از رابطه سوء تغذیه با کمردرد چه می‌دانیم؟
کد خبر: 1021782
لینک کوتاه: https://www.Javann.ir/004HoM
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
کمردرد از شایع‌ترین عارضه‌هایی است که حتی جوانان نیز با آن دست به گریبانند و برخی کارشناسان معتقدند سوءتغذیه می‌تواند آغازگر کمردرد باشد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: مینو رضوانی متخصص ارتوپدی روز پنجشنبه افزود: هرچه میزان قند‌های ساده در رژیم غذایی ما بیشتر باشد، احتمال اینکه به کمردرد مبتلا شویم بیشتر است، قند‌های ساده وقتی وارد بدن می‌شوند، ذخایر عضلانی گلیکوژن را تامین می‌کنند و اضافی آن‌ها در بدن به چربی تبدیل می‌شود.

وی اظهار داشت: آنچه باعث کمردرد به ویژه در جوانان می‌شود آن است که عضلات ناحیه کمر و اطراف ستون فقرات، ضعیف عمل می‌کنند، یعنی نمی‌توانند آنقدر محکم باشند که تغییرات ناگهانی حرکت را تحمل کنند. در واقع موادغذایی ارتباط مستقیمی در توانمندی عضلات اطراف ستون فقرات و عضلات موجود در ناحیه کمر دارند.

رضوانی با بیان اینکه پروتئین‌ها نقش بسیار موثری در تقویت و قدرتمندی عضلات ایفا می‌کنند، ادامه داد: افرادی که از منابع پروتئین مانند لبنیات، گوشت و به ویژه حبوبات یعنی پروتئین‌های گیاهی استفاده نمی‌کنند، توانمندی عضلات آن‌ها بسیار پایین است.

این پزشک تصریح کرد: فیتوکمیکال‌ها رنگدانه‌هایی به رنگ بنفش، قرمز و زرد هستند که در میوه‌ها و سبزیجات قرار داشته و خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، مطالعات نشان داده هرچه آنتی اکسیدان بیشتری دریافت شود، عملکرد عضلات بهتر خواهد بود، زیرا عضلات عمدتا برای سوخت شان از اسید‌های چرب استفاده می‌کنند و به همین دلیل که لزوم مصرف آنتی اکسیدان‌ها افزایش پیدا می‌کند.

به گفته وی، ویتامین C و A در عملکرد بهتر عضلات نقش بسیار مهمی دارند و ویتامین C در مرکبات و فلفل دلمه‌ای به مقدار فراوانی یافت می‌شود و پیش ساز ویتامین A در انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد، نارنجی و قرمز رنگ وجود دارد از این رو باید آن‌ها را در رژیم غذایی روزانه گنجانید.

رضوانی افزود: نوع چربی‌ای که مصرف می‌کنیم در پیشگیری یا تشدید کمردرد موثر است، هر چقدر اسیدچرب رژیم غذایی ما اشباع‌تر باشد، عضلات ما نسبت به اکسیداسیون حساس‌تر و نسبت به حرکات ناگهانی ضعیف‌تر عمل می‌کنند، توصیه می‌شود که در رژیم غذایی روزانه به جای مصرف گوشت‌های پرچربی مانند گاو و گوسفند بیشتر از گوشت‌های سفید استفاده کنید تا از بروز کمردرد جلوگیری کنند.

وی یادآور شد: غذا‌های فرآوری شده نیز از آنجا که حاوی روغن و اسید‌های چرب اشباع هستند، می‌توانند سبب ضعیف شدن عضلات شوند و بهتر است مصرف آن‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.

رضوانی اظهار داشت: برخی عناصر می‌توانند سبب ریلکسی عضلات شوند، به عنوان نمونه وقتی عضله منقبض می‌شود، این مواد مغذی عضله را مجددا به حالت اول بازمی گردانند و این مواد مغذی پتاسیم و منیزیم هستند، افرادی که از منابع پتاسیم مانند مرکبات، قارچ و سیب زمینی استفاده می‌کنند کمتر دچار گرفتگی عضله می‌شوند.

متخصص ارتوپدی تاکید کرد: وجود منیزیم امری مهم در رژیم غذایی شناخته می‌شود، زیرا جلوی اسپاسم ناگهانی عضلات در ناحیه پشت و کمر را می‌گیرد و همه سبزیجات به خصوص اسفناج و جعفری از منابع منیزیم هستند.

رضوانی اضافه کرد: منابع امگا۳ می‌توانند نقش مهمی در پیشگیری از درد کمر داشته باشند، زیرا امگا۳ یک اسیدچرب ضدالتهاب است و گاهی التهاب عصب و عضلات سبب درد می‌شود و مصرف این منابع می‌تواند در پیشگیری و کاهش درد کمر نقش ایفا کند.

وی گفت: امگا۳ فقط در ماهی وجود ندارد بلکه همه سبزیجات سبز مانند سبزی خوردن که کنار سفره داریم، کاهو، گردو و سایر مغز‌های گیاهی نیز از منابع خوب این اسید چرب هستند.

منبع: سلامت نیوز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
عناوین پیشنهادی
آخرین اخبار