کد خبر: 1022310
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱
طی ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۱۴ مهر ماه، ۳ هزار و ۹۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۹۵۳ نفر از آن‌ها بستری شدند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: روز گذشته با ثبت ۳ هزارو ۹۰۲ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور، یکبار دیگر ویروس تاجدار رکورد‌شکنی کرد. آمار جانباختگان این بیماری نیز ۲۳۵ مورد ثبت شد تا نشان دهد اوضاع از آنچه فکر می‌کنیم، بحرانی‌تر است. در این میان تهرانی‌ها بیشترین سهم را از فوتی‌های کرونایی به خود اختصاص دادند. ماجرا به حدی جدی است که پیشنهاد بسته‌شدن جاده‌های شمال برای جلوگیری از مسافرت‌های آخر هفته تهرانی‌ها به استان‌های شمالی کشور مطرح شده‌است؛ کاری که اگرچه معلوم نیست این هفته هم اجرایی شود یا نه، اما باید از چند ماه پیش اجرایی می‌شد، اما باز بودن جاده‌های کشور و یک طرفه کردن جاده‌های منتهی به استان‌های ساحلی در آخر هفته‌ها برای ارائه خدمت به پولدار‌های پایتخت‌نشینی که دوست دارند تعطیلات آخر هفته را در ویلا‌های شمالی‌شان بگذرانند، موجب شده‌است تا احساس شود کرونا کم‌کم از کنترل نظام سلامت خارج شده‌است.

طی ۲۴ ساعت منتهی به روز دوشنبه ۱۴ مهر ماه، ۳ هزار و ۹۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۹۵۳ نفر از آن‌ها بستری شدند.

حالا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۷۵ هزار و ۶۷۴ نفر رسیده‌است. در طول همین زمان ۲۳۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۲۷ هزار و ۱۹۲ نفر رسید. همچنین ۴هزارو۱۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۹۲ هزار و ۲۹۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

احتمال محدودیت تردد در جاده‌های شمال کشور

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به تعداد قابل‌توجه فوتی‌های کرونا در تهران گفت: «اگر آخر هفته سفر به شمال کشور یا سایر نقاط را شاهد باشیم، احتمال بروز پیک جدید بیماری بعید نخواهد بود؛ به همین دلیل اعمال محدودیت‌هایی را مدنظر داریم که ممکن است یکی از آنها، محدودیت در تردد به سمت شمال کشور باشد.»

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران با تأکید بر اینکه وضعیت در تهران اصلاً مساعد نیست، اظهار کرد: «جلساتی با استانداری داشتیم، باید تدابیر سختگیرانه‌ای اتخاذ شود. یکی از موضوعات در دست بررسی این است افرادی را که به سفر‌های غیرضروری می‌روند، رصد و پایش کنیم تا در صورت ابتلا به کرونا موظف باشند خودشان هزینه‌های درمانی را تقبل کنند. با اتخاذ تدابیر سختگیرانه‌تر می‌توانیم شرایط را به طور نسبی کنترل کنیم.»

وی درخصوص روند بیماری کرونا در تهران خاطرنشان کرد: «اگر مردم نکات بهداشتی را رعایت نکنند و سیر بیماری و زنجیره انتقال کنترل نشود، سیر فوتی‌ها قطعاً فزاینده خواهد بود. تعداد فوتی‌های کرونا در تهران قابل‌توجه است؛ طی روز‌های اخیر رکورد بستری و فوتی‌ها را در استان تجربه کردیم.»

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران با اشاره به تعطیلات آخر هفته تأکید کرد: «رفتن به سفر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و از مردم می‌خواهیم برای کار‌های غیرضروری از منزل خارج نشوند. اگر آخر هفته سفر به شمال کشور یا سایر نقاط را شاهد باشیم، احتمال بروز پیک جدید بیماری بعید نخواهد بود. اعمال محدودیت‌هایی را مدنظر داریم که هنوز تصویب نشده‌است، اما ممکن است یکی از محدودیت‌ها در تردد به سمت شمال کشور باشد که در ستاد کرونای استان مطرح شده‌است و پیگیر مصوبات آن هستیم تا در صورت قطعی شدن، اجرایی شود.»

کرونا در حال خارج شدن از حد کنترل

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، معتقد است ویروس کرونا وارد مرحله جدیدی شده‌است؛ وی در این رابطه افزود: «در دو هفته اخیر با بیمارانی مواجه شده‌ایم که با علائمی مشابه ولی شدیدتر از دوره‌های قبل به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند.»

به گفته طبرسی درمان بیماران مبتلا به کرونا در مقایسه با ماه‌های گذشته سخت‌تر شده؛ چراکه مبتلایان با علائم شدیدتر بیماری روبه‌رو هستند، به همین خاطر هم درصد فوتی‌ها بر اثر ویروس کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو درصد بسیار بالایی است.

وی به افزایش بار مبتلایان به کرونا طی روز‌های گذشته در کشور اشاره کرد و افزود: «بالاترین میزان بستری‌شدگان کرونایی از اولین روز شیوع تا به امروز در بخش‌های ICU، مربوط به روز‌های اخیر است.»

طبرسی با تأکید بر اینکه تقریباً ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه در اشغال بیماران کرونایی است، توصیه کرد: «برای پیشگیری از افزایش شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامت خود از سفر رفتن اجتناب کنید؛ چراکه اگر مردم بخواهند همانند هفته‌های گذشته همچنان در مراسم‌ها شرکت کنند و به سفر رفتن ادامه دهند، تعداد مبتلایان بیشتر و بیشتر خواهد شد.»

وی با اشاره به احتمال افزایش شمار مبتلایان و در ادامه مرگ و میر‌ها در هفته‌های آتی تصریح کرد: «شیوع و انتشار ویروس نیز در حال خارج شدن از حد کنترل است.»

طبرسی همزمانی کرونا با آنفلوآنزا و سایر ویروس‌های تنفسی را زنگ خطری برای افزایش بار بیماری‌ها ذکر کرد و افزود: «به نظر می‌رسد استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های درمانی می‌تواند به میزان قابل‌توجهی از شدت بیماری‌زایی کرونا و آنفلوآنزا بکاهد.»

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در مهار کرونا وضعیت مطلوبی نداریم، افزود: «افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر‌ها در مقایسه با جمعیت کشور نشان می‌دهد آمار‌ها هنوز به عدد قابل قبول نزدیک هم نشده و باید بیش از پیش محدودیت‌ها و پروتکل‌ها جدی گرفته‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار