کد خبر: 1020480
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷
همزمان با تلاش‌های رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی برای عادی‌سازی، گروه‌های فتح و حماس به منظور انسجام بیشتر، رهبری مشترک را پیگیری می‌کنند. یک مقام ارشد حماس از مهلت دوماهه به صهیونیست‌ها برای پایان دادن به محاصره غزه سخن گفته و یک عضو بلند‌پایه فتح نیز از برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین خبر داده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اقدامات اخیر دو گروه فلسطینی حماس و فتح به موازات تلاش‌های صهیونیست‌ها و برخی کشور‌های عربی در سایه حمایت امریکا برای گسترش دایره کشور‌های حامی عادی‌سازی، باعث شده فتح و حماس هر چه بیشتر به هم نزدیک شوند.

گروه‌های فلسطینی قرار است از روز سه‌شنبه، برنامه‌های ملی خود را علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی آغاز کنند. نماینده حماس به تازگی با نیکلای ملاینوف، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح درباره محاصره غزه و مشکلات اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی دیدار کرد. خلیل الحیه، عضو دفتر سیاسی حماس در گفتگو با رادیو صوت‌الاقصی گفت که این جنبش به رژیم صهیونیستی دو ماه فرصت داده تا به محاصره غزه پایان دهد. الحیه تأکید کرد: «غزه کمبود تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا را نمی‌پذیرد و مقاومت قادر است تمام صهیونیست‌های اشغالگر را به پناهگاه بفرستد و نمی‌پذیریم که در کنار محاصره، مرگ جدیدی برای ملت ما رقم بخورد.» یک منبع آگاه نیز اعلام کرد که جبریل الرجوب، دبیرکل کمیته اجرایی فتح با سران حماس در ترکیه دیدار خواهد کرد. هدف از دیدار مذکور، رایزنی درباره «رهبری مشترک» است. الرجوب اخیراً از مذاکره دوجانبه با حماس برای پایان اختلافات و حصول آشتی بر اساس شراکت و مقاومت مردمی خبر داده بود.

این مقام جنبش فتح در مصاحبه با تلویزیون رسمی فلسطین گفت: «نشست بیروت که با مشارکت بیش از ۱۲ گروه از جمله حماس و جهاد برگزار شد نقطه عطف مهم و جدی برای ساختن آینده مردم فلسطین است. این نشست با دعوت و اراده و اجماع گروه‌های فلسطینی برگزار شد و این اتفاق تاکنون در تاریخ ما رخ نداده بود.»

فلسطین در آستانه انتخابات سراسری

دبیرکل کمیته اجرایی فتح می‌گوید: «تصمیمات تشکیلات خودگردان فلسطین برای اولین بار در تاریخ به صورت مستقل و به دور از هرگونه نفوذ یا فشار منطقه‌ای اتخاذ می‌شود. ما به دنبال شراکت داخلی در انتخابات هستیم. فلسطینی‌ها با شراکت از طریق صندوق رأی‌گیری توافق کرده‌اند. بعد از انتخابات ساختاری برای دولت ائتلاف ملی وجود خواهد داشت و امیدواریم که تمام فلسطینی‌ها در نظام سیاسی مشارکت داشته باشند.»

وی گفت: «نخست انتخابات شورای قانونگذاری (پارلمان) و بعد انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان برگزار می‌شود و بعد از آن شورای ملی فلسطین براساس مکانیسم‌ها تشکیل خواهد شد. ما اکنون توافق کرده‌ایم و کسی نمی‌تواند مانع برگزاری انتخابات و احیای نظام سیاسی و مشارکت تمام گروه‌ها شود.»

از مخالفان با عادی‌سازی قدردانی می‌کنیم

صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) نیز گفت که از متهم شدن رهبری فلسطین به خیانت به دلیل مخالفت با عادی‌سازی روابط میان کشور‌های عربی و رژیم صهیونیستی تعجب می‌کند و تأکید کرد: «با شفافیت با همگان صحبت و از تمام کسانی که با عادی‌سازی مخالفت کردند، قدردانی می‌کنیم.»

عریقات گفت: «دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا هرآنچه که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواست برایش محقق کرد و آن ادامه نزاع با فلسطینی‌ها و عادی‌سازی روابط با کشور‌های عربی قبل از پایان اشغال است. نتانیاهو می‌داند که اسرائیل به ادامه نزاع با فلسطینی‌ها و امضای معاهدات صلح با کشور‌های عربی نیاز دارد.»

عزام الاحمد، عضو دو کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین و جنبش فتح در گفتگو با شبکه تلویزیونی «العربی» گفت: «ملت‌های عربی عادی‌سازی روابط با اسرائیل را خیانت و خنجری مسموم بر پشت ملت فلسطین برمی شمرند. فلسطینی‌ها مدافع همه امت عربی و به خصوص مکه مکرمه، بغداد، قاهره، عمان و دمشق هستند. ما محافظان قدس در برابر زیاده‌خواهی‌های صهیونیست‌ها از نیل تا فرات هستیم و پیشگام مقابله با دولت امریکا و جنبش صهیونیسم خواهیم ماند.»

بغداد عادی‌سازی را رد نکرد

فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در مصاحبه با شبکه امریکایی «الحره» درباره مسئله توافق عادی‌سازی روابط برخی کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی و احتمال تغییر موضع عراق برای امضای توافق صلح با صهیونیست‌ها گفت: «عراق با جدیت روند تحولات را پیگیری می‌کند، اما تا به این لحظه همچنان به قطعنامه‌های نشست‌های اتحادیه عراق که یکی از آن‌ها در سال ۲۰۱۲ در بغداد برگزار شد، درباره این مسئله پایبند است.»‌وی با بسیار حساس توصیف کردن چنین اقدامی گفت که باید به صورت جمعی درباره آن تصمیم‌گیری شود. به دنبال اعلام عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو، بیشتر شخصیت‌های سیاسی عراقی این اقدام را به شدت محکوم کردند، اما دولت عراق و شخص مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور در قبال آن موضعی نگرفت. چندی بعد، الکاظمی در مصاحبه با روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست به این حد که عادی‌سازی روابط امارات - اسرائیل تصمیمی است که به امارات مربوط است و نباید در آن دخالت کرد، بسنده کرد.

احمد ملا طلال، سخنگوی نخست‌وزیر عراق نیز تأکید کرده بود که قانون عراق، عادی‌سازی روابط با اسرائیل را ممنوع می‌کند، اما عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل یک موضوع داخلی مربوط به آن کشور‌ها است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار