کد خبر: 1020869
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
با انزوای سیاست‌گذاران امریکا در جهان حالا رسانه‌های مرتبط با این کشور‌ها تغییر موضع داده اند. اما صدای آمریکا برای جلب رضایت سیاستمداران این کشور و ممانعت از تعطیلی شبکه حداقل رفتار حرفه‌ای رسانه را هم قربانی کرده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: بعد از اینکه دولت دونالد ترامپ به این نتیجه رسیده که قدرت اجرایی کردن تحریم‌ها را در سازمان ملل ندارد و متحدان اروپایی این کشور با سیاست‌های امریکا همراهی نکرده اند، روش خود را برای اعمال تحریم‌ها تغییر داد.

از زمانی که ایالات متحده با طرح شکایتی به شورای امنیت، جمهوری اسلامی را به نقض برجام متهم کرد و خواستار فعال شدن مکانیزم ماشه علیه ایران شد، شاهد تحلیل‌های متفاوتی از این رویداد بودیم و در نهایت به انزوای این کشور رسید. از همان زمان هم رسانه‌های داخلی و خارجی بیشترین زمان و انرژی را برای تحلیل زوایای مختلف این اقدام گذاشتند.

آنچه در این میان جالب توجه بود تغییر رویکرد‌های رسانه‌ای شبکه «صدای امریکا» با سایر رسانه‌های فارسی زبان بود. در واقع سایر رسانه‌های فارسی زبان همراه با مقامات سیاسی روسیه، چین، سه کشور اروپایی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل بر این موضوع تأکید داشتند که دست و پا زدن‌های امریکا بی فایده و نتیجه تفسیر غلط از قطعنامه ۲۲۳۱ است.

اما با توجه به اینکه هزینه‌های پخش و برنامه سازی در شبکه صدای امریکا توسط این کشور تأمین می‌شود سیاستگذاران شبکه چاره‌ای جز همراهی با سیاست‌های ترامپ ندارند و رفتار حرفه‌ای را که قبلا هم چندان در این شبکه مشهود نبود به صورت کامل کنار گذاشته اند، حتی حاضر به بازتاب سخنان مخالفان اروپایی سیاست‌های ترامپ نیستند.

آنچه توئیتر حذف می‌کند VOA بازتاب می‌دهد

این شبکه که از حامیان اصلی تحریم‌ها علیه ایران است دوباره مجبور به حمایت کورکورانه دیگر از یک سیاست شده که به قیمت محدودتر شدن مخاطبانش تمام می‌شود. جالب اینجاست، رسانه‌های اجتماعی بزرگی مانند توئیتر که همواره همراه سیاست‌های امریکا عمل کرده اقدام به برچسب گذاری توئیت‌های رئیس جمهور این کشور کرده و گاهی برخی توئیت‌های شخص ترامپ را حذف می‌کند، اما شبکه صدای امریکا که با زبان فارسی مردم ایران را مخاطب خود قرار داده نمی‌تواند حتی به ظاهر کمی از سیاست‌های ترامپ انتقاد کند و آنچه توئیتر حذف کرده بازتاب می‌دهد.

اما دولتمردان امریکا برای جذب اندک مخاطبان این شبکه گاهی اقدام به راه اندازی یک بازی زرگری در بین خود می‌کنند، به عنوان مثال برایان هوک، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران به بهانه بی‌خاصیت بودن شبکه تلویزیونی VOA فارسی در پیگیری اهداف دولت آمریکا، اعلام کرد این شبکه «صدای آمریکا» نیست و «صدای ایران» است! هرچند که در این بازی اقرار به ضعف عملکرد این شبکه هم نمایان است.

دولتمردان امریکا برای جذب اندک مخاطبان این شبکه گاهی اقدام به راه اندازی یک بازی زرگری در بین خود می‌کنند
با تمام این احوال آنچه مشخص است صدای امریکا کارکرد خود را از دست داده و منتقدان زیادی بین سیاستمداران امریکایی دارد، بخش زیادی از عملکرد اخیر این شبکه برای حمایت از سیاست‌های اخیر ترامپ برای جلب رضایت دوباره سیاستمداران امریکاییست تا بودجه ۱۷ میلیون دلاری خود را از دست ندهد. این سیاستمداران معتقدند مخاطبان ایرانی صدای امریکا به این شبکه اعتماد ندارند و بخشی از این اعترافات در یادداشت برایان هوک هم بازگو شده است. وی در یادداشت روزنامه نیویورک‌پست اذعان و اعتراف کرده که ایرانی‌ها به این شبکه اعتماد ندارند و ممکن است بودجه این شبکه کم شده و یا حتی تعطیل شود.

برایان هوک از کاهش بینندگان این شبکه خبر داده و معتقد است این شبکه بین ایرانی‌ها کمترین بیننده را دارد. پیش از این هم پژوهشگاه کنگره آمریکا، رسانه VOA فارسی را در سال ۲۰۱۲ مورد ارزیابی قرار داده بود که با وجود بودجه ۲۳ میلیون دلاری کمتر از ۵ درصد مخاطب داشت. از سوی دیگر، در مقایسه آماری بین سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱، میزان بینندگان و مخاطبان صدای آمریکا از ۶/۱۹ به ۱/۶ درصد کاهش یافته است.

در مقایسه آماری بین سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱، میزان بینندگان و مخاطبان صدای آمریکا از ۶/۱۹ به ۱/۶ درصد کاهش یافته است.
همچنین بنابر گزارشی که سال ۲۰۰۹ توسط دولت اوباما تهیه شد میزان نارضایتی شغلی بین کارمندان صدای امریکا بسیار زیاد است برای استخدام نیرو عواملی، چون پارتی‌بازی و دخالت دادن برخی تعصبات مشخص شده است و این رفتار تا امروز ادامه داشته است چرا که آژانس ایالات‌متحده برای رسانه‌های جهانی (USAGM) که خود مسئولیت نظارت بر شبکه‌ها را برعهده دارد اعلام کرده است صدای امریکا را به عنوان بدترین محل کار در بین آژانس‌های دولتی ایالات‌متحده انتخاب کرده است.

تمام این رویکرد‌ها و گزارشات مسئولان و سیاستگذاران شبکه صدای آمریکا را بر آن داشته تا تمام تلاش خود را برای جلب نظر مسئولان آمریکایی انجام دهند، شاید به بقای این شبکه کمک کند و مانع از کاهش بودجه آن شود. حالا حداقل رفتار حرفه‌ای که از یک رسانه انتظار می‌رود هم قربانی منفعت طلبی‌های این شبکه شده است تا بتواند بقای خود را برای چند سال دیگر تضمین کند.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار