کد خبر: 1022460
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲
در حالی که هنوز ناآرامی‌ها در بلاروس ادامه دارد و غرب امیدوار است با تحریک معترضان یکی دیگر از اقمار روسیه را شکارکند، قرقیزستان هم روی همین ریل افتاده است. با وجود آنکه کمیسیون مرکزی قرقیزستان نتایج انتخابات پارلمانی را باطل اعلام کرده است، معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی قرقیزستان به سمت ساختمان‌های دولتی و نهاد‌های امنیتی حمله‌ور شده و برخی مکان‌ها را به آتش کشیدند. اپوزیسیون هم مدعی به دست گرفتن قدرت شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  به گزارش رویترز، اعتراضات هزاران نفری سه شنبه پس از آن در قرقیزستان به راه افتاد که دو حزب که یکی از آن‌ها به سورونبای جینبکف، رئیس‌جمهور این کشور نزدیک بود، آرای انتخابات یک شنبه را از آن خود کرد. مقام‌های قرقیزستانی برگزاری یک انتخابات دیگر را رد نکردند. خبرگزاری روسی ریا به نقل از سخنگوی جینبکف گزارش داد، او همچنین ابطال نتایج این انتخابات مناقشه‌برانگیز را هم رد نکرده است. پلیس قرقیزستان شامگاه دو شنبه برای متفرق کردن معترضان وارد عمل شد، اما معترضان ساعاتی بعد به میدان مرکزی بیشکک، پایتخت این کشور بازگشتند و وارد ساختمانی شدند که محل استقرار ریاست جمهوری و پارلمان است. این ساختمان که در قرقیزستان به عنوان «کاخ سفید» نامیده می‌شود، صبح دیروز دچار آتش‌سوزی شد. معترضان سپس به سمت مقر کمیته امنیت ملی قرقیزستان حرکت کردند و آلمازبیک آتامبایف، رئیس‌جمهور سابق را که به اتهام فساد به حبس محکوم شده است، آزاد کردند.

رئیس‌جمهور قرقیزستان سه شنبه در سخنانی گفت، تلاش‌هایی در طول شب برای «تصرف غیرقانونی قدرت» در این کشور انجام شد. او با بیان اینکه از احزاب کشورش خواسته حامیان‌شان را از خیابان‌ها جمع کنند، گفت از مأموران اجرای قانون خواسته به سمت معترضان شلیک نکنند. در همین حال، سخنگوی کابینه قرقیزستان به اسپوتنیک گفت، ساختمان دولت قرقیزستان به دست معترضان تصرف شده است. او گفت: ما نمی‌توانیم به محل کارمان بازگردیم. افراد ناشناسی داخل ساختمان هستند که ما را به داخل راه نمی‌دهند. این‌ها به احتمال زیاد معترضان باشند.

گروه‌های اپوزیسیون در قرقیزستان سه شنبه پس از آنکه ساختمان‌های دولتی را در پایتخت به کنترل خود درآوردند، از تصرف قدرت در این کشور آسیای میانه خبر دادند. جینبکف همچنان تأکید دارد با تلاش برای کودتا مواجه است. اپوزیسیون قرقیزستان همچنین از آغاز رایزنی‌ها برای تشکیل دولت موقت خبر داد. هنوز مشخص نیست که نقش آتامبایف در این میان چه خواهد بود، اما رئیس‌جمهور کنونی قرقیزستان هیچ سیگنالی درباره ترک قدرت نداشته است.

رئیس‌جمهور قرقیزستان شامگاه دو شنبه اعلام کرد، سه شنبه با رهبران تمام احزابی که در انتخابات مشارکت داشتند، دیدار می‌کند. در همین حال گروه‌های اپوزیسیون گزینه خودشان را به عنوان رئیس امنیت ملی منصوب کرده و فرمانده‌ای را برای بیشکک تعیین کردند، اما مشخص نیست آن‌ها چه میزان قدرت دارند.

تصاویری از بیشکک نشان می‌دهد، صد‌ها معترض به انتخابات این کشور که خواستار ابطال نتایج آن هستند، حتی اسناد را از پنجره‌های دفتر سورونبای جینبکف بیرون ریختند و آن طور که به نظر می‌رسد بخشی از ساختمان را به آتش کشیده‌اند.

این تحولات پس از آن روی داد که میان معترضان به نتیجه انتخابات و پلیس درگیری به وقوع پیوست و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و خودرو‌های آب‌پاش استفاده کرد. معترضان نتایج انتخابات یک شنبه را قبول ندارند و می‌گویند تقلب شده است.

نتایج مورد مناقشه به این صورت بود که تنها چهار حزب از میان ۱۶حزب شرکت‌کننده در انتخابات پارلمانی توانستند به حد نصاب ۷درصد برای راهیابی به پارلمان دست یابند؛ از میان این چهار حزب، سه حزب نزدیک به سورونبای جینبکف هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار