کد خبر: 1022089
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
۳۰ درصد جمعیت کردستان در بخش کشاورزی اشتغال دارند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: میانگین اشتغال بخش کشاورزی در کشور حدود ۱۸ درصد است، اما این رقم در کردستان ۳۰ درصد است.

فرید سپری صبح امروز در دیدار مجموعه سازمان جهاد کشاورزی کردستان با نماینده ولی فقیه در استان اظهار کرد: کشاورزی محور توسعه استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان  گفت: تولید ناخالص داخلی بخش کشاورزی در کشور 12 درصد است و این شاخص در کردستان 25 درصد است و این جایگاه بخش کشاورزی را مشخص می‌کند.

سپری خاطرنشان کرد: اشتغال بخش کشاورزی در کشور حدود 18 درصد است اما در استان کردستان 30 درصد است.

وی افزود: طبق آخرین سرشماری در استان کردستان 113 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعال هستند.

سپری اذعان کرد: کردستان دارای یک‌ میلیون و 414 هزار مرتع است که مراتع درجه یک سارال جز زیباترین مراتع کشور است و حدود 374 هزار هکتار جنگل‌ دامنه زاگرس با تراکم بالا داریم که همه اینها ظرفیت‌های بسیار قابل‌توجهی در راستای توسعه استان است.

12 درصد اراضی کردستان آبی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: یک‌ میلیون و 217 هزار هکتار سطح اراضی کشاورزی استان است که حدود 142 هزار هکتار معادل 12 درصد از کل سطح اراضی استان آبی و مابقی دیم است.

وی اضافه کرد: با وجود اینکه کردستان 1.8 دهم اراضی، 2 درصد جمعیت، 3 درصد بارندگی‌ و 7 درصد رواناب‌ها و 4.8 دهم میلیارد مترمکعب ذخایر آبی کشور را به خود اختصاص داده است متوسط اراضی آبی در استان 12 درصد است در حالیکه متوسط کشوری آن 47 درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: ضریب مکانیزاسیون در مزارع استان ۲.۲ دهم اسب بخار در هر هکتار است و این شاخص در کشور 1.8 اسب بخار است و استان کردستان در این زمینه طلایه‌دار  مکانیزاسیون مزارع در سطح کشور است.

تولید 2.1 میلیون تن محصولات کشاورزی کردستان

سپری تصریح کرد: سالانه حدود 770 هزار هکتار اراضی استان زیرکشت می‌رود و با تولید حدود 2.1 میلیون تن محصولات زراعی در این سطح زیرکشت رتبه 6 کشوری به لحاظ سطح داریم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سالانه 400 هزار تن محصولات باغی از 50 هزار هکتار باغات استان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: کردستان در کشت محصولات زراعی و باغی در جایگاه 17 کشور قرار دارد و این به دلیل پایین بودن اراضی آبی است.

وی اذعان داشت: به دلیل اینکه بیش از 87 درصد تولیدات کشاورزی کردستان به صورت دیم است، ظرفیت‌های استان نهفته و شکوفا نشده است.

سپری عنوان کرد: افزایش تخصیص سهم آب بیشتر به بخش کشاورزی کردستان با توجه به ظرفیت بالای این استان در زمینه آب و خاک در حوزه کشاورزی، مطالبه به حق مردم است که طی چند سال اخیر به صورت جدی دنبال شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان  تصریح کرد: تبدیل اراضی دیم استان به آبی به عنوان یک گفتمان اصلی و مهم بین مسئولان استان تبدیل شده است و در سطح کشور به صورت جدی دنبال می‌شود.

کسب مجوز تبدیل 98 درصد اراضی دیم به آبی

وی یادآور شد: سال گذشته مجوز تبدیل 98 هزار هکتار اراضی دیم به آبی را گرفته‌ایم که تحقق آن افزایش 10 برابر تولیدات و اشتغال‌زایی برای 25 هزار نفر را به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: در حال حاضر یک‌میلیون و 963 هزار راس دام سبک و 233 هزار راس دام سنگین در استان وجود دارد.

 یک‌میلیون و 963 هزار راس دام سبک و 233 هزار راس دام سنگین در استان وجود دارد

سپری با بیان اینکه 752 واحد مرغذاری با ظرفیت 60 میلیون قطعه جوجه در استان وجود دارد، گفت: این واحدهای تولیدی ظرفیت تولید بیش از 110 هزار تن گوشت سفید مرغ در سال دارند.

وی اضافه کرد: کردستان در تولید مرغ جایگاه نهم کشوری و جایگاه نخست منطقه‌ای در شمالغرب را به خود اختصاص داده است.

 

اشتغال 14 هزار کردستانی در صنعت مرغداری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از اشتغال بیش از 14 هزار نفر در صنعت مرغداری استان خبر داد و گفت: بیش از یک‌هزار و 500 میلیارد تومان در  صنعت مرغداری استان سرمایه‌گذاری شده است.

سپری افزود: امیدواریم در سالی که به نام جهش تولید در استان نام‌گذاری شده است بتوانیم نقش خود را در راستای تحقق این شعار ایفا کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان در بخش شیلات هم گفت: در این بخش مجتمع‌های بزرگی مانند پالنگان و سیروان داریم که همتای آن در کشور وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: این طرح بسیار کاربردی با اشتغالزایی بالایی در سطح استان اجرا شده است.

تولید 10 هزار تن ماهی در کردستان

به گفته وی، سال گذشته 10 هزار و 300 تن انواع ماهیان در استان تولید شد که با اتمام طرح‌های در دست اقدام، این میزان در حال افزایش است.

وی افزود: در مجموع سالانه 2.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که ظرفیت افزایش آن به 5.5 میلیون تن داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: نگهداری و فراوری محصولات کشاورزی در استان هم به یک‌میلیون و 985 هزار تن در سال رسیده است.

نگهداری و فراوری محصولات کشاورزی در استان به یک‌میلیون و 985 هزار تن در سال رسیده است.

وی با عنوان این مطلب که سالانه 1.1 میلیون تن گندم در کردستان با رتبه دوم تا چهارم کشوری تولید می‌شود، اضافه کرد: امروز کردستان به یکی از انبارهای غله کشور تبدیل شده و گندم مازاد این استان به 14 استان کشور صادر می‌شود.

سپری گفت: سالانه با تولید 320 هزار تن سیب‌زمینی جایگاه چهارم کشوری در تولید این محصول را هم دارا هستیم.

کردستان رتبه نخست تولید توت‌فرنگی را دارد

وی افزود: کردستان با تولید 47 هزار تن توت‌فرنگی در سال بالاترین جایگاه کشوری را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد: متوسط اراضی کشت توت‌فرنگی در کردستان 3 هزار هکتار است.

سپری در ادامه ضمن ارائه گزارشی از سایر ظرفیت‌های استان در تولید محصولات کشاورزی مانند انگور، گردو، شیر، گوشت و غیره گفت: به لحاظ صادرات محصولات کشاورزی طی 5 ماهه نخست امسال بیش از 505 هزار تن محصولات کشاورزی به اقلیم صادر شده که 169 هزار تن از این میزان، تولید داخلی استان کردستان بوده است.

به گفته وی، ارزش ریالی کل محصولات کشاورزی صادر شده به اقلیم کردستان 178 میلیون دلار بوده که 36 درصد آن مربوط به عایدات استان کردستان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: سالانه 100 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد می‌شود که با اجرای طرح پیشران گوشت قرمز می‌توانیم 13 درصد از واردات گوشت به کشور را کاهش دهیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر