کد خبر: 1020778
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹
منابع امریکایی ضمن اشاره به قصد کاخ سفید برای تشدید تحریم ایران و حزب‌الله، گفتند، اینگونه نیست که در صورت پیروزی نامزد دموکرات در انتخابات پیش رو تحریم‌های ایران لغو شود. مشاور سیاست خارجی نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا اعلام کرد، جو بایدن رئیس‌جمهور شود، ضمن بازگشت مشروط به برجام، با دیگر «رفتار‌های ثبات‌زدای» ایران مقابله می‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روزنامه کویتی «الرأی» روز چهار شنبه به نقل از منابع امریکایی عالی‌رتبه نوشت مقامات فعلی دولت امریکا معتقدند که تحریم‌ها «تضمین» است و در صورتی که دونالد ترامپ برای دور دوم رأی نیاورد و نامزد حزب دموکرات جو بایدن رئیس‌جمهور شود باز هم مقدار زیادی از تحریم‌ها باقی خواهد ماند. این روزنامه همچنین از قصد واشنگتن برای تشدید تحریم‌های مالی علیه حزب‌الله و ایران تا سه ماه آینده خبر داده و افزوده است، تحریم‌های امریکا علیه حزب‌الله بر اساس قانون موسوم به مبارزه با تروریسم انجام می‌شود و مانند اقدامات اداری تحت تأثیر تصمیم‌های سیاسی یا حزبی رئیس‌جمهور امریکا نیست، این بدان معناست که صرف‌نظر از آنچه برای ایران رخ می‌دهد، تحریم‌های امریکا علیه حزب‌الله و متحدان آن در لبنان تا اطلاع ثانوی باقی خواهد ماند.

در ادامه این گزارش آمده، همچنین در صورت پیروزی جو بایدن و بازگشت وی به برجام، تحریم‌های امریکا علیه سوریه از جمله تحریم موسوم به «سزار یا قیصر» باقی می‌ماند.

این منابع آگاه سپس ادعا کردند: مقامات دولت ترامپ معتقدند لغو تحریم‌های ایران به‌ویژه در بخش هسته‌ای و موشکی یا حمایت مالی از تروریسم، کار آسانی نیست و هزینه سیاسی زیادی برای واشنگتن خواهد داشت؛ بنابراین جو بایدن (اگر قصد چنین کاری را دارد) باید دلیل تعلیق تحریم‌ها از برخی بخش‌ها در ایران را توجیه کند که این موضوع پیچیده‌ای است.

بازگشت به برجام برای مقابله با ایران

شاهد گزارش الرأی مصاحبه آنتونی بلینکن، قائم‌مقام وزارت خارجه امریکا در دوره ریاست جمهوری اوباما و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با ایران و در حال حاضر مشاور سیاست خارجی جو بایدن با «سی‌بی‌اس نیوز» است. وی گفته: «[مواضع دولت امریکا در قبال ایران]یک کیفرخواست وحشتناک در خصوص سیاست خارجی دولت کنونی است. وقتی رئیس‌جمهور ترامپ از توافق (هسته‌ای) ایران کنار کشید، توافقی که به طریقی قابل راستی‌آزمایی راه ایران را به سمت ساختن سلاح‌های اتمی می‌بست و مؤثر بود، او قول یک توافق بهتر (از برجام) را داد، اما دقیقاً برعکس این مسئله اتفاق افتاد.»

وی ادامه داد: «ایران دارد دوباره توانمندی هسته‌ای خود را بازسازی می‌کند. رئیس‌جمهور ترامپ عملاً ایران را از تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای آزاد کرد و در نتیجه آن اکنون (ایران) در حال غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالاتر است، ذخایرش را بیشتر می‌کند، سانتریفیوژ‌های پیشترفته‌تر استفاده می‌کند و زمان گریز ایران برای داشتن مواد اتمی مورد نیاز برای ایجاد سوخت (بمب اتمی) از بیش از یک سال طبق مفاد توافق موسوم به برجام به چند ماه کاهش یافته است. همه این‌ها تحت نظارت و جلوی چشمان رئیس‌جمهور ترامپ حادث شده است و او هیچ برنامه‌ای برای پرداختن به این موضوع ندارد.»

بلینکن افزود: «خوب در فرایند انجام این کار‌ها (توسط دولت ترامپ) ما تقریباً همه شرکای کلیدی‌مان را با خود بیگانه کردیم؛ شرکایی که می‌خواستند به این توافق (برجام) پایبند باقی بمانند و آن‌ها هم اکنون اغلب انرژی خودشان و تلاش‌های‌شان را به منظور زنده نگه داشتن این توافق صرف کرده‌اند تا اینکه بخواهند با ما برای مقابله با برخی از رفتار‌های شوکه‌کننده ایران در دیگر نقاط جهان و در دیگر حوزه‌ها همکاری کنند.»

بلینکن مدعی شد: «اگر جو بایدن رئیس‌جمهور شود، در صورت بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای (برجام) ما هم همین کار را خواهیم کرد، اما بعد از آن ما از این کار به عنوان یک نقطه عزیمت استفاده خواهیم کرد و در همکاری با متحدان و شرکای‌مان تلاش می‌کنیم مفاد و محدودیت‌های موجود در برجام را تقویت و مدت آن را طولانی کنیم. به نظر من چنین کاری ارزش خاص خود را دارد، چرا که ما را دوباره به نقطه مشترک با متحدان و شرکای‌مان بر می‌گرداند، در نتیجه ما به گونه مؤثرتری می‌توانیم با همکاری یکدیگر، دیگر فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران را پس بزنیم و از این موضوع اطمینان حاصل کنیم که وقتی موضوع این فعالیت‌ها در میان باشد، ایران منزوی می‌شود و نه امریکا.»

مشاور بایدن پیش از این ضمن تمجید از مفاد برجام ادعا کرده بود، این توافق به گونه‌ای طراحی شده که امریکا می‌توانست با ماندن در آن تحریم‌های تسلیحاتی ضد ایران را تمدید کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار