کد خبر: 1020898
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته از راه‌اندازی خطوط تاکسی هوایی تا پایان سال خبر داد و گفت: امکان استفاده تاکسی‌های هوایی از فرودگاه‌های کم‌تردد کشور فراهم است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: منوچهر منطقی؛ دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره جزئیات طرح تاکسی‌های هوایی در کشور اظهار کرد: اقدامات زیادی در مورد راه‌اندازی تاکسی‌های هوایی در کشور انجام شده است.

وی افزود: راه‌اندازی تاکسی‌های هوایی در کشور چند رکن اصلی دارد؛ نخست اینکه برای نقاط کم‌تردد معمولاً از ظرفیت‌های پایین استفاده می‌شود؛ ما در حال حاضر ۷۵ فرودگار در کشور داریم که از این تعداد تنها ۱۵ فرودگاه فعالیت زیادی دارند و مابقی فعالیت چندانی ندارند، پس اگر یکسری وسایل هوایی به این فرودگاه‌های غیرفعال وارد شود و این فرودگاه‌های غیر‌فعال را به سایر استان‌های کشور متصل کند، از نظر اقتصادی بسیار مفید خواهد بود و باعث رشد اقتصادی آن‌ها می‌شود؛ پس رکن اول راه‌اندازی تاکسی‌های هوایی در کشور فرودگاه‌ها هستند که آن‌ها را داریم.

منطقی ادامه داد: رکن دوم این است که یکسری هواپیما‌های کوچک در این فرودگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرند و هواپیما‌هایی که اغلب ظرفیت‌های ۴ تا ۱۹ نفره دارند و سازندگان مختلفی در کشور هستند که بر روی ساخت این هواپیما‌ها فعالیت می‌کنند؛ پس این پتانسیل هم در کشور وجود دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته بیان کرد: رکن سوم هم این است که باید یک مرکزیتی برای راهبری این تاکسی‌های هوایی وجود داشته باشد چرا که بخش‌های هوایی بخش‌های بسیار قانونمندی هستند و برای همین موضوع با سازمان فرودگاه‌ها صحبت کردیم و معلوم شد این سازمان یک زیرمجموعه دارد که مختص همین موضوع است؛ این بخش الان در کشور فعال شده و فکر می‌کنم در همین ماه فعالیت خود را آغاز می‌کند؛ هر هواپیمایی که قصد فعالیت در حوزه تاکسی‌های هوایی را داشته باشد می‌تواند زیرنظر این نهاد فعالیت کند.

وی افزود: البته برای فعال کردن این تاکسی‌های هوایی لازم است هزینه‌های فعالان این بخش را تا میزان زیادی کاهش داد چرا که الان هزینه‌های بالایی دارند به عنوان مثال این هواپیما‌های کوچک از سوخت‌های خاصی استفاده می‌کنند که اگر چه قابلیت تولیدش در کشور هست، اما به دلیل مصرف کمشان از خارج کشور وارد می‌شود بنابراین باید تولید سوخت این هواپیما‌ها در کشور انجام شود، به عنوان مثال پالایشگاه اراک می‌تواند به حوزه تولید این سوخت در کشور ورود پیدا کند.

منطقی خاطر‌نشان کرد: همچنین موضوع دیگر نشست و برخاست این هواپیماهاست که برای کاهش هزینه‌های نشست و برخاست این هواپیما‌ها طرحی به دولت ارائه شده است.

وی ادامه داد: این هواپیما‌ها نیاز به دسترسی‌های فرودگاهی دارند که برای رفع این نیاز هم با سازمان فرودگاه‌ها مراوداتی داشته‌ایم؛ باید مسیر‌هایی برای تردد تاکسی‌های هوایی ایجاد شود که تشریفات حمل و نقل مانند هواپیما‌های بزرگ را نداشته باشد تا سرعت عمل آن‌ها بیشتر شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته گفت: به دنبال این هستیم که پتانسیل مذکور را به فرودگاه‌های کم‌تردد معرفی کنیم تا خودشان در این حوزه اقدام به بازاریابی کنند به عنوان مثال اگر یک فرودگاه کم‌تردد در کنار یک شهرک صنعتی قرار دارد به کارکنان آن شهرک اعلام کنند ما امکان حمل و نقل کارمندان آن شهرک را با استفاده از تاکسی‌های هوایی داریم.

به گفته منطقی فاز اول اجرایی شدن این طرح تا پایان ماه جاری (مهر ماه) انجام می‌شود و تا پایان سال طرح تاکسی‌های هوایی کامل شده و در کشور قابلیت اجرایی پیدا می‌کند!
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار