع شود.».


اما مرداد هم از راه رسید و تابستان تمام شد و پاییز و بارش‌هایش از راه رسید و مردم هنوز درگیر مشکلات قبلی خود هستند. در کنار مشکلات تأمین آب شرب، حالا وضعیت فاضلاب شهر ریجاب در شرایطی قرار دارد که معاون نظارت و پایش محیط زیست کرمانشاه آن را بحرانی عنوان کرد و گفت: «نگران وضعیت کنونی هستیم و باید فکری به حال ساماندهی فاضلاب این شهر شود.» آذر ولی‌زاده با بیان اینکه متأسفانه شهر ریجاب به دلیل شرایط صخره‌ای که دارد، حتی سیستم فاضلاب به صورت چاه جذبی که البته از نظر محیط‌زیست این شیوه هم مردود است، را ندارد و هیچ فاضلاب‌کشی در این شهر انجام نشده است، ادامه داد: «در حال حاضر تمام فاضلاب انسانی ریجاب از طریق کانال‌های روباز در شهر جریان دارد و در نهایت به رودخانه وارد شده و باعث آلودگی آب‌ها می‌شود.» معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان کرمانشاه از پیامد‌های وضعیت نامناسب فاضلاب ریجاب که در حال تبدیل شدن به یک کانون بحران جدی است، یاد و خاطرنشان کرد: «در فصل بارندگی هنگامی که آب باران وارد کانال روباز فاضلاب شود، این حجم از آب و فاضلاب بالا زده و وارد حیاط منازل مسکونی مردم می‌شود.»


به گفته ولی‌زاده، این وضعیت نامناسب می‌تواند جاذبه‌های گردشگری شهر ریجاب را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد.


جلساتی برای تصمیمات بی‌اساس


سال‌هاست که مسئولان از تعیین تکلیف فاضلاب شهر ریجاب سخن می‌گویند، اما در عمل هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداده است.


در همین رابطه دوباره اعلام شده جلسات و پیگیری‌های مستمری در این زمینه با فرمانداری دالاهو، معاونت عمرانی استانداری و شرکت آب و فاضلاب صورت گرفته است و حتی معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان کرمانشاه نیز مدعی شده مسئولان همکاری‌های خوبی داشته‌اند! اما مشخص نیست چرا این همکاری‌های خوب نتیجه بخش نبوده و مشکلات همچنان باقی است. از ادامه‌دار بودن معضلات این منطقه همین بس که از میان بخش‌هایی که تبدیل به شهر شده‌اند، به جز شهر «سرمست» هیچ شهر دیگری اعتبار برای ساماندهی فاضلاب و ایجاد تصفیه‌خانه از ردیف اعتباری ماده ۲۳ ندارد. مهم‌ترین کاری که از الان می‌توان برای این بخش‌ها کرد این است که حداقل نماینده آن‌ها در مجلس رایزنی کند تا شاید بودجه مورد‌نیاز برای ساماندهی وضعیت فاضلاب ریجاب در بودجه سال ۱۴۰۰ گنجانده شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار