کد خبر: 1022755
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان رضوی خبر داد:
فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از دستگیری حفاران غیرمجاز و ضبط بیش از ۱۰۰ وسیله و ابزارآلات تخصصی حفاری در ایست و بازرسی کامه شهرستان تربت‌حیدریه با مشارکت نیروهای انتظامی و امنیتی خبر داد.
سرهنگ محمدعلی مدیر بابیان این مطلب افزود:نیروهای امنیتی و انتظامی شهرستان تربت‌حیدریه در اقدامی غافلگیرانه و با رصد اطلاعاتی، سه نفر از حفاران و تخریب‌کنندگان آثار تاریخی را به همراه دستگاه‌های پیشرفته فلزیاب و تجهیزات تخصصی حفاری  دستگیر کردند.
وی ادامه داد: متهمان برای سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شدند که دستگاه قضایی مجازات متناسب را برای آن‌ها در نظر خواهد گرفت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه نیز گفت:خوشبختانه با همکاری بسیار شایسته نیروهای امنیتی انتظامی،  قضایی و نیروهای بسیج شهرستان و همچنین با فعال شدن انجمن‌های میراث فرهنگی  توجه بسیار ارزشمندی به  حفظ میراث فرهنگی را در پی داشته که موجب شده تا همه دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و عموم  شهروندان خود را برای صیانت و برخورد با تخریب گران میراث فرهنگی شریک و دخیل بدانند.
علی محمدی افزود:گزارش‌های مردمی درباره تعرض و تخریب آثار تاریخی، نشان‌دهنده حساس شدن مردم در چند سال اخیر نسبت به داشته‌های فرهنگی و تاریخی است و مردم برای حفظ و حراست از تاریخ و هویت در کنار دستگاه‌ها و نهادهای دولتی  حضور پررنگی داشته‌اند.
رئیس میراث فرهنگی یادآور شد: بر اساس ماده ۵۶۲  قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی – فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط‌ اشیاء مکشوفه به نفع میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود و چنان چه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.
شهرستان‌های تربت‌حیدریه و زاوه دارای ۴۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی‌شده است که تعداد ۷۵ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار