کد خبر: 1021680
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴
در پی شروع درگیری‌ها در مناطق مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان و اصرار دو طرف به تداوم تنش‌ها، پای قدرت‌های خارجی نیز به ماجرا باز شده است. با حمایت‌های قاطع ترکیه از باکو، رئیس‌جمهور فرانسه به اظهارات مقام‌های ترکیه‌ای درباره تنش‌های جدید در قره‌باغ واکنش نشان داد و اینگونه موضع‌گیری‌ها را خطرناک توصیف کرد و گفت که با رؤسای جمهور روسیه و امریکا در این باره صحبت می‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با گذشت چند روز از دور جدید درگیری‌ها در منطقه خودمختار قره‌باغ، بین نیرو‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان، کشور‌های خارجی بار دیگر به زورآزمایی پرداخته‌اند. پس از تنش اخیر ترکیه با اروپایی‌ها در شرق مدیترانه، این بار قره‌باغ به عرصه رویارویی اروپا با آنکارا تبدیل شده است. در همین راستا، بیانیه‌های اخیر مقامات ترکیه‌ای درباره حمایت از آذربایجان در دور جدید تنش‌های نظامی این کشور با ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» با واکنش پاریس رو‌به‌رو شد. به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه طی نشست خبری در پایتخت لتونی گفت: «متوجه بیانیه‌های سیاسی ترکیه [در حمایت از آذربایجان]شدم، که به نظرم بی ملاحظه و خطرناک هستند».

ماکرون همچنین افزود: «امروز با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این باره صحبت خواهم کرد و همچنین با رئیس‌جمهور دونالد ترامپ رایزنی خواهم کرد تا راهی برای برون‌رفت از بحران بیابیم». وی با بیان اینکه فرانسه هیچ گونه پیام تنش زا در موضوع قره‌باغ از سوی کشور‌های طرف سوم را نمی‌پذیرد، توضیح داد: «پیام‌های جنگ‌طلبانه طی چند ساعت قبل، آن بخش از موانع در مسیر آذربایجان را که می‌تواند منجر به تسخیر مجدد قره‌باغ شود، بر می‌دارد.»

به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، رئیس‌جمهور فرانسه با متهم کردن آذربایجان به آغاز تبادل آتش با ارمنستان، خواستار توقف بی‌قید و شرط درگیری‌ها شد. ماکرون همچنین در واکنش به اتهام‌زنی ارمنستان به ترکیه درباره ارسال نیروی کمکی به آذربایجان گفت: «در این مرحله فعلاً پاریس هیچ مدرکی از ارائه کمک آنکارا به باکو ندارد.» اظهارات ماکرون درحالی مطرح می‌شود که ۹ مقام آنکارا در روز‌های اخیر حمایت قاطع خود را از جمهوری آذربایجان در مقابل ارمنستان اعلام کرده‌اند و ایروان را برای خروج فوری نیروهایش از منطقه قره‌باغ تحت فشار قرار داده‌اند. اروپایی‌ها به ویژه فرانسه در ماه‌های اخیر بر سر اقدامات ترکیه در شرق مدیترانه و درگیری با یونان، به مشکل برخورد کرده‌اند و این بار قره‌باغ را برای تصفیه حساب شخصی انتخاب کرده‌اند.

پاسخ آنکارا به ماکرون

ترکیه که از هر گونه موضع‌گیری رسمی به نفع ارمنستان در قره‌باغ انتقاد می‌کند، این بار پاسخ فرانسوی‌ها را داد. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز چهار شنبه در واکنش به انتقاد رئیس‌جمهور فرانسه از حمایت آنکارا از باکو در دور جدید تنش‌های قره‌باغ، به شدت انتقاد کرد. به نوشته خبرگزاری آناتولی، چاووش‌اوغلو گفت: «ارمنستان با حملاتش نشان داد که قوانین و نظم بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد. آذربایجان در حال مبارزه در سرزمین خود است و با نیرو‌های اشغالگر نمی‌توان یکسان رفتار کرد». وی در واکنش به انتقاد ماکرون از حمایت ترکیه از آذربایجان در موضوع قره‌باغ، تصریح کرد: «ما گفتیم اگر آذربایجان بخواهد مشکل اشغالگری ارمنستان در سرزمین هایش را در عرصه میدانی حل کند، ما نیز کنارش خواهیم بود». بر این اساس، وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: «ماکرون از اشغال شدن سرزمین‌های آذربایجان ابراز نگرانی نمی‌کند پس حمایت او از ارمنستان به معنای حمایت از اشغالگری است.»

رد سازش

هرچند قدرت‌های بین‌المللی به دنبال ایجاد آتش‌بس در منطقه قره‌باغ هستند، اما طرف‌های مناقشه هرگونه طرح خارجی را برای پایان درگیری‌ها رد کرده‌اند. دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان دیروز با متهم کردن یکدیگر به حملات مستقیم به قلمروی‌شان، هرگونه فشار برای برگزاری مذاکرات سازش برای رفع اختلافات در خصوص منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» را رد کردند. شبکه الجزیره در این خصوص گزارش کرد، به‌رغم درخواست‌های کشور‌های روسیه، امریکا، سازمان ملل و دیگر کشور‌ها برای برقراری صلح و آرامش میان دو کشور، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در گفتگو با تلویزیون دولتی روسیه، به صراحت احتمال هرگونه مذاکره با طرف ارمنی را رد کرد. از طرف دیگر، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز تصریح کرد که با تداوم درگیری‌ها و تنش‌ها، احتمال برگزاری مذاکره با آذربایجان وجود ندارد. به گزارش شبکه راشاتودی، ارتش آذربایجان روز چهار شنبه از انهدام یک سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ ارمنستان در ناگورنو- قره‌باغ خبر داد. باکو همچنین مدعی شد که دست‌کم ۲ هزار و ۷۰۰ نیروی ارمنستانی در درگیری‌های اخیر کشته و زخمی شدند. ایروان هم تأکید کرد که دو پهپاد آذربایجان را ساقط کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار