کد خبر: 1021361
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
یک رسانه انگلیسی با پرداختن به موضوع برجام و تنش‌های میان آمریکا و ایران، اینطور نتیجه گیری کرده که دولت آتی ایالات متحده از هر جناحی که باشد به دنبال توافق با جمهوری اسلامی خواهد بود.
 
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ایندیپندنت در تحلیلی نوشت: آینده برجام به صورت کل بستگی به رقابت‌های انتخاباتی میان «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» و نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد.

جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها پیوسته تأکید دارد که در صورت پیروزی در انتخابات، بار دیگر به توافقنامه هسته‌ای می‌پیوندد و برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای، تعهد تغییرناپذیری خواهد داشت.

وی همچنین، اظهار داشته که سعی خواهد کرد مسیر معتبری را برای بازگشت تهران به دیپلماسی هموار کند و در صورتی که ایران به رعایت شروط برجام متعهد شود، ایالات متحده برای برداشتن نخستین گام به سوی آغاز مذاکرات، وارد توافقنامه هسته‌ای می‌شود و مفاد برجام را تقویت و گسترش خواهد داد.

ایندیپندنت در ادامه می‌نویسد: افزون بر آن، جو بایدن قصد دارد در چارچوب همکاری با ایران، زمینه آزادی شهروندان آمریکایی را فراهم کند. جو بایدن در صورت پیروزی، سعی می‌کند ضمن کاهش نگرانی متحدان خود در منطقه، به تنش‌های خاورمیانه، از جمله جنگ یمن پایان دهد.

این رسانه انگلیسی در ادامه با اشاره به مقاومت ایران در برابر فشارهای آمریکا می‌نویسد: اما اگر ایران حاضر به گام برداشتن در مسیر موردنظر آمریکا نباشد، آنگاه ایالات متحده آماده مقابله خواهد بود.

در مقابل، دونالد ترامپ، سیاست متفاوتی را در قبال ایران اتخاذ می‌کند و از هنگام وارد شدن به کاخ سفید پیوسته در تلاش برای اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران است تا تهران را برای توافقنامه جدیدی به میز مذاکره بکشاند. وی در گذشته بارها تأکید کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات پیش‌رو، به سرعت توافقنامه‌ای را با ایران منعقد خواهد کرد تا جایگزین برجام شود و شامل محدودیت‌های بیشتری در زمینه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران و سیاست منطقه‌ای آن کشور باشد.

اکنون با نگاهی به سخنان رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که اظهار داشت «ما ابزار چانه‌زنی داخلی و انتخاباتی آمریکا نیستیم و هر دولتی که در آمریکا انتخاب شود، به ناچار تسلیم تاب‌آوری ملت ایران خواهد شد»، و با توجه به اظهارات نامزدهای انتخابات آمریکا، به این نتیجه می‌توان رسید که در صورت پیروزی هر یک از نامزدها، گام بعدی واشنگتن، بازگشت به توافق با ایران خواهد بود. صرف‌نظر از این‌که ایالات متحده به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، باز گردد یا این‌که ترامپ برای جلوگیری از تنش، توافقنامه جدیدی را با ایران به امضا رساند.

ایندیپندنت در پایان می‌نویسد: در واقع، مسئله تحریم‌ها و آینده برجام بستگی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد، اما صرف‌نظر از این‌که چه کسی در انتخابات پیش‌رو پیروز شود، تفاهم و توافق میان ایران و آمریکا آغاز خواهد شد، تنها تفاوتی که در این میان می‌تواند به وجود آید، چارچوب توافقات و نحوه مذاکرات میان دو طرف خواهد بود.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار